50V styrning till en LM-Eriksson industriklocka
50V styrning till en LM-Eriksson industriklocka
Jag har en stor klocka som kommer från en nerlagd verkstad. Ca 90cm i diameter och av märket LM Eriksson. Otroligt funkis och cool. Jag tror att alla klockor i byggnaden var ihopkopplade och pulsstyrdes med 50V. Kan detta stämma?!
Jag tror inte att det går att byta ut urverket mot ett "vanligt universal" från ClasOlle då visarna är ganska tunga, så därför behöver jag en styrning som skickar en 50V likspänningspuls varje minut. Pulsen bör vara lite kortare än 1sekund. Klockan tickar då fram till nästa minut.
Hur löser jag det på ett billigt (inte över 200:-) och enkelt sätt?
Någon?
/Jonas
Jag tror inte att det går att byta ut urverket mot ett "vanligt universal" från ClasOlle då visarna är ganska tunga, så därför behöver jag en styrning som skickar en 50V likspänningspuls varje minut. Pulsen bör vara lite kortare än 1sekund. Klockan tickar då fram till nästa minut.
Hur löser jag det på ett billigt (inte över 200:-) och enkelt sätt?
Någon?
/Jonas
Vad jag vet ska pulserna vara ganska korta och växla polaritet.
Alltså ska det komma en +50V puls, sen ett sekund senare kommer det en -50V puls, sen 1 sek och en +50V puls osv.
Denna växling är ganska enkel att åstakomma men ska det klaras under 200 pix med ställning av klockan blir kanske lite svårt.
Men here goes: På Dallas hemsida ber du om en free sample på DS32KHZ i den kapsling som passar dig. Då har du en mycket bra tidabas. Sen tar du en 4060 och delar ned den frekvens till 1 Hz (ta ut på rätt utgång).
Sen kommer det roliga: du ska fixa att en 50V puls skickas iväg varje sekund och den ska ha bytt polaritet varj sekund. Detta med polariteten kan du styra med steget efter 1 sek pulserna (0,5 Hz) som kan styra en bryggkoppling.
Detta vill ge en mycket exakt klocka men det återstår ett par problem att lösa: 50V matningen, bryggans exakta utformning samt hur du ställer klockan. det sista kan utföras vid att, med en knapp och ett par gates, byta uttag på nerräknaren (4060'an) till en högre frekvens men lite ska du väl roa dig med
Alltså ska det komma en +50V puls, sen ett sekund senare kommer det en -50V puls, sen 1 sek och en +50V puls osv.
Denna växling är ganska enkel att åstakomma men ska det klaras under 200 pix med ställning av klockan blir kanske lite svårt.
Men here goes: På Dallas hemsida ber du om en free sample på DS32KHZ i den kapsling som passar dig. Då har du en mycket bra tidabas. Sen tar du en 4060 och delar ned den frekvens till 1 Hz (ta ut på rätt utgång).
Sen kommer det roliga: du ska fixa att en 50V puls skickas iväg varje sekund och den ska ha bytt polaritet varj sekund. Detta med polariteten kan du styra med steget efter 1 sek pulserna (0,5 Hz) som kan styra en bryggkoppling.
Detta vill ge en mycket exakt klocka men det återstår ett par problem att lösa: 50V matningen, bryggans exakta utformning samt hur du ställer klockan. det sista kan utföras vid att, med en knapp och ett par gates, byta uttag på nerräknaren (4060'an) till en högre frekvens men lite ska du väl roa dig med

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Klockorna på centralen i stockholm styrs på det sättet. Men de har sekundvisare. I klockan sitter en motor som är direkt kopplad till sekundvisaren via nån växellåda. Den går en aning för fort, så att när den kommer till kl 12, så väntar den på att en minutpuls ska komma. När pulsen kommer tickar minutvisaren fram ett steg, och sekundvisaren påbörjar ett nytt varv. Endast en puls per minut. Inte per sekund.
Det tar lång tid att ställa klockorna mellan sommar/vintertid. Då trycker man in en knapp som ger ut en puls per sekund istället. En timme framåt tar ju då inte så lång tid. Däremot en timme bakåt, då man får sitta och vänta ca 1400 sekunder...
Det tar lång tid att ställa klockorna mellan sommar/vintertid. Då trycker man in en knapp som ger ut en puls per sekund istället. En timme framåt tar ju då inte så lång tid. Däremot en timme bakåt, då man får sitta och vänta ca 1400 sekunder...
Senast redigerad av MadModder 12 maj 2005, 16:28:47, redigerad totalt 1 gång.
Okej. Jag har oxå en sån klocka. Så hur gör jag för att få den där 1 minuts pulsen med ena gången + andra gången -? Jag tror att det ska vara 24V. Står det ialla fall på min klocka.MadModder skrev:Klockorna på centralen i stockholm styrs på det sättet. Men de har sekundvisare. I klockan sitter en motor som är direkt kopplad till sekundvisaren via nån växellåda. Den går en aning för fort, så att när den kommer till kl 12, så väntar den på att en minutpuls ska komma. När pulsen kommer tickar minutvisaren fram ett steg, och sekundvisaren påbörjar ett nytt varv. Endast en puls per minut. Inte per sekund.
OK. Vad är Dallas hemsida, vad är en 4060 en DS32Khz?Icecap skrev:Vad jag vet ska pulserna vara ganska korta och växla polaritet.