Tillverka i kolfiberkomposit?
-
Tillverka i kolfiberkomposit?
Hej, jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att tillverka prylar i kolfiber hemma eller i mindre verkstad.
Jag hade för mig att man behövde vakuumsug, speciell ugn osv men så hittade jag den här videon:
Han får det ju onekligen att se väldigt enkelt ut, så frågan är om det blir samma kvalité på sakerna?
Vad har ni för erfarenheter?
Sedan är ju bearbetning ett kapitel för sig har jag förstått, hälsovådligt, tufft på verktygen osv, men med rätt konstruktion och så vidare kan man minimera bearbetningsbehovet ganska mycket.
Jag hade för mig att man behövde vakuumsug, speciell ugn osv men så hittade jag den här videon:
Han får det ju onekligen att se väldigt enkelt ut, så frågan är om det blir samma kvalité på sakerna?
Vad har ni för erfarenheter?
Sedan är ju bearbetning ett kapitel för sig har jag förstått, hälsovådligt, tufft på verktygen osv, men med rätt konstruktion och så vidare kan man minimera bearbetningsbehovet ganska mycket.
Re: Tillverka i kolfiberkomposit?
det verkar vara lika enkelt som att tillverka ngt av glasfiber och polyesterplast.
det svåra är inte att gjuta utan att tillverka formen.
det svåra är inte att gjuta utan att tillverka formen.
Jag håller med föregående, kolfiber är inte svårare än glasfiber bara dyrare.
Men ett litet tips kan vara att provgjuta lite i glasfiber innan du köper kolfiber eller kevlar.
Lycka till
Men ett litet tips kan vara att provgjuta lite i glasfiber innan du köper kolfiber eller kevlar.
Lycka till
Vakuumsug behövs om man ska minimera vikten genom att minimera epoxyn. Epoxyn behöver bara "väta" fibrerna inte mer. Överskottsepoxy bidrar inte till styrkan. Så för att få prylarna så lätta som möjligt lägger man in absorberande "papper", vakuumbakar vilket pressar ihop kolfibrerna fibrerna och trycker ut översottsepoxy. Sen tar man bort absorbentpapper och överskottsepoxy. Vacuum behövs alltså bara om det ska vara extremlätt. Ugn behövs om det är stora prylar som inte kan värmas med handvärmare.TechMantel skrev:Jag hade för mig att man behövde vakuumsug, speciell ugn osv
-
Stort tack för era svar, speciellt janaf. Nu förstår jag varför man ska ha en sug.
Dock är väl detta inget man ska göra i studentrummet direkt, men med lite tur har jag tillgång till universitetets verkstad i sommar.
Hur stor skillnad är det mot glasfiber förutom kostnad och styrka? Är tillvägagångssättet helt samma?
Helt ärligt har jag väl ingen anledning att tillverka i just kolfiber eller kevlar, men det är ju en stor del av designen så att säga.
Dock är väl detta inget man ska göra i studentrummet direkt, men med lite tur har jag tillgång till universitetets verkstad i sommar.

Hur stor skillnad är det mot glasfiber förutom kostnad och styrka? Är tillvägagångssättet helt samma?
Helt ärligt har jag väl ingen anledning att tillverka i just kolfiber eller kevlar, men det är ju en stor del av designen så att säga.
Om det bara är designen finns ingen anledning att använda kolfiber. Det finns glasfibermatta med samma look.
Skall det vara någon nytta med materialet måste du veta var/hur/åt vilket håll/hur mycket belastningen blir för att kunna lägga lagom mycket väv åt rätt håll.
Skall det vara någon nytta med materialet måste du veta var/hur/åt vilket håll/hur mycket belastningen blir för att kunna lägga lagom mycket väv åt rätt håll.
Finns vinylfilm som ser ut som lackad kolfiber om man vill fuska lite 

-
Intressant, någon sådan har jag inte sett när jag letat runt, har du möjligen lust att länka till var man hittar sådant?sky_eye skrev:Om det bara är designen finns ingen anledning att använda kolfiber. Det finns glasfibermatta med samma look.
Visst finns det vinyl och liknande med kolfiberlook, men det är svårt att få det att bli bra på krökta ytor eftersom det knappast finns samma eftergivlighet för sådant i så pass stela material.
En annan idé är ju att ta första lagret med kolfiber och sen resten med glasfiber för att sedan avsluta med kolfiber igen.
Dock är det ju inte enbart utseendet som lockar utan också själva vetskapen att det faktiskt är rent kolfiber(nåja, lite epoxi också...), och till det kommer själva ytan som jag fått för mig är, eller går att få, ganska tålig? Vad sägs t.ex. om en skärbräda i kolfiber?

Låter extremt ohälsosamt. Kolfiber vill du inte ha in i kroppen!
-
Menar du att en skärbräda i kolfiberlaminat låter ohälsosamt? Det är ju epoxi först, och sedan kan man lacka några extra lager med extra hårt lack för säkerhets skull. Jag skulle tro att det är svårt att komma in till kolfibret om man använder en skärbräda iaf som jag gör. 

Nu går det faktiskt rätt bra att klä krökta ytor med kolfibervinyl, ta tillexempel en titt på den här MC'n som är klädd med kolfibervinyl:TechMantel skrev:Visst finns det vinyl och liknande med kolfiberlook, men det är svårt att få det att bli bra på krökta ytor eftersom det knappast finns samma eftergivlighet för sådant i så pass stela material.
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=82175
Jag skulle nog inte chansa om det gäller matlagning. Kolfiber är definitivt inte lika nyttigt som andra former av kål, t ex vitkål, brysserkål eller surkål.
-
Jo, det där såg ju helt okey ut i fråga om bibehållen form i krökning osv, men annars tyckte jag att det syntes att det var fejk om man tänkte på det, det brukar vara mer lyster i "äkta" kolfiber. Som någon hade skrivit där så ser den ju helt svart ut om man inte kollar noga, men det kan ju vara så att han är en dålig fotograf bara.Meduza skrev:Nu går det faktiskt rätt bra att klä krökta ytor med kolfibervinyl, ta tillexempel en titt på den här MC'n som är klädd med kolfibervinyl:TechMantel skrev:Visst finns det vinyl och liknande med kolfiberlook, men det är svårt att få det att bli bra på krökta ytor eftersom det knappast finns samma eftergivlighet för sådant i så pass stela material.
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=82175
Det vore helt klart intressant att göra ett a/b-test på två olika skivor där den ena är äkta och den andra är vinyl och se om man kan se skillnad.
Jag har även funderat på att testa lite olika laminat och sandwichkonstruktioner för att se vad som blir bäst.
Hela anledningen till att jag intresserat mig för laminering med kolfiber är för ett framtida projekt som det är lite hysh-hysh om just nu. Att gjuta lite roliga smågrejer vore ett bra sätt att lära mig materialet.

Visst _kan_ man se skillnad, det ska jag inte säga något om, men dom nya kolfibervinylerna från tex 3M är bra snygga, ser inte alls ut som på den där MCn, troligtvis är det bara dålig fotograf...
Har en leverantör där en av säljarna har klätt sin MC i kolfibervinyl och det ser riktigt bra ut!
Bra vinylfolier går ofta att forma runt både det ena och det andra om man bara har en skrapa och en värmepistol för att mjuka upp vinylen
Har en leverantör där en av säljarna har klätt sin MC i kolfibervinyl och det ser riktigt bra ut!
Bra vinylfolier går ofta att forma runt både det ena och det andra om man bara har en skrapa och en värmepistol för att mjuka upp vinylen
Molekyler i materialen migrerar. Så dom går först in i skyddslagret och sedan vidare. Det är bl.a därför som plastflaskor läcker Bisfenol-A till dricksvatten.