Handla dubbel återfjädrande vippströmbrytare
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Kontakt:
Handla dubbel återfjädrande vippströmbrytare
Sitter och kikar lite på http://shop.conrad.se/websale7/Vippbryt ... 0%2fmd5%7d
Är på jakt efter en dubbel återfjädrande vippströmbrytare, vaggbrytare eller whatever man väljer att kalla dom.
Hur vet man vilka som är återfjädrande och vilka som har fasta lägen?
Är det såhär det fungerar när man läser beskrivningen till de olika man kan hitta på deras sida?
OFF - ON = AV/PÅ (icke återfjädrande)
OFF - (ON) = AV/PÅ (på-läget är återfjädrande)
(OFF) - ON = AV/PÅ (av-läget är återfjädrande)
ON - ON = två på-lägen utan något mittläge
ON - (ON) = två på-lägen utan något mittläge (det ena läget är återfjädrande)
ON - OFF - ON = två på-lägen med ett av-läge i mitten (icke återfjädrande åt något håll)
(ON) - OFF - (ON) = två på-lägen med ett av-läge i mitten (båda på-lägena är återfjädrande)
ON - OFF - (ON) = två på-lägen med ett av-läge i mitten (det ena av de två på-lägena är återfjädrande)
OFF - ON - (ON) = typ som startnyckeln på en bil AV/PÅ/START
Är på jakt efter en dubbel återfjädrande vippströmbrytare, vaggbrytare eller whatever man väljer att kalla dom.
Hur vet man vilka som är återfjädrande och vilka som har fasta lägen?
Är det såhär det fungerar när man läser beskrivningen till de olika man kan hitta på deras sida?
OFF - ON = AV/PÅ (icke återfjädrande)
OFF - (ON) = AV/PÅ (på-läget är återfjädrande)
(OFF) - ON = AV/PÅ (av-läget är återfjädrande)
ON - ON = två på-lägen utan något mittläge
ON - (ON) = två på-lägen utan något mittläge (det ena läget är återfjädrande)
ON - OFF - ON = två på-lägen med ett av-läge i mitten (icke återfjädrande åt något håll)
(ON) - OFF - (ON) = två på-lägen med ett av-läge i mitten (båda på-lägena är återfjädrande)
ON - OFF - (ON) = två på-lägen med ett av-läge i mitten (det ena av de två på-lägena är återfjädrande)
OFF - ON - (ON) = typ som startnyckeln på en bil AV/PÅ/START
-
Re: Handla dubbel återfjädrande vippströmbrytare
De med parentes är återfjädrande.
Den ska du nog ha om jag fattat rätt. Dvs den står i mitten i standard och återfjädrar från båda ändpunkterna.
Den ska du nog ha om jag fattat rätt. Dvs den står i mitten i standard och återfjädrar från båda ändpunkterna.
-
- Kontakt:
Håller på att bygga styrning till framsätena i min VW-buss, så att man kan köra dom fram och tillbaka motordrivet.
Det jag behöver är:
- 2st borstade 540-motorer (beställt)
- 2st planetväxlar för 540-motorer (har jag hemma)
- En lagom lång M12 gängstång för att kunna tillverka två st "drivdorn" (hemma)
- 4st brytande microswitchar för att kunna bryta strömmen i ändlägena (inte beställt ännu)
- 2st dubbla återfjädrande vippströmbrytare som är tillräckligt stor för att man ska kunna hitta knappen men ändå vara tillräckligt liten för att inte bli klumpig att få plats med (inte beställt ännu)
- 2st tvåpoliga växlande reläer som klarar den strömmen som en belastad borstad 540-motor kräver vid 12 - 14 volt (inte beställt ännu)
- Några meter 2,5mm^2 högtalarkabel (har en kusin som är elektriker)
- Några meter 0,5mm^2 kabel i olika färger (finns på jobbet)
- Isolerade kabelskor (finns på jobbet)
- Diverse fästen, distansbrickor, drivmuttrar, fästskruvar med mera för att kunna montera ihop grejerna (har inte hela konstruktionen färdig i huvet ännu)
Det jag behöver är:
- 2st borstade 540-motorer (beställt)
- 2st planetväxlar för 540-motorer (har jag hemma)
- En lagom lång M12 gängstång för att kunna tillverka två st "drivdorn" (hemma)
- 4st brytande microswitchar för att kunna bryta strömmen i ändlägena (inte beställt ännu)
- 2st dubbla återfjädrande vippströmbrytare som är tillräckligt stor för att man ska kunna hitta knappen men ändå vara tillräckligt liten för att inte bli klumpig att få plats med (inte beställt ännu)
- 2st tvåpoliga växlande reläer som klarar den strömmen som en belastad borstad 540-motor kräver vid 12 - 14 volt (inte beställt ännu)
- Några meter 2,5mm^2 högtalarkabel (har en kusin som är elektriker)
- Några meter 0,5mm^2 kabel i olika färger (finns på jobbet)
- Isolerade kabelskor (finns på jobbet)
- Diverse fästen, distansbrickor, drivmuttrar, fästskruvar med mera för att kunna montera ihop grejerna (har inte hela konstruktionen färdig i huvet ännu)
-
- Kontakt:
Ja då förstår vi varandra, skriver man alltid såhär att det läget som är återfjädrande är skrivet inom parentes eller kan det hända att det förekommer något annat?danielr112 skrev:De med parentes är återfjädrande.
Är det någon standard som jag inte har fått lära mig eller är det olika beroende på vilken hemsida man kollar?
-
Det kan säkerligen vara olika. Jag har dock inte sett nån annan "standard" på svenska sidor.
-
Hej!
Tvåpoliga vippströmställare med tre lägen kan vara lite luriga, mittläget OFF betyder inte nödvändigtvis att det är avbrott till dom andra kontakterna.
I ON-lägena är de kopplade som de borde, men i OFF-läget är ofta ena polen (ON)-OFF-(ON) och andra polen (ON)-OFF-(ON).
Det innebär att man inte nödvändigtvis kan använda en tvåpolig (ON)-OFF-(ON)-strömställare för att köra en motor Fram-Stopp-Back, åtminstone inte utan att blanda in ett relä.
Jag har mest sysslat med miniatyrströmställare och jag tror att ovanstående främst gäller dessa då det är svårt tillverkningsmässigt att få till ett mittläge på dom.
Tvåpoliga nätströmställare med tre lägen har så vitt jag vet ett "riktigt" mittläge.
Tvåpoliga vippströmställare med tre lägen kan vara lite luriga, mittläget OFF betyder inte nödvändigtvis att det är avbrott till dom andra kontakterna.
I ON-lägena är de kopplade som de borde, men i OFF-läget är ofta ena polen (ON)-OFF-(ON) och andra polen (ON)-OFF-(ON).
Det innebär att man inte nödvändigtvis kan använda en tvåpolig (ON)-OFF-(ON)-strömställare för att köra en motor Fram-Stopp-Back, åtminstone inte utan att blanda in ett relä.
Jag har mest sysslat med miniatyrströmställare och jag tror att ovanstående främst gäller dessa då det är svårt tillverkningsmässigt att få till ett mittläge på dom.
Tvåpoliga nätströmställare med tre lägen har så vitt jag vet ett "riktigt" mittläge.
-
- Kontakt:
Denna är jag lite sugen på: http://www.conrad.se/?article=701462
Om man bygger ett fäste med ett lagom stort rektangulärt hål så att knappen liksom sitter stående på sidan om stolen.
Om man bygger ett fäste med ett lagom stort rektangulärt hål så att knappen liksom sitter stående på sidan om stolen.
Senast redigerad av EPG 3 juni 2011, 14:44:00, redigerad totalt 1 gång.
Bara ett litet tips angående Conrads idiotiska länkar. Till höger på sidan en bit ner finns det under "Funktioner" en betydligt mer vettig URL att kopiera. Varför de inte använder denna som standard även när man klickar runt på sidan är för mig ett mysterium. SÅ mycket information kan inte vara nödvändigt att skyffla mellan sidorna via GET.