Cognex ledbelysning, inkopplingsfråga

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
PTC

Cognex ledbelysning, inkopplingsfråga

Inlägg av PTC »

Jag har en Cognex Ledbelysning, har letat mig gråhårig på nätet för att komma underfund med hur en sådan ska matas men hittar inget.
Som det ser ut så sitter det 18 st ledlampor i serie om 6 st, alltså 3 st grupper med 6 st i varje. Inga motstånd eller annat.
Skulle vara kanon om någon har lite tips hur jag ska koppla in dom.

Testade med att köra in spänning på två av stiften och vid ca. 20 VDC tändes allihopa, men det kan väl inte vara rätt? :roll:

Har en ide om att använda den som belysning på min lilla maskin, önskar bara ringen skulle vara lite större :humm:
Led1.jpg
Led2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Cognex ledbelysning, inkopplingsfråga

Inlägg av Klas-Kenny »

Vild gissning, konstantström @ 20mA till tre utav stiften, sen en gemensam jord.

Borde inte vara så svårt att mäta sig fram till hur det är dock.

Eller lite bilder där man ser alla ledningsbanor, på båda sidor, ordentligt.
PTC

Inlägg av PTC »

Det sitter 4 st stift, om jag sätter plusmatning på den översta högra stiftet och minus på nedre vänstra stiftet lyser alla dioderna (Placering enligt bild)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det ser ut att vara vita lysdioder med tanke på det gula fosforlagret, och i så fall så bör dom ha en framspänning på 3,2-3,4V/st dvs serien på 6 har en framspänning på 6*3,2-3,4V = 19,2-20,4V, så att den tänds runt 20V låter väl helt korrekt?

Bara att ta ett motstånd räkna på lämpligt värde och driva den från tex 24V

Vad har den haft för användningsområde från början?
PTC

Inlägg av PTC »

Den sitter normalt på Cognex kamera som belysning, placeras på kameran med objektivet genom hålet.
Ska testa med motstånd och mata med 24 VDC :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om alla 18 lyser då du ansluter plus och minus så kan de ju inte sitta i grupper om 6 stycken. Möjligen sitter det ett plustecken vid var sjätte och att det är därför du tror att de sitter i grupper om 6. Som sagt, lyser alla 18 när du ökar spänningen till en viss storlek så är de kopplade i en grupp om 18 eller tre parallellkopplade grupper om 6 seriekopplade.

Men det har väl kanske inte så stor betydelse. Skruva upp spänningen och precis när de tänds läser du av spänning (Vd) och strömmen (Id). Om du har ett nätaggregat (V) som lämnar precis denna spänning, V = Vd, så är det bara att köra annars sätter du in en serieresistans (R) som beräknas R = (V - Vd) / Id.
PTC

Inlägg av PTC »

Det kan nog vara som du säger tre parallellkopplade grupper om sex dioder i varje.
Tittar man på nedersta bilden så sitter D1-D6, D7-D12 och D13-D18 i serie.
Ska testa närmare i helgen med ett variabelt nätaggregat
Skriv svar