Hej
Har en liten tv som inte kommer i håg inställningarna, så tänkte kontrollera om backup batteriet gjort sitt, dock så sitter det inte ett vanligt batteri i denna utan något som vi konstaterat är 67-728-23 DL-kondesator.
När man mäter över den så håller den 1,5 V så hade det varit ett batteri så skulle jag bytt den men antar att en DL-kondesator fungerar på annat sätt ?
Hur kontrollerar man en DL-Kondensator
Re: Hur kontorllerar man en DL-Kondensator
En DL-kondensator kallas i gemen även "SuperCap" och är en kondensator med mycket låg självurladdning och hög kapacitet.
Den används som laddningsbart batteri till RTC- och minnes-backup.
Om den håller 1,5V kan det likaväl vara laddningen av den som inte fungerar men det kan såklart även vara kondensatorn som mår dåligt. Jag skulle dock kolla kretsloppet, de sitter nästan alltid med ett seriemotstånd och där hade jag mätt spänningen med apparaten strömsatt för att se om det flödade laddningsström.
Spänningen brukar ligga runt 3,0-3,6V när man använder dom som back-up.
Den används som laddningsbart batteri till RTC- och minnes-backup.
Om den håller 1,5V kan det likaväl vara laddningen av den som inte fungerar men det kan såklart även vara kondensatorn som mår dåligt. Jag skulle dock kolla kretsloppet, de sitter nästan alltid med ett seriemotstånd och där hade jag mätt spänningen med apparaten strömsatt för att se om det flödade laddningsström.
Spänningen brukar ligga runt 3,0-3,6V när man använder dom som back-up.