Microsteps, Jojjes drivkort och Mach3 steps per unit
Microsteps, Jojjes drivkort och Mach3 steps per unit
Jag håller på och försöker konfigurera en extra axel att följa med tangentens riktning med hjälp av Mach3, en stegmotor och Jojjes drivkort. Med hjälp av tips härifrån har jag fått igång motorn, men jag lyckas inte lista ut rätt inställningar i Mach3.
Det står att man ska använda antalet steg i Mach3 som krävs för att vrida axeln ett varv som en parameter. Eftersom motorn har 1.8 graders helsteg chansade jag på att det då skulle vara 200 - men det verkar inte stämma. Det stod något om mikrosteg som ofta är 10 så att antalet steg ut ur Mach3 skulle kunna vara 200*10 = 2000 till exempel. Är det någon här som vet hur många mikrosteg Jojjes drivkort kör per helsteg?
Det står att man ska använda antalet steg i Mach3 som krävs för att vrida axeln ett varv som en parameter. Eftersom motorn har 1.8 graders helsteg chansade jag på att det då skulle vara 200 - men det verkar inte stämma. Det stod något om mikrosteg som ofta är 10 så att antalet steg ut ur Mach3 skulle kunna vara 200*10 = 2000 till exempel. Är det någon här som vet hur många mikrosteg Jojjes drivkort kör per helsteg?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Microsteps, Jojjes drivkort och Mach3 steps per unit
Vad har du för stigning på skruven? Om 1mm stigning så vid helsteg blir det 200 i Mach3 och om 10 microsteg 2000
Jojjes kort är ju konfigurerbara i antalet mikrosteg, 1/1, 1/2, 1/4 och 1/8 tror jag.
Kolla på ditt kort, står det inte en tabell med typ MS1, MS2 och Res? Det är hur olika byglingar påverkar upplösningen (mikrostegen).
EDIT: Ser ditt kort ut så här? De röda byglarna ställer mikrostegen. Om du har 1/16 och 1,8grader så blir det 3200 steg/varv.
EDIT: Ser ditt kort ut så här? De röda byglarna ställer mikrostegen. Om du har 1/16 och 1,8grader så blir det 3200 steg/varv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jojjes kort som vi ser på X-L:s bild är mycket behändigt och innehåller inget hokus-pokus. Allt man behöver veta finns i databladet för den stora kretsen på mitten av kortet. Där står hur man skall sätta signaler för microstep med mera. Min starka rekommendation är att du laddar hem databladet om detta inte redan är gjort.
tecno:
Det ska bli en roterande axel, och eftersom den inte kommer ta någon egentlig last så är min nuvarande plan direktdrift utan utväxling.
X-IL:
Japp, precis såna kort har jag. Mitt har just nu båda byglarna på, det ska tolkas som ON antar jag och då måste jag ha 1:1, alltså helsteg?
Det står i dokumentationen av Mach3 att grundenheten för roterande axlar är grader. Därför beräknade jag siffran till Mach3 till:
(1/360)*200 = 1/1.8 = 0.55555
Där 1/360 är "antalet motoraxelrotationer som krävs för en grad" och 200 är antalet pulser för ett varv. 0.5555 skulle då alltså bli "antalet stegpulser ut ur Mach3 för att vrida axeln 1 grad". 0.5555 är ju då inte en helt optimal siffra eftersom den eventuellt ger lite för låg precision, men det är ett mindre problem medan man experimenterar.
Men som sagt, 0.555555 ger inte vettiga resultat...
Det ska bli en roterande axel, och eftersom den inte kommer ta någon egentlig last så är min nuvarande plan direktdrift utan utväxling.
X-IL:
Japp, precis såna kort har jag. Mitt har just nu båda byglarna på, det ska tolkas som ON antar jag och då måste jag ha 1:1, alltså helsteg?
Det står i dokumentationen av Mach3 att grundenheten för roterande axlar är grader. Därför beräknade jag siffran till Mach3 till:
(1/360)*200 = 1/1.8 = 0.55555
Där 1/360 är "antalet motoraxelrotationer som krävs för en grad" och 200 är antalet pulser för ett varv. 0.5555 skulle då alltså bli "antalet stegpulser ut ur Mach3 för att vrida axeln 1 grad". 0.5555 är ju då inte en helt optimal siffra eftersom den eventuellt ger lite för låg precision, men det är ett mindre problem medan man experimenterar.
Men som sagt, 0.555555 ger inte vettiga resultat...
Det är ju lite svårt att skicka en halv puls... Jag vet inte vad Mach3 använder för strategi, men du lär inte få en rörelse om du säger att den ska rotera en grad i alla fall.
EDIT: helsteg rekommenderas sällan...
EDIT: helsteg rekommenderas sällan...
X-IL:
Absolut, men problemet att anpassa önskat värde till möjligt värde uppstår även när man har mycket högre precision, så jag utgår från att Mach3s algoritmer hanterar det genom lämplig avrundning. När jag fått grundkonfigurationen att fungera kan jag ju sen bygla om den till att microstepa 16-delar till exempel.
Ni andra som har lillasyrror, är era drivkort också byglade för helsteg?
Absolut, men problemet att anpassa önskat värde till möjligt värde uppstår även när man har mycket högre precision, så jag utgår från att Mach3s algoritmer hanterar det genom lämplig avrundning. När jag fått grundkonfigurationen att fungera kan jag ju sen bygla om den till att microstepa 16-delar till exempel.
Ni andra som har lillasyrror, är era drivkort också byglade för helsteg?
Du ska ju inte stega i grader utan mm?
POS:
Som sagt, det här är en roterande axel, inte en linjär axel. Planen är att bygga en skärmaskinstillsats så att jag kan sätta en kniv på den fjärde axel. Sen är tanken att Mach3 ska vrida kniven så den hela tiden pekar åt rätt håll i snitten.
Enligt 5.5.1.1 i Mach3Mill_Install_Config.pdf:
Som sagt, det här är en roterande axel, inte en linjär axel. Planen är att bygga en skärmaskinstillsats så att jag kan sätta en kniv på den fjärde axel. Sen är tanken att Mach3 ska vrida kniven så den hela tiden pekar åt rätt håll i snitten.
Enligt 5.5.1.1 i Mach3Mill_Install_Config.pdf:
For rotary axes (e.g. rotary tables or dividing heads), the unit is the degree. You need to calculate the
number of motor revs required to produce 1 degree of axis rotation, based on the worm gear ratio of the
rotary table or dividing head. This is often 90:1 for rotary tables and 40:1 for dividing heads (but check
yours!) With a direct motor drive to a 90:1 worm, one motor rev would rotate the spindle 4 degrees, so
Motor revs per unit would be 0.25. A reduction of 2:1 from motor to worm would give 0.5 revs per
unit.
- tecno
- Kontakt:
Mitt tips, håll dig till hela steg och se till att ha utväxling istället för högre upplösning till din kniv.
I-XL:
tecno:helsteg rekommenderas sällan...
Kan ni motivera hur ni tänker?Mitt tips, håll dig till hela steg och se till att ha utväxling istället för högre upplösning till din kniv.
- tecno
- Kontakt:
Ska du få motorn att ta ett steg så ska det vara helsteg.
Ska du få ordning på detta så kolla upp mitt tips så ska du se att du kommer att kunna kommendera din kniv som du vill, utväxlingen bestämmer din precision i positionering.
Ska du få ordning på detta så kolla upp mitt tips så ska du se att du kommer att kunna kommendera din kniv som du vill, utväxlingen bestämmer din precision i positionering.
tecno:
visst, men vad är fördelen med mekanisk utväxling v/s microstegning? Man tappar mindre vridmoment? Bättre precision eftersom mellanstegen inte blir lika exakta som helstegen?
Och problemet just nu är inte brist på precision - problemet är att jag över huvud taget inte får till rätt parametrar i Mach3. Hade jag rätt parametrar så tänker jag mig att den skulle ställa sig i ungefär rätt riktning (med ett fel på +- 0.9 grader), att den eventuellt skulle hacka, men knappast att den som nu antingen snurrar för fort eller inte alls.
visst, men vad är fördelen med mekanisk utväxling v/s microstegning? Man tappar mindre vridmoment? Bättre precision eftersom mellanstegen inte blir lika exakta som helstegen?
Och problemet just nu är inte brist på precision - problemet är att jag över huvud taget inte får till rätt parametrar i Mach3. Hade jag rätt parametrar så tänker jag mig att den skulle ställa sig i ungefär rätt riktning (med ett fel på +- 0.9 grader), att den eventuellt skulle hacka, men knappast att den som nu antingen snurrar för fort eller inte alls.
- tecno
- Kontakt:
Repeterar kommendera ett steg = helsteg! om du ska ha en rörelse som du vet rör sig som beställt.
Microstegning kanske kan fungera om du ska ha en stor rörelse, men jag hänger upp mig på 1 steg kommandon och då är en mekanisk utväxling ett bättre alternativ.
Hur ser det ut med din axel, är detta en stegmotor med kniven påhängd direkt på axeln? Då ska ju 200 steg ge dig ett varv, vad får du för resultat?
Microstegning kanske kan fungera om du ska ha en stor rörelse, men jag hänger upp mig på 1 steg kommandon och då är en mekanisk utväxling ett bättre alternativ.
Hur ser det ut med din axel, är detta en stegmotor med kniven påhängd direkt på axeln? Då ska ju 200 steg ge dig ett varv, vad får du för resultat?