OP-Amp fråga
- 13th.Marine
- EF Sponsor
OP-Amp fråga
Sitter här och ska få en krets att skilja ur vad som är specifikt för en signal jämför med en annan (höger-vänster ljudkanal) och detta innebär att jag ska summera kanalerna.
Så min fråga är: hur ser signalen man får ut ut egentligen?
Lägger man ihopa dem så amplituden blir H+V eller blir det såatt man får amplituden på den som har störst amplitud för tillfället?
Detta blev väldigt amplitudigt... =)
Så min fråga är: hur ser signalen man får ut ut egentligen?
Lägger man ihopa dem så amplituden blir H+V eller blir det såatt man får amplituden på den som har störst amplitud för tillfället?
Detta blev väldigt amplitudigt... =)
För att summera dom är det bara att ta 2 lika stora motstånd, koppla ena ändan av vardera motstånd till var sin kanal och koppla ihop ret kvarvarande benet på varje motstånd med varandra, då har du summan i det sist nämnda punktet.
Amplituden motsvarer ((högsta - lägsta)/2) + lägsta, alltså hälften av skillnaden över det lägsta signal.
Amplituden motsvarer ((högsta - lägsta)/2) + lägsta, alltså hälften av skillnaden över det lägsta signal.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Hur ser spännigsnivåerna ut för strömförsörjningen samt insignaller...
Är det symmetrisk strömförsörjning typ +/- 5 V ...eller +/- 12 V
Till signalerna .....ligger dessa symmetriskt kring jord?
Jag Gissar att du skall använda dig av Lysdioder för att visa "signalskillnaden mellan kanalerna" ...är det så?
I så fall är jag UNDRAR jag om man kan se detta på ett bra sätt med hjälp av denna koppling....berätta gärna vilket syfte det hela skall vara med "prylen".......vad vill du att den skall göra?
Är det symmetrisk strömförsörjning typ +/- 5 V ...eller +/- 12 V
Till signalerna .....ligger dessa symmetriskt kring jord?
Jag Gissar att du skall använda dig av Lysdioder för att visa "signalskillnaden mellan kanalerna" ...är det så?
I så fall är jag UNDRAR jag om man kan se detta på ett bra sätt med hjälp av denna koppling....berätta gärna vilket syfte det hela skall vara med "prylen".......vad vill du att den skall göra?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Aha, spännande... Med op-kopplingen torde fungera... Koppla på scopet och mät och försök lista ut vad som inte fungerar. Hmm.. men då det är stereo så har du en tidsskillnad mellan kanalerna vilket nog gör att det bara blir sk-t när du subtraherar dem... Hmmm... vid närmare eftertanke så vette tusan om det fungerar, inte på höga frekvenser iaf då fasförskjutningen kan vara flera perioder - på låga frekvenser, djupbasen bör det gå, men där här man knappt ändå någon riktning......
Jag är rädd att det inte kommer att kunna fungera tyvärr...
Jag är rädd att det inte kommer att kunna fungera tyvärr...
- 13th.Marine
- EF Sponsor
bengt-re: vill bara habort ljudet som ligger som mono, fasförskjutet mm ska vara kvar.
matseng: vanligt 2 kanal, för avancerat med 5.1 enligt mitt tycke =) polarens "5.1" är egentligen vanlig stereoförstärkare med "låtsassurround" där förstärkaren räknar ut vad som ska spelas i vilken kanal.
Jag har tänkt att göra nått litet liknande försök där H-V är som vanligt, centern mixad och bakhögtalarna spelar bara det som är "unikt" för sin kanal med en tidsfördröjning på 15-25ms (har dock fortfarande inte fått tag på en krets som göra detta)
matseng: vanligt 2 kanal, för avancerat med 5.1 enligt mitt tycke =) polarens "5.1" är egentligen vanlig stereoförstärkare med "låtsassurround" där förstärkaren räknar ut vad som ska spelas i vilken kanal.
Jag har tänkt att göra nått litet liknande försök där H-V är som vanligt, centern mixad och bakhögtalarna spelar bara det som är "unikt" för sin kanal med en tidsfördröjning på 15-25ms (har dock fortfarande inte fått tag på en krets som göra detta)
-
- Kontakt:
Men hur tusan fungerar det?
Om man tänker sig att man har en höger (H) och en vänster (V) signal och lite som ligger på båda (B).
Så har du V+B i den enda kanalen och H+B i den andra. Om du då subtraherar kanalena från varandra så blir det ju (H+B)-(V+B) = H-V kvar. Och det är ju väl inte samma sak som en ren H-signal som du var ute efter? Eller....
Om man tänker sig att man har en höger (H) och en vänster (V) signal och lite som ligger på båda (B).
Så har du V+B i den enda kanalen och H+B i den andra. Om du då subtraherar kanalena från varandra så blir det ju (H+B)-(V+B) = H-V kvar. Och det är ju väl inte samma sak som en ren H-signal som du var ute efter? Eller....
Den här kretsen (tänker mest på den nedersta) kanske kan vara nåt?
http://sound.westhost.com/project18.htm
http://sound.westhost.com/project18.htm
Jag satt och försökte lösa det....men det gick inte.... 
Jag satt å gav signalerna betäkningar.
H´ = den unika delen av signalen i högerkanalen
V´ = den unika delen av signalen i vänsterkanalen
H = högerkanalen (inkl. monoljud - eller gemensamt ljud)
V = vänsterkanalen (inkl. monoljud - eller gemensamt ljud)
X = "gemensamt ljud"
H = H´+ X
V = V´+ X
Problemet är att få fram X.......re-bengt nämnde detta med fasen också...tror inte att det GÅR att lösa...

Jag satt å gav signalerna betäkningar.
H´ = den unika delen av signalen i högerkanalen
V´ = den unika delen av signalen i vänsterkanalen
H = högerkanalen (inkl. monoljud - eller gemensamt ljud)
V = vänsterkanalen (inkl. monoljud - eller gemensamt ljud)
X = "gemensamt ljud"
H = H´+ X
V = V´+ X
Problemet är att få fram X.......re-bengt nämnde detta med fasen också...tror inte att det GÅR att lösa...
- 13th.Marine
- EF Sponsor