Gjuten betong men enbart 9.7 ute, inte bra?
Gjuten betong men enbart 9.7 ute, inte bra?
Gjöt innan idag en del på en trappa till huset med betong och tittar nu på termometern som visar 9.7 vilket jag inte trodde att det skulle bli utan runt 13 grader som det varit de senaste dagarna som kallast.
Kan det bli några problem med gjutningen vid denna temperatur eller jag kan sova lugnt i natt?
Det är inget som är direkt kritiskt bara det bränner och blir hårt så räcker det.
Kan det bli några problem med gjutningen vid denna temperatur eller jag kan sova lugnt i natt?
Det är inget som är direkt kritiskt bara det bränner och blir hårt så räcker det.
Re: Gjuten betong men enbart 9.7 ute, inte bra?
Ska väl inte vara någon fara, har hört att så länge inte vattnet kan frysa.
Ok bra att veta, trodde mer att bränningen kanske kunde påverkas på något sätt till det sämre men ok då vet jag, tackar.
- SeniorLemuren
Jag körde byggnadskranen när en landsvägsbro över järnvägen i Långbansände gjutades. Det var vintern 1964 och det var runt 40 minusgrader hela den veckan när gjutningen av vägbanan gjordes. Betongen anlände uppvärmd och vi hade 20 minuter på oss att gjuta varje last direkt när den anlände. Efter varje last täcktes allt med presenning och en oljeeldad aeroptemper blåste in varmluft under den, medan vi passade på att värma oss i arbetskuren i 10 minuter i väntan på nästa last. Bron håller än idag så vitt jag vet 

Nej det ska som sagt inte vara några problem alls. Vi brukade blanda i frysskydd om temperaturen var under 5 grader, men då bara som säkerhet ifall temperaturen faller ytterligare. Vid större gjutningar, speciellt med ordentliga hållfasthetskrav, är det en fördel om det är svalt, eftersom man inte behöver vattna lika mycket. Det är inte bra om det brinner för snabbt, och framförallt om utan brinner långt före mitten i gjutningen.
Viktigt för ett bra resultat är ju naturligtvis att man vibrerar ur betongen ordentligt, men det har du säkert koll på
Viktigt för ett bra resultat är ju naturligtvis att man vibrerar ur betongen ordentligt, men det har du säkert koll på

Som de andra svarat. När man gjuter från småsäckar utan tillsatsmedel ska man väl generellt hålla sig över 5° C.
Gjöt en 100 kvm platta i oktober , med betong från centralen . Det var snöblandat regn på dagarna och frost kallt under nätterna . Gjutningen var bara täckt med plast .
Och det har hållit , betongen blev lite blank och med lite regngröpper , men inget som störde .
Dagarna efter att betongen härdat så man kunde gå på den så murade jag ett varv lecablock runt om . Där blandade jag eget bruk . Jag kunde inte skydda för nederbörden som kom så där fick jag problem med att det inte brann ihop som det skulle på vissa ställen där det samlades snö mot murblocken .
Så på vissa ställen bildades det sprickor i bruket mellan stenarna efter en vinter till .
Men så länge man håller sig på plus sidan ska det inte vara några problem alls .
Och det har hållit , betongen blev lite blank och med lite regngröpper , men inget som störde .
Dagarna efter att betongen härdat så man kunde gå på den så murade jag ett varv lecablock runt om . Där blandade jag eget bruk . Jag kunde inte skydda för nederbörden som kom så där fick jag problem med att det inte brann ihop som det skulle på vissa ställen där det samlades snö mot murblocken .
Så på vissa ställen bildades det sprickor i bruket mellan stenarna efter en vinter till .
Men så länge man håller sig på plus sidan ska det inte vara några problem alls .
-
Det viktiga om du bryr dig om hållfastheten är att du inte låter betongen torka ut alls de första 21 dagarna...
OM betongen tillåts torka så fort du rivit formen når du bara 50% av den maximala hållfastheten.
Har det väl torkat är det kört...
Funkar inte att börja vattna då.
OM betongen tillåts torka så fort du rivit formen når du bara 50% av den maximala hållfastheten.
Har det väl torkat är det kört...
Funkar inte att börja vattna då.
Oj är det en sådan stor skillnad? Trodde jag då inte, fått uppfattningen att bränningen startade direkt när det mesta av vattnet var borta och huvuddelen var klar säg 1 - 2 dagar senare eller så men att den sedan inte var helt till 100% bränd förränn något år senare eller vad det var men att man kan använda den ändå utan problem direkt. Trodde vattnet som man hällde i alltid var tillräckligt, intressant och väldigt bra att veta.
Det jag gjort är absolut ingen fara som sådan med belastningar och dylikt det är dessutom inte mer än knappt vikten från en person och detta hade hållit för det flerdubbla med, men det var bara det att det tog lite drygt 3 timmar att mura upp det där det skulle vara. Det var lagt ett antal cm på en platt 90 gradig del så det är rätt tjockt men det är inte detta som håller upp hela belastningen heller utan bara en bråkdel.
Men summa summarum; inte under fryspunkten och gärna en del grader över, så dessa nästan 10 grader var inga problem och det ser också helt ok ut och det var dessutom som kallast 8.3 grader i natt, tack för infon alla!
Det jag gjort är absolut ingen fara som sådan med belastningar och dylikt det är dessutom inte mer än knappt vikten från en person och detta hade hållit för det flerdubbla med, men det var bara det att det tog lite drygt 3 timmar att mura upp det där det skulle vara. Det var lagt ett antal cm på en platt 90 gradig del så det är rätt tjockt men det är inte detta som håller upp hela belastningen heller utan bara en bråkdel.
Men summa summarum; inte under fryspunkten och gärna en del grader över, så dessa nästan 10 grader var inga problem och det ser också helt ok ut och det var dessutom som kallast 8.3 grader i natt, tack för infon alla!
-
Den teoretiska hållfastheten (som all hållfasthet refererar mot mäts efter 360 dagar nedsänkt i vatten).
Efter 21 dagar 90% av sluthållfastheten.
I ditt fall så är du nog mest intresserad av vidhäftningen mellan cement och sanden, den mår också bra av inte torka ut.
Men det finns diverse preparat som ökar vidhäftningen efter härdning.
Efter 21 dagar 90% av sluthållfastheten.
I ditt fall så är du nog mest intresserad av vidhäftningen mellan cement och sanden, den mår också bra av inte torka ut.
Men det finns diverse preparat som ökar vidhäftningen efter härdning.
Tror det håller sig fast ändå det satt ordentligt när jag kände nu i alla fall. För att det skulle fästa så hade jag i rätt mycket vatten så det var rätt geggit och ser nu idag att det fortfarande inte torkat helt med mörka fläckar här och var vilket bara är bra, det skall sedan ändå gjutas med betong vid sidan på detta så det kommer att sitta utan problem och hade det lossnat så hade jag hällt i polyester i mellanrummet och då hade det suttit.