Enkla magnetventiler?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lillebo

Enkla magnetventiler?

Inlägg av lillebo »

Hejsan!
Jag skulle behöva få tag på billiga och enkla magnetventiler. Skall försöka tillverka ett bevattningssystem för blomkrukor med en slang till varje kruka som man skall kunna öppna och stänga individuellt. systemet skall vara trycksatt mha. självtryck ifrån en behållare med vatten.

Är det någon där ute som vet vart man antingen kan köpa billiga och enkla magnetventiler eller har en bra lösning på att tillverka egna?

--
lillebo
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Enkla magnetventiler?

Inlägg av netrunner »

Magnetventiler är dyra och inte helt enkla att styra.

Det beror ju på hur mycket tid du vill lägga på att bygga en egen eller pengar på att köpa grejer.

Ett tips på vad andra använder är olika týper av pumpar:

10USD
http://cgi.ebay.co.uk/Resun-Portable-Ba ... 29fe4831fc

7USD
http://cgi.ebay.co.uk/RS-360SH-Self-pri ... 4aaba4119c
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Skrotar man en gammal tvättmaskin brukar man finna en eller ibland två magnetventiler för vatten.
De kräver dock 230V AC samt ett visst tryck för att öppna.

Använde sådana till ett automatiskt vattensystem för djur i unga år.
230V, flatstiftskontakter, oskyddat, lampsladdar, timer, dammig ladugård m.m. :roll: Tur att det gick bra. :)
lillebo

Inlägg av lillebo »

netrunner: Hur svårt är det att styra magnetventilerna då? Jag hade tänkt mig att det vara var att lägga en spänning över elektromagneten mha. en mikrokontroller för att få ventilen att öppna.
Vill ju inte helst lägga allt för mycket pengar på varje ventil då man kanske skall ha runt 20 st. Har du e idé på något bra sätt att tillverka en egen ventil så skulle jag uppskatta en beskrivning. Pumpar är ju ett alternativ men då man skall ha det i lägenheten så vill jag ha ett tyst system, och skall man ha en pump till varje kruka då varje kruka skall ha olika mycket vatten och olika ofta så blir det väldigt stort om man skall ha en pump till varje.

bit96: Magnetventiler ifrån tvättmaskiner kommer inte på frågan då de just drivs på 230V och är alldeles för stora för blomkrukor inomhus. De passa mycket bättre för att vattna djur. =) Dessutom skulle jag få slakta hemskt många tvättmaskiner för att det skall räcka =)

En idé jag hade själv är att ta typ en T-koppling där man stoppar in ett rör på var sida på den raka delen. sen i den delen som bildar T:et stoppar man in en liten kula sen sätter man igen det hålet och sätter en elektromagnet där. när magneten inte drar lägger sig kulan för hålet där vattnet skall rinna ut och när man kopplar till elektromagneten dras kulan ifrån hålet och vattnet tillåtes att passera förbi. men jag betvivlar att det fungerar, tror att självtrycket ifrån en vattenbehållare är för lågt för att det skall hållas tätt, och det kan bli svårt att få en elektromagnet att bli tillräckligt stark för att dra kulan.
magnetventil.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det med kulan har en nackdel, stålkulor rostar fort

annars hadde jag köpt den rakt av
ev om man kunde hitta kulor med tunnst plastskickt på sig

man kan vara ful, litet servo, kostar inte mer än någon dollar, och silikonslang, klämma ihop slangen med servot, och sedan stänga av strömmen till servot
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

lillebo:
Tvättmaskinsventiler är ganska små och har standardgänga för vattenslang.
Att de kräver 230V gör att du slipper trafo, men visst, du får se till att isolera ordentligt, och bygga in i nån låda.
På utgången kan du stoppa in en bricka med ett 1mm-hål för att minska flödet.

Men du måste naturligtvis slakta 20 tvättmaskiner först. :)
Kommer du bara över maskinerna så blir din budget ganska snål.

Edit: Tillägg:
Och om strömmen går, säkringarna går eller det blir kabelbrott så stängs ventilerna, inget rinnande vatten.
Lite känsligare med servon som kanske stannar i öppet läge.
Senast redigerad av bit96 13 juni 2011, 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Eller så kan man utveckla Grym's idé litegranna - en kulventil med ett servo på.
Kräver dock någonting som styr servot, men det går säkert att lösa med en 555'a.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"Egentligen är det ganska lätt":

- Linda en kraftig elektromagnet.
- Tillverka någon form av ventil som den ska styra.
- Allt ska funka med vatten också. Rostfritt stål är bara svagt magnetiskt.

Så det är bara att sätta igång med att linda spolar och se hur mycket dom lyfter. Testa olika typer av ventiler, osv...

Har man några dagar på sig och en hygglig verkstad och material att ta av går det nog ganska bra.

Jag skulle nog köpa en färdig pump för 44kr.
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Nått sånt här kanske. :D

Bild

Intressant att de är "latching", så att man slipper strömsätta spolen kontinuerligt. Jag skulle rota lite i patentdatabaserna efter nått intressant koncept att kopiera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fantastiska, bara man slipper betala!
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Vad sägs om en en yttepytte plastcylinder med med hål radiellt genomgående, i varje ände på plastcylindern en liten neodymnmagnet. Plastcylindern glider med god passning i ett litet aluminiumrör, i varje ände på aluminiumröret sitter ytterligare en liten neodymnmagnet. Röret är lindat med koppartråd så att man kan få cylindern att röra sig till top eller bottenläget med en strömpuls i negativ eller positiv riktning. Aluminiumröret är borrat så at man får flöde genom plastcylindern vid ena ändläget och inget flöde i andra.

http://www.supermagnete.de/eng/S-01-01-N
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Har ingen koll på området, men denna kanske kan vara något?

http://www.electrokit.se/induktanser-so ... t_41004649
lillebo

Inlägg av lillebo »

cypher: Ja, det verkar ju rätt lovande det där. Dock är jag inte riktigt med på hur du menar med hålborrningar och så. Sen verkar den ju vara så att vid strömbortfall stannar den i läge, det man vill ha är ju att den skall vara NC, men det kanske kan avhjälpas med att ta bort magneten som sitter på röret på sidan för öppet läge. så får man lov att dra spolen så länge man skall vattna.

SkunkFunk: Ja, något i den stilen hade varit bra. Dock behöver denna ventil alldeles för högt tryck. Men annars hade den varit rätt lagom till storlek. kanske en aningens grov slang, men där i närheten i alla fall.

Skall passa på att tacka för alla förslag som hittills har kommit in. Det uppskattas!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bygga en Peristaltic Pump kanske?

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Peristaltic_pump
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om du vill ha lite livslängd och möjlighet att resa ventilerna när de kalkar igen så är de en Müllerventil du ska ha!
Fungerar bra vid enbart självfall, dvs du kan skippa pump och bara placera tanken högre än blommorna.
http://www.ventpack.se/Mllerventiler.htm

Annars kan jag kolla på jobbet ifall vi har något vi kan avvara brukar annars slänga alla ventiler vi inte använder, kör enbart med Müller.
Skriv svar