Varvtalet på Propelleraxel någon som har en smart lösning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chrimprider

Varvtalet på Propelleraxel någon som har en smart lösning

Inlägg av chrimprider »

Hej .
Tänkte hjälpa min farsa med ett problem han har.
Han har ett drev till en båt som vi skulle vilja mäta hur fort Propelleraxeln snurrar .
vi vill kunna läsa av varvtalet på enkelt sätt med antingen analogt eller digitalt .
skicka data in i en Pc ???
(hmm e helt nollad på programering.)
och jämföra detta värde med hydralpumpens varvtal.(denna har en analog visare i styrutrymmet)
hydralmotorn får sitt oljetryck och flöde av en pump i maskinrummet som styrs av en scania 6:a
tanken är att montera någon typ av läsgaffel/hallgivare eller någon annan smart lösning som skickar en puls/signal vidare som sedan kan behandlar på ett enkelt sätt .

axel där det finns möjlighet att montera något är beläget i vatten / hydralolja .
(storleksmässigt där det ska få plats ungefär som en 33cl läskburk )
själva drevhuset är gjort av Järn.(så trådlös misstänker jag blir svårjobbat)
Spänningar som finns att till gå är 24/12Dc.

bifogar en enklare bild hur det ser ut.

så har ni något tipps eller ideer ??
kom gärna med förslag ju simplare ju bättre.
skicka data in i en Pc ???
hmm e helt nollad på programmering.

Mvh båtsugen gotlänning :))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av chrimprider 16 juni 2011, 01:40:50, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första

Re: Varvtalet på Propelleraxel någon som har en smart lösnin

Inlägg av nifelheim »

En billig cykeldator?
Jag gjorde så för några år sedan med en enkel 150:- cykeldator,
den hade en liten magnet som jag fäste på axeln jag skulle mäta på och sedan en sensor i närheten.
Sensorn var helt ingjuten i plast och vattentät.
Den visade km/h men man kunde ställa hjulets omkrets så det var ju inte så svårt att räkna om det till rpm.

Fast du kanske vill ha en lite mer permanent lösning.

Jag fattade att du ville mäta propelleraxelns varvtal, men du kanske kan förtydliga din systembeskrivning lite, det blev mycket pump...

"och jämföra detta värde med hydralpumpens varvtal.(denna har en analog visare i styrutrymmet)
denna hydral pump får sitt oljetryck och flöde av en pump i maskinrummet som styrs av en scania 6:a"

någonstans ska väl det in en hydralmotor :wink:
chrimprider

Inlägg av chrimprider »

cykeldator kan möjligen fungera ... blir att räkna om km/h ...
ska vara en tillfällig mätning för att jämföra båtmotorns varvtal med hydralpumpens varvtal och hur det då påverkar
hydralmotorn som i sin tur påverkar propelleraxeln.

samt för att vi även skall kunna optimera båten med rätt propeller ,, i dag är det bara uppskattade propeller varvtal.

jo jag kanske skrev lite otydligt i texten..

editerar .. :)
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

tror det var 166cm omkrets som var optimalt, måste räkna lite....

edit: borde stämma, när den visar 50 km/h är det 500 rpm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Borde inte en kapacitiv givare fungera, finns ju vattentäta sådana också, typ 37-577-85
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att det rör sig om mätning under normal drift.

1: Någon form av sensor måste monteras på propelleraxeln. Om man t.ex. tänker en metallbit kan det vara vettigt att montera 2 st, motsatt av varandra, på det vis balanserar de ut varandra. En krans med "grova" kuggar på ville vara skitbra, tänk cykelkedjahjul.

2: Signalen ska fångas in, detta kan göras med t.ex. 73-490-38 som har inbyggd magnet så att den bara behöver några punkter av magnetisk material att avkänna.

3: Presentationen är lite knepigare! Om man t.ex. har ett multimeter med frekvensräknare samt pulser nog från propelleraxeln kan man lösa det på det vis med lite räkning. Men det finns ett annat sätt! Ta en timer (t.ex. ICM7555) och se till att den trigger för varje puls från axeln. På utgången kopplar man sedan ett lågpassfilter och ställer man tiden på timern rätt så att den är lite kortare än det snabbaste man får pulserna kommer det, efter lågpassfiltret, att kunde mätas en spänning som mycket exakt motsvarar varvtalet!

Vilken spänning som motsvarar vilket varvtal får man räkna ut (kom ihåg mätinstrumentets impedans!) och det kräver även att matningsspänningen till hela enheten är mycket stabil men vill man kan man permanenta det hela vid att montera ett drivsteg (op-amp) och ett lagom visarinstrument.

Detta sätt är det enklaste och billigaste jag omedelbart kommer på som inte kräver programmering osv.
Senast redigerad av Icecap 16 juni 2011, 08:42:42, redigerad totalt 1 gång.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

God tanke med en givare och någon frekvensmätare, en del multi mulitmetrar har frekvensingång. Jag gjorde något liknade på ett vindkraftverk, mitt 169kr Biltema fickmultimeter och en induktiv givare.

Men capacitiv givare är ingen bra ide, den känner just på om det finns vatten eller olja eller något överhudtaget lite beroende på vilken man valt. Däremot en magnetgivare eller induktiv givare som kan känna på någon metalldel på axelkopplet eller liknande är en ganska vanlig lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En kapacitiv givare borde fungera alldeles utmärkt, eftersom förändringar i kapacitansen sker varje gång ett propellerblad passerar givaren, på så sätt behöver man inte montera extra saker eller göra ingrepp.
Sedan beror det naturligtvis på hur mycket av propelleraxeln som sticker ut, man kan ju montera en liten magnet med en slangklämma på axeln, och nån form av magnetgivare, typ Induktiv, NAMUR eller nått sånt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag gjorde för mycket länge sedan en varvräknare för slagcylindern på en skördetröska... jaja mycket långt till en båt.

Vanlig bilvarvräknare, "kalibrerad" mot nätfrekvensen, magnet på axeln.

Protte
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

En kollega gjorde i ordning någon form av Race-dator till en gammal bil, han tog en slangklamma och en givare till ABS:en för att få en varvtalssignal..

Med sensorn monterad på rätt avstånd så räckte det med själva skruven på slangklamman för att ge signal..

(Nu har jag ingen aning om vilken typ av givare det är till ABS:en, men funkar den i vätska så det ju en billig och bra lösning hur som haver)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Min billiga cykeldator från biltema har varvräknarfunktionen inbyggd. Ingen omvandling således.

0-3600 RPM enligt manualen.

http://www.biltema.se/Documents/manualer/27/27-0004.pdf

80:- Art 27-0004

Edit: Ska väl tillägga at det inte är världsbäst kvalité på fästet (glappt), men det går ju att åtgärda med lödkolv :)
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Jag har byggt sådana till fartyg, jag räknade kuggarna med en kapacitiv givare, och en liten PLC gave en analog signal till en rpm-mätare. Du kan använda en liten magnet eller skruvskalle på axeln. Jag ville veta riktningen också och hade därför två givare.
chrimprider

Inlägg av chrimprider »

Tack för alla bra tips , ska botanisera lite bland de olika förslagen.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En hydraulpump ger ju en viss mängd olja per varv och en hydraulmotor snurrar ett visst bestämt antal varv per volym av olja så det är väl enklast att mäta drivmotorns varvtal och räkna ut hydraulmotorns varvtal efter givet flöde.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan har man läckaget inne i pumpen och hydraulmotorn som varierar med temperatur och slitage.

Att mäta är att veta.

Protte
Skriv svar