Source- och sinkdrivers?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Source- och sinkdrivers?

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!

Kollar lite på lite olika led/display-drivare och ser på allegros hemsida att det finns sink och source drivare. Problemet är att på source drivers markeras strömen med ett - (minus) framför? Innebär det helt enkelt bara att den "ger ifrån sig" ström s.a.s? Jag blev lite förvirrad av den märkningen eftersom jag tycker att det borde vara tvärtom...???

Peace
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ja, det var en lite bakvänd beteckning!

Det är kanske så att "sink"-drivkretsar anses som det normala i dessa sammanhang, och det är därav (-)-tecknet kommer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på polariteten på strömmen och kommer sig av att man flyttar transistorn men håller kvar mätaren så att säga, detta ger att multimetern ger - x mA men beror egentligen bara på att man vänder polaritet i mätuppställningen så + är GND och den 'gamla' GND måste då bli minus....

Lite knasigt sätt att mäta på men....

mA är mA hur som helst.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo...fast om man tittar på en krets som BÅDE driver och sänker - så beteknar man drivning med "plus" och sänkning mad "minus" - så om mn jämför sänkningsförmågan hos en sådan krets, med en som BARA kan sänka, så är det väl logiskt om detta ges samma tecken.

Hur man än gör så blir det "ologiskt" nånstans :wink:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jämför med PNP-trissor eller P-kanal fälteffekt, där betecknar man även strömmen negativt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja, man väljer en riktning som positiv och om strömmen går i andra riktningen blir det negativt...

Fast nog tycker jag också att det vore mer logiskt med + för "source" och - för "sink". Kanske är av hysteriska (historiska) skäl...
Skriv svar