Styrkort för stegmotorer i CNC-fräs
Styrkort för stegmotorer i CNC-fräs
Jag har börjat bygga en CNC-fräs men har kört fast när det gäller styrkortet. Jag vill inte lägga ner så mycket pengar eftersom det är mitt första CNC bygge och mest för att lära mig. Ni får gärna
hjälpa mig genom att ge förslag på billiga men bra stegmotorstyrkort.
Stegmotorerna har jag hittat i gamla skrivare. Det är 3 st Epson EM-258
Fräsen byggs i MDF.
hjälpa mig genom att ge förslag på billiga men bra stegmotorstyrkort.
Stegmotorerna har jag hittat i gamla skrivare. Det är 3 st Epson EM-258
Fräsen byggs i MDF.
Senast redigerad av blueint 8 maj 2011, 16:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Styrkort)
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Styrkort)
Re: Styrkort
Billigt OCH bra går sällan hand i hand. G540 är kanske inte jättebillig men den är prisvärd och svårslagen till mindre och mellanstora grejer. Du säger att detta är ditt första bygge vilket antyder att du räknar med att det blir fler. Så varför köpa nått billigt "skräp" som du blir besviken på och sedan köpa bättre grejer. Om du köper en G540 så kan du använda den till nästa bygge också.
Med det sagt så kansle G540 är overkill till de små motorerna (tror du inte de är lite VÄL små?). Kanske värt att leta efter ett Allegro-baserat kort på EBAY eller liknande. Lite billigare men troligvis inte bättre.
Med det sagt så kansle G540 är overkill till de små motorerna (tror du inte de är lite VÄL små?). Kanske värt att leta efter ett Allegro-baserat kort på EBAY eller liknande. Lite billigare men troligvis inte bättre.
Får snart hem billiga drivare för en axel, 3A 30v, kommer att kosta ca 250kr/st kanske kan vara något för dig.
Drivarna du skall få hem JB låter bra.
Skulle man kunna bygga någon form av drivare själv.
Skulle man kunna bygga någon form av drivare själv.
Jag har en gammal L297-298 design här. Kortet är gjort enkelsidigt och med extra "feta" paddar för enklare etsning och borrning hemma. Frågan är om det blir billigare än att köpa nått färdigt, jag tror inte det...
Det finns en färdig krets som heter A3982SLB i SO-24 kapsel som passar dina stegmotorer. Den kan hantera ström upp till 2 Amper. Electrokit kan ta hem dessa med leveranstid på cirka en vecka och de kostar cirka 70 kronor per styck inklusive moms.
Re: Styrkort för stegmotorer i CNC-fräs
Jag hittade en stegmotordrivare på electrokit som man kopplar till arduinon skulle den funka.
Den hette EasyDriver v4 stegmotordrivare
Den hette EasyDriver v4 stegmotordrivare
Re: Styrkort för stegmotorer i CNC-fräs
EasyDriver kan funka men frågan är om dina stegmotorer räcker, de verkar vara ganska små. Det kanske kan vara idé at bara beställa ett kort till att börja med. Ifall dina stegmotorer inte pallar med så har du bara köpt ett kort och kan lägga detta på hyllan för rejälare komponenter till din fräs.