Max Ström på Serie porten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Max Ström på Serie porten?

Inlägg av kricka »

Hejsan.

Håller på med ett projekt och ska bygga ett interface till min radio.
Skulle först ha extern drivström.
Men kom på nu. Att man kanske kan ta ut den på serie porten. Men då kom frågan upp hur mycket ström klarar serie porten att leverera? Någon stans i bakhuvudet finns värdet 10mA men det verkar ganska lite för den porten.
Vet någon?

//Kricka
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Serieporten kan inte ens ge ut 10mA, jag har för mig att man kan endast kan få ut några få mA. Den är ju inte gjord för att spänningsmata externa enheter.

På USB-porten och PS/2-porten har du däremot tillgång till kraft. Du skulle ju kunna koppla ett par oanvända ledare i seriekabeln till en USB-kontakt, och enbart använda USB-kontakten som spänningsmatning. De flesta datorer har ju USB-portar på baksidan.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

okej. Hade hoppats på att man kunde pressa lite ur serie porten.
Men USB porten har jag använd i flera projekt bara att jag tänkte slöa
till och bara ha en kontakt och mitt projekt drar max 15mA så det hade varit perfekt. PS/2-porten där imot den kanske man skulle bygga en adapter till...
SKa fundera lite får vi se vad jag bestämmer mig för. Men tack så länge.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det går ju bra att driva en mikrokontroller eller så om du stabiliserar spänningen du kan få ut ur signalledningarna på serieporten, men det räcker att sätta dit en lysdiod som slukar några mA så kan det vara kört...
Fox

Inlägg av Fox »

Det finns en bra sida som behandlar serieporten:

http://www.beyondlogic.org/serial/serial.htm#1

där kan man läsa under rubriken "Hardware Properties" punkt 5 att serieporten kan dra ända upp till 500 mA. Detta verkar ganska mycket och jag kan tänka mig att det är mindre om du använder en laptop t. ex. Hur stor ström just din serieport kan lämna borde finns specificerat i instruktionsboken till moderkortet.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nja, det finns nog ingen serieport som kan lämna 500mA.

Ur länken:
"A short circuit current should not exceed 500mA. The driver should be able to handle this without damage. (Take note of this one!)"

Ovanstående säger ju ingenting om hur mycket ström som serieporten verkligen skall kunna leverera, utan bara hur stor kortslutningsströmmen maximalt får vara.

EDIT: Här är en länk till hur man kan få ut spänning från serieporten:

http://www.epanorama.net/circuits/rspower.html

Den normala maximala kortslutningsströmmen verkar ligga på 7-10mA.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast hur svårt är det att pröva på ens serieport? Kolla in ett motstånd på 1k mellan jort och en utgång och kolla vad du har för spänning kvar på porten då så kan du ju räkna ut hur mycket ström som flyter genom motståndet.

Så länge sspänningen är större än 6 volt duger den ju för attt stabba ner till 5 med en low dropout reg.
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Jag matade en LED och en ATtiny15 från serieporten utan problem.

Så lite ström kan man suga ur den.

/Erik
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Programmerare till typ PIC lr vissa andra kretsar brukar väl driva både en µC krets och en lysdiod utan att behöva extern strömkälla? Men det handlar ju visserligen om några sekunder. Den klarar kanske inte kontinuerlig drift.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Serieporten kan inte ens ge ut 10mA,

Inlägg av SvenPon »

Bullshit som vanligt. Du kan lugnt plocka ut dina 15 mA.

The electrical specifications of the serial port is contained in the EIA (Electronics Industry Association) RS232C standard. It states many parameters such as -
1. A "Space" (logic 0) will be between +3 and +25 Volts.
2. A "Mark" (Logic 1) will be between -3 and -25 Volts.
3. The region between +3 and -3 volts is undefined.
4. An open circuit voltage should never exceed 25 volts. (In Reference to GND)
5. A short circuit current should not exceed 500mA. The driver should be able to handle this without damage. (Take note of this one!)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Välkommen tillbaka till forumet SvenPon.

Jo, visst kan det gå att plocka ut 15mA, men helt säkert är det inte.
Enligt sidan jag länkade till tidigare i tråden verkar 7-10mA vara det vanligaste värdet.

Gränsen på 500mA handlar bara om att kortslutningsströmmen inte får överstiga 500mA, men det betyder ju inte att serieporten skall kunna ge ut 500mA. Det är stor skillnad.

Jag skulle rekommendera matsengs metod med att prova sig fram. Om du får ut 15mA så är ju allting frid och fröjd, annars får man hitta på någon annan lösning.

EDIT: Hittade en liten tabell där någon testat strömuttag/spänningsfall på serieporten på några olika datorer:

Kod: Markera allt

Computer           no load      8mA load

Toshiba Laptop      8.4V        4.0V
Pentium 133 bd     11.5V        7.0V
Pentium 90 bd      11.5V        6.0V
286 Computer       11.5V        3.6V
Det här kan väl kanske ge en liten hänvisning om vad man kan vänta sig.

En PIC brukar ju dra runt 2-3mA, så en uC + lysdiod borde man ju kunna driva på 8-10mA.
Skriv svar