Läsa av hastighetsmätare med uC
Läsa av hastighetsmätare med uC
Jag hade tänkt mig att jag skulle försöka mig på en enkel datalogger till ett litet bilprojekt som snart ska dras igång.
Vad är det lättaste sättet att med en uC som tex PIC läsa av hastighet och varvtal? Finns det kanske något smart sätt att skäla signalen som går till mätaren i instrumentpanelen? Någon som kanske vet hur signalen skickas till tex hastighetsmätaren, kanske någon form av pulståg som kommer?verkar ju inte helt orimligt att det är så.
Tillägas bör väl göras att det är bil modell äldre, dvs 80-talet om det nu gör någon skillnad.
Blev lite flummigt kanske men jag hoppas ni fattar vad jag är ute efter.
Vad är det lättaste sättet att med en uC som tex PIC läsa av hastighet och varvtal? Finns det kanske något smart sätt att skäla signalen som går till mätaren i instrumentpanelen? Någon som kanske vet hur signalen skickas till tex hastighetsmätaren, kanske någon form av pulståg som kommer?verkar ju inte helt orimligt att det är så.
Tillägas bör väl göras att det är bil modell äldre, dvs 80-talet om det nu gör någon skillnad.
Blev lite flummigt kanske men jag hoppas ni fattar vad jag är ute efter.
Senast redigerad av Stenmark 15 maj 2005, 23:48:41, redigerad totalt 1 gång.
Vajer-mätare har en magnet inuti som är omsluten av en aluminium-kopp. Ju snabbare magneter kör runt ju mer virvelström bildas, denna virvelström fungera bromsande och försöker alltså dra med sig koppen som sitter till visaren. En klen fjäder håller emot och med rätt styrka på magnet o fjäder är det bra.
Inom rally-världen finns det mellan-"proppar" till vajern som oftast består av en bit axel med ett eller fler hål samt en LED + fototransistor till att detektera de pulser som kommer.
Kanske kasst förklarat men jag mår skit just nu.
Inom rally-världen finns det mellan-"proppar" till vajern som oftast består av en bit axel med ett eller fler hål samt en LED + fototransistor till att detektera de pulser som kommer.
Kanske kasst förklarat men jag mår skit just nu.
Okej, då funkar det nog ungefär som jag trodde. Objektet som ska användas har ännu ej inhandlats så jag vet ännu inte vad för mätare det kommer att vara på bilen. Men det lutar åt en BMW 528 (E28an = 81a till 87a tror jag ) eller en BMW 323 (E30an också 80 tals modellen ). Med lite tur så kan det vara elektronisk mätare på den, det är ju trots allt insprutning och annat "modernt" på dom 
Men om man inte vill mäta direkt på mätarkabeln, finns det kanske några andra alternativ för att få hastighet och varvtal på motorn?
Jag har även tänkt mig att mäta olje och vatten temperatur, det lättaste skulle nog vara att slänga dit en egen sensor för detta ändamål tror jag. Kan någon då kanske tipsa om en bra tempsensor som pallar typ 100 grader och dessutom är vätsketät.

Men om man inte vill mäta direkt på mätarkabeln, finns det kanske några andra alternativ för att få hastighet och varvtal på motorn?
Jag har även tänkt mig att mäta olje och vatten temperatur, det lättaste skulle nog vara att slänga dit en egen sensor för detta ändamål tror jag. Kan någon då kanske tipsa om en bra tempsensor som pallar typ 100 grader och dessutom är vätsketät.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Till tempen går det bra att ta en vanlig VDO-givare som sitter orginal. De är resestiva och lätta att interfaca med uP. Inte så satans noggranna, men ää, duger för ändamåleet och de är robusta. Varvtal kan du ta ifrån tändkabel, eller snika in dig på signal till befintlig varvräknare, vet inte vad det är för format på den - men är det pulser så går de snygga till och räkna
. Hastighet är ju bara att hoppas på att du har pulsgivare, annars så är det lite jobbigare. Saknar bilen ABS, så sätt på ett nav som har tandhjulet till ABS-en och mät den signalen. Optisk picup med refelkdetektor på kardanen annars kan fungera.
