Läsa av hastighetsmätare med uC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Stenmark
Kontakt:

Läsa av hastighetsmätare med uC

Inlägg av Stenmark »

Jag hade tänkt mig att jag skulle försöka mig på en enkel datalogger till ett litet bilprojekt som snart ska dras igång.
Vad är det lättaste sättet att med en uC som tex PIC läsa av hastighet och varvtal? Finns det kanske något smart sätt att skäla signalen som går till mätaren i instrumentpanelen? Någon som kanske vet hur signalen skickas till tex hastighetsmätaren, kanske någon form av pulståg som kommer?verkar ju inte helt orimligt att det är så.
Tillägas bör väl göras att det är bil modell äldre, dvs 80-talet om det nu gör någon skillnad.

Blev lite flummigt kanske men jag hoppas ni fattar vad jag är ute efter.
Senast redigerad av Stenmark 15 maj 2005, 23:48:41, redigerad totalt 1 gång.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nyare bilar med elektronisk hastighetsmätare är pulsstyrda. Ju fortare du kör ju högre frekvens. Frekvensen varierar lite mellan olika fabrikat.
Har du dock en gammeldags hastighetsmätare med vajer är det värre.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Är det vajer är det lite värre. Elektroniska går det pulståg till.
Vet inte om själva vridspolen drivs med fast spänning eller om den också går på pulser. Går den på fast spänning kan du ju läsa av den med ADC.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vajer-mätare har en magnet inuti som är omsluten av en aluminium-kopp. Ju snabbare magneter kör runt ju mer virvelström bildas, denna virvelström fungera bromsande och försöker alltså dra med sig koppen som sitter till visaren. En klen fjäder håller emot och med rätt styrka på magnet o fjäder är det bra.

Inom rally-världen finns det mellan-"proppar" till vajern som oftast består av en bit axel med ett eller fler hål samt en LED + fototransistor till att detektera de pulser som kommer.

Kanske kasst förklarat men jag mår skit just nu.
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Okej, då funkar det nog ungefär som jag trodde. Objektet som ska användas har ännu ej inhandlats så jag vet ännu inte vad för mätare det kommer att vara på bilen. Men det lutar åt en BMW 528 (E28an = 81a till 87a tror jag ) eller en BMW 323 (E30an också 80 tals modellen ). Med lite tur så kan det vara elektronisk mätare på den, det är ju trots allt insprutning och annat "modernt" på dom :)

Men om man inte vill mäta direkt på mätarkabeln, finns det kanske några andra alternativ för att få hastighet och varvtal på motorn?

Jag har även tänkt mig att mäta olje och vatten temperatur, det lättaste skulle nog vara att slänga dit en egen sensor för detta ändamål tror jag. Kan någon då kanske tipsa om en bra tempsensor som pallar typ 100 grader och dessutom är vätsketät.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Till tempen går det bra att ta en vanlig VDO-givare som sitter orginal. De är resestiva och lätta att interfaca med uP. Inte så satans noggranna, men ää, duger för ändamåleet och de är robusta. Varvtal kan du ta ifrån tändkabel, eller snika in dig på signal till befintlig varvräknare, vet inte vad det är för format på den - men är det pulser så går de snygga till och räkna ;) . Hastighet är ju bara att hoppas på att du har pulsgivare, annars så är det lite jobbigare. Saknar bilen ABS, så sätt på ett nav som har tandhjulet till ABS-en och mät den signalen. Optisk picup med refelkdetektor på kardanen annars kan fungera.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

angående hastigheten; cykeldatorer brukar monteras på räserbilar som ska besiktigas.. den tekniken kanske skulle vara något.. en grejj på fjäderbenet och en grejj på fälgen som snurrar förbi ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Funkar gör det nog allt, men håller knappast i regn, snö, rusk...... Fast finns kanske bättre cyckeldatorer än de för 69 spänn som jag har haft ;) Jag hade satt en sådan på min förra båt som varvräknare till dieseln. Inte så snyggt, men billigt och gick fort att fixa.
Skriv svar