Båtfönsterfråga.
Båtfönsterfråga.
Skall byta glasen i ruffens gluggar.
Fram tills nu har det suttit vanligt glas (Ovala).
Så vad sätter man in, Polykarbonat (Lexan mm) eller Akrylglas (Plexi mm).
Skall även byta rutorna i fönsterbågen på ruffen, vad de lider.
Fram tills nu har det suttit vanligt glas (Ovala).
Så vad sätter man in, Polykarbonat (Lexan mm) eller Akrylglas (Plexi mm).
Skall även byta rutorna i fönsterbågen på ruffen, vad de lider.
- Mizzarrogh
Re: Båtfönsterfråga.
I avvaktan på fler svar...
Funderar över samma själv vad det lider, kan inte tänka mig det spelar någon större roll.
Funderar över samma själv vad det lider, kan inte tänka mig det spelar någon större roll.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det viktiga är ju att du har rätt list till 'glas' / skrov tjockleken och spränglist. Svart jävla gegga och en arsenal verktyg. Jag skulle sätta in glas*** och ta dit en glasmästare som kan detta för det jobbet är lika illa som en böld i rumpan på en cykelsemester. Fråga mig inte varför jag vet
Härdat glas som första val, PC som andra val. Plexi går ju fasen inte att tvätta med annat än vatten istort, T-dojja och du har ytspänningar utav bara den.
En glasmästare har verktygen och handlaget för detta så det rekommenderas varmt.

Härdat glas som första val, PC som andra val. Plexi går ju fasen inte att tvätta med annat än vatten istort, T-dojja och du har ytspänningar utav bara den.
En glasmästare har verktygen och handlaget för detta så det rekommenderas varmt.
På vår båt var det original härdat glas, men den tidigare ägaren meddelade stolt att han låtit byta dem mot någon sorts plast på inrådan av en snickare
. Åh-jefflar vad sur man blir.

Plexiglas tar snabbt stryk av UV och annat, det är sista valet.
Lexan är segt som fan och klarar UV rimligt men blir trist med tiden (gulnar).
Första valet bör vara härdad glas av rätt tjocklek.
Lexan är segt som fan och klarar UV rimligt men blir trist med tiden (gulnar).
Första valet bör vara härdad glas av rätt tjocklek.
Nja, efter vad jag förstått så är det tvärt om, Akrylglas tål UV medan polykarbonat gulnar
Jag bytte på en styrpulpet för några år sedan, och då vart jag rekommenderad makrolon.
Det funkade.
Jag har båten kvar men det var rökfärgad (amerkinskt coolt/opraktiskt) så det går inte att säga något om "tidens tand" direkt, mer än att rutan är i nyskick än idag och har inte spruckit trots att folk sugit tag i den när de snubblat osv.
Det funkade.
Jag har båten kvar men det var rökfärgad (amerkinskt coolt/opraktiskt) så det går inte att säga något om "tidens tand" direkt, mer än att rutan är i nyskick än idag och har inte spruckit trots att folk sugit tag i den när de snubblat osv.
Pratade med min glasmästare, Laminerat glas, naturligtvis är det bättre än de olika plasterna och sannolikt billigare också.