T: Någon som kan justera ventilspel?

-=Fullmoon=-

T: Någon som kan justera ventilspel?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Då jag saknar kompisar inom området och inte gärna vill lämna iväg bilen till verkstad så frågar jag runt här istället.

Någon nere i småland eller rätt närliggande som skulle kunna tänka sig att justera ventilspel på en b230fk 8v (b23)?
Då jag saknar mikrometer eller vad de heter manometer? och inte är insatt i hur det görs så behöver jag hjälp. evt om några shims behöver bytas hade varit bra om du hade tillgång till . Har några men säkert är det fel tjocklek då spelet kan skilja mellan olika ventiler.

Betalning givetvis. Betalar för jobb o material, kanske finns det något du behöver tex en transformator etc.
Senast redigerad av blueint 16 juni 2011, 01:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: T:
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Någon som kan justera ventilspel?

Inlägg av Icecap »

Då jag höll på använde man ett sökarblad till att kolla spelet och för att byta bricka behövde man en kraftig "gaffel" som var böjd lite, då kunde man trycka mer ventilen nog till att kunde plocka bort brickan och peta i en ny. Verktyget beskrevs i Haynes-manualen liksom hela proceduren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Specialverktyget måste man ju dock inte ha, det använder man ju för att slippa lyfta kamaxeln, gör man det hemma så kan man ju typ:

- mäta alla spel med bladmått (givetvis får man vrida kammen mellan mätningarna)
- räkna ut vilka shims som måste bytas, notera hur mycket +/- dom ska ha för att bli korrekta.
- lyfta kammen, pilla ur alla shims som är felaktiga
- Mäta dessa, och räkna ut vilka storlekar dom borde vara
- Kolla i listan (som du skrev nyss) om du mot förmodan kan lösa nåt spel genom att flytta shims mellan olika lyftare
- Åka till volvo och köpa shims med dina uträknade värden
- Montera dessa
- Montera kamnaxeln
- dra runt motorn lite
- kontrollmät alla spel med bladmått igen

..Och om det inte stämde...

- Skrik och svär lite för att du räknat fel
- mät och räkna rätt
- köp nya shims hos volvo
- sätt ihop och testmät igen :)

Efterssom det finns väldigt många olika tjocklekar på shims så är sannolikheten att man råkar ha rätt hemma ganska låg om man inte råkar äga ett sortiment, som är ganska dyra.. men dom går att köpa styckvis.

Värt att notera att ovanstående procedur är så man måste göra om man har shim-under-bucket, vilket då inte just dessa motorer har, det är därför man kan göra "snabbvarianten" med specialverktygen om man har dom, så gör förstås volvoverkstaden.
unsolved

Inlägg av unsolved »

Justera ventilspel? Volvo gjutjärnsblock? De ska ju ticka lite efter sina 60 000 mil ;-)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag håller med föregående talare lite. Vad gör att du känner att du behöver justera ventilspelet? Det är ganska mycket jobb, mest för att man kommer att åka till volvo ett flertal gånger för att köpa shims. Varför inte bara kolla på en random verkstad vad dom tar för att mäta upp ventilspelet, så får du reda på om det är helt off på någon cylinder? At just mäta upp ventilspelet kan inte ta mer än en timme även om dom är slöa på verkstaden.... i värsta fall får du locka med smörgåstårta..... funkar nästan alltid ;)

EDIT: ventilspel mäter man med bladmått. Detta är ett ganska billigt mätverktyg som inte alls gör något att ha liggandes hemma... man vet aldrig när man behöver det ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Shimsade ventiler behöver nästa aldrig justeras.
Motorer med stötstänger (utan hydrauliska lyftare) och motorer med vanliga mekaniska lyftare/vipparmar behöver däremot justeras med jämna mellanrum, men då pratar vi i princip tidigt 70-tal eller tidigare.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det är ju inte helt ovanligt på tex honda, men då tar det inte många minuter att göra heller.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, men finns det justerskruvar så är det ju oftast busenkelt att ställa ventilerna också.

Sen är det ju ofta så att man ska KONTROLLERA ventilspelet väldigt ofta, men det är sällan det behövs justeras.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Engång i tiden
Justera farsan in kammen ( ventilerna? ) på en mazda pickis som jag hade som firma bil
med insexnyckel medans motorn gick, Han spände skiten sonika tills han tyckte att det
sluta "ticka" om dem ,, Galen gubben men jag åkte i många mil efter detta funka då bevisligen
utan fancy verktyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har sett ventilerna justeras under drift på SAAB V4 också, med bladmått.. fast bladmåtten kunde man kasta sen :)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Problemet kan vara att på vissa motorer så bankas ventilsätena in i toppen, med tiden. Alltså minskar ventilspelet och man riskerar att bränna ventilerna.
unsolved

Inlägg av unsolved »

Som det skrevs tidigare: Känner du att du vill kika på ventilspelet, ta bladmått och kolla. Kommer inte ihåg på rak arm hur mycket det skall vara, men ta reda på det, ta bort ventilkåpan, ta en spärrnyckel med lämplig storlek på hylsa till remhjulet och mät spelet. Du kommer förmodligen att upptäcka att du inte behöver göra så mycket. En gång i tiden hade jag dille på att kolla detta på mina bilar (B20 fick man givetvis justera lite nån gång, förmodligen helt i onödan), men har aldrig köpt nya shims för att rätta till något (på volvo alltså). nu bryr jag mig inte.. 940:n tickar lite,har gjort de senaste 15 000 milen.

Håller du inte på och trimmar och det inte tickar massor och lever rullan så är mitt förslag: Ta pengarna och gå ut och ta några pilsner i gott sällskap istället :-)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: T: Någon som kan justera ventilspel?

Inlägg av gOry »

Glöm inte bort att dina tryckare har en liten gummidämpning så du måste trycka ner shimsbrickan när du mätare annars blir de fel!
Ska man vara riktigt petig så bör man väl mäta den gamla shimset med micrometer för att se ifall den har slitigt sig något så man köper rätt.

Så här går de till på min motor, http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/38/46
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bricksatserna för detta kostar flera tusen om jag inte minns fel och det är sällan man behövde justera något alls iaf på 8-ventilarna. Bytte man kam fick man justera annars aldrig i princip. Man kan fila shimsen om de är för tjocka också (eller fila och fila man har en smärgelduk på plan yta sen drar man dem över denna tills man minskat det som krävs).

Ofta kan man också flytta mellan så man slipper köpa så många men det gäller att måtta rätt redan från början då samt märka upp var brickorna och alla saker satt.

Ofta vill man slipa in ventilerna och då får man naturligt mindre spel så är spelet för stort kan man slipa lite extra på den ventilen.

Hursomhelst är det ett förbannade "¤#%jobb och det tar massor med tid om man ska få det 100.

Lycka till.
funkis_jackson
Kontakt:

Inlägg av funkis_jackson »

Äh, att justera ventiler på en gammal B230 är det enklaste som finns ju.
Det gör man ledigt på en 20 minuter om man har verktyget för att spänna ner ventiltryckaren.

Har man inte det, så tar det knappt 10 minuter extra i arbetstid.

Lyft av ventilkåpan, ställ motorn på nollan, mät spelet med ett bladmått på de ventiler som står och väger.
Spelet skall vara 0.35-0.40 på kall motor, men justeras alltid till 0.40 om man gör det.

Vrid runt motorn, mät, vrid runt, mät, tills alla ventiler har mätts.
Notera spelet och diffen, lossa de 5 överfallen till kamaxeln med en 13 lednyckel eller utvändig torx om du har dessa.

Se till att fördela trycket på kammen då du lossar, dvs lossa i samma mönster som du drar åt en topp.

Åk till din lokala auktoriserade volvoverkstad (dessa har fortfarande shims på hyllan).
Säg vilka shims du behöver (baserat på de tidigare uträkningarna).
Och personen kan förhoppningsvis plocka fram en shims som inte skiljer mer än på 100-delen mot det du bör ha (sortimentet till rödblockarna är enormt).

Är du riktigt seriös köper du dämpgummina som sitter under lyftarna, dessa kostar en 10kr styck drygt och är oftast en större orsak till ventilslammer än spelet själv i sig.

Släng dit nya gummina på ventilskaften, på med lyftarna igen i samma placering som innan, i med nya shimsen.
Olja överfall och lagring till kamaxeln och lägg denna på plats.

Passa på att byt bakre packboxen till kamaxel/fördelare också, denna börjar förr eller senare alltid att läcka.

Skruva ner överfallen försiktigt i ett korsmönster, momentdra till 30nm eller gå på känn ;)

Släng dit en ny ventilkåpspackning om du känner för det, hiva på ventilkåpan och dra åt de 10 små muttrarna till denna.
Starta, beundra ditt jobb och konstatera att maskin slamrar precis lika fint som innan ;)

Lycka till :)
Skriv svar