Trimma en Intermec PD41 etikettskrivare och få en
Trimma en Intermec PD41 etikettskrivare och få en
Jag har ett par Intermec etikettskrivare, seriös, halvstor för relativt tungt bruk. Ska klara tusentals etiketter om dagen.
Typ Intermec PD41, 100mm skrivbredd, 200dpi, både thermal transfer och termopapper. Snabb! Storlek 450 x 270 x 270mm, vikt 13kg?
http://www.intermec.com/products/prtrpd41/index.aspx
Problem 1) Skivaren är oanvänd men defekt. En liten justerskruv är skadad och behöver bytas. Finns ej att köpa löst, man måste köpa hela skrivhuvudet eller svarva en ny skruv. //ändrat: kan ersättas av en M3 och några muttrar // Skrivaren har stått stilla, ny & oanvänd i typ två år.
Problem 2) Mjukvara. Intermec har två operativ, olika drivrutiner för Win, flera mjukvaror. Jag får inget att fungera bra. Framförallt finns en optisk? kännare som ska känna av när en etikett är frammatad till avrivning / klipp men jag får den inte till att synka / stoppa. Du bör nog ha erfarenhet av Intermec mjukvara //ändrat: och hårdvara// för att fixa det....
Jag har alltså ytterligare en Intermec som har problem med mjukvaran.
Det jag vill Trimma in min skrivare, få den att fungera med matning / drivrutiner / mjukvara för Win så får du den andra skrivaren! Med skrivarband och en stor rulle etiketter. Det finns säkert nya mjukvaruversioner sedan jag försökte för något år sedan.
Du bör finnas i Stockholm så att du kan komma till mig för intrimningen.
Typ Intermec PD41, 100mm skrivbredd, 200dpi, både thermal transfer och termopapper. Snabb! Storlek 450 x 270 x 270mm, vikt 13kg?
http://www.intermec.com/products/prtrpd41/index.aspx
Problem 1) Skivaren är oanvänd men defekt. En liten justerskruv är skadad och behöver bytas. Finns ej att köpa löst, man måste köpa hela skrivhuvudet eller svarva en ny skruv. //ändrat: kan ersättas av en M3 och några muttrar // Skrivaren har stått stilla, ny & oanvänd i typ två år.
Problem 2) Mjukvara. Intermec har två operativ, olika drivrutiner för Win, flera mjukvaror. Jag får inget att fungera bra. Framförallt finns en optisk? kännare som ska känna av när en etikett är frammatad till avrivning / klipp men jag får den inte till att synka / stoppa. Du bör nog ha erfarenhet av Intermec mjukvara //ändrat: och hårdvara// för att fixa det....
Jag har alltså ytterligare en Intermec som har problem med mjukvaran.
Det jag vill Trimma in min skrivare, få den att fungera med matning / drivrutiner / mjukvara för Win så får du den andra skrivaren! Med skrivarband och en stor rulle etiketter. Det finns säkert nya mjukvaruversioner sedan jag försökte för något år sedan.
Du bör finnas i Stockholm så att du kan komma till mig för intrimningen.
Senast redigerad av janaf 7 maj 2011, 12:40:01, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Trimma en Intermec PD41 etikettskrivare och få en
Klart intressant uppgift men jag fixar inte detta med att 'mecka' i 08 tyvärr.
Det är ju inte helt omöjligt att posta men det skulle i så fall bli 2 st 20kg paket, varav ett ska i retur till mig...
Jag tittade just på Intermecs hemsida och dom verkar ha uppdaterat en hel del på mjukvarusidan, bl.a ett nytt firmware som klarar olika protokoll, nya applikationer mm. Men erbjudandet står kvar.
Jag tittade just på Intermecs hemsida och dom verkar ha uppdaterat en hel del på mjukvarusidan, bl.a ett nytt firmware som klarar olika protokoll, nya applikationer mm. Men erbjudandet står kvar.
Hur "interfacar" du skrivaren ?
Den verkar ha ethernet men ofta kör man seriellt.
Jag har aldrig kört dessa (eller Zebra) via drivrutiner
utan kör skrivarspråket direkt. I och för sig inte via
Windows heller...
Vad är det som ska skriva ut ? Och varifrån ?
Är det något hemsnickrat så kan det vara enklast
att köra den seriellt (eller via någon driver som emulerar
en COM port över ethernet) och köra ESim kommandon direkt.
Finns skruven med i http://epsfiles.intermec.com/eps_files/ ... 40-003.pdf ?
Den verkar ha ethernet men ofta kör man seriellt.
Jag har aldrig kört dessa (eller Zebra) via drivrutiner
utan kör skrivarspråket direkt. I och för sig inte via
Windows heller...
Vad är det som ska skriva ut ? Och varifrån ?
Är det något hemsnickrat så kan det vara enklast
att köra den seriellt (eller via någon driver som emulerar
en COM port över ethernet) och köra ESim kommandon direkt.
Finns skruven med i http://epsfiles.intermec.com/eps_files/ ... 40-003.pdf ?
Skruven ingår i 1-010105-900. Du ser en på varje sida, med en spiralfjäder. Den justerar färgbandet så att det är parallellt, drar jämnt med etiketterna.
Interface: "valfritt bara det fungerar". Jag kan använda RS232, LPT, USB, Ethernet (osäker på vilka skrivaren har). Diagnos etc fungerade bara via RS232 men minst ett av deras program vägrade detektera mina serieportar. Fungerade bara på en gammal notebook.
Utskrifter: Jag kom så långt att det finns färdiga HTML-sidor på back-end till min websajt. Försökte att få drivrutinen att känna av vissa tecke för nästa etikett. För mig skulle man skulle kunna skriva från databas (MySQL) i stället.
Deras gratisapplikation kan bara skriva "manuellt" medan en betald version kan hämta från databas (det här gällde typ två år sedan). Drivrutinen och gratisversionen var så kass så jag ville inte lägga pengar på en betald verison från samma källa, något som var out-sourcat från Intermec.
Fast mina utskrifter ligger lite utan för "uppdraget". Kan man få testutskrifter via drivrutinen eller skrivarens frontpanel att fungera så borde jag kunna lösa resten.
Interface: "valfritt bara det fungerar". Jag kan använda RS232, LPT, USB, Ethernet (osäker på vilka skrivaren har). Diagnos etc fungerade bara via RS232 men minst ett av deras program vägrade detektera mina serieportar. Fungerade bara på en gammal notebook.
Utskrifter: Jag kom så långt att det finns färdiga HTML-sidor på back-end till min websajt. Försökte att få drivrutinen att känna av vissa tecke för nästa etikett. För mig skulle man skulle kunna skriva från databas (MySQL) i stället.
Deras gratisapplikation kan bara skriva "manuellt" medan en betald version kan hämta från databas (det här gällde typ två år sedan). Drivrutinen och gratisversionen var så kass så jag ville inte lägga pengar på en betald verison från samma källa, något som var out-sourcat från Intermec.
Fast mina utskrifter ligger lite utan för "uppdraget". Kan man få testutskrifter via drivrutinen eller skrivarens frontpanel att fungera så borde jag kunna lösa resten.
Det jag menade var att en utskrift till dessa är rellativt enkelt.
Det behövs igentligen ingenting mer än att du har en miljö
där du kan skriva ASCII till en COM-port. Du behöver ingen
speciell programvara eller "drivers" från Intermec.
För enkla etiketter så är det bara lite sträng-hanteringen
(lägga ihop skrivarkommandonda med det egna data) och så
skriva ut det på porten...
Det behövs igentligen ingenting mer än att du har en miljö
där du kan skriva ASCII till en COM-port. Du behöver ingen
speciell programvara eller "drivers" från Intermec.
För enkla etiketter så är det bara lite sträng-hanteringen
(lägga ihop skrivarkommandonda med det egna data) och så
skriva ut det på porten...
Det har du säkert rätt i. Men min tanke från början var att en person som hjälper mig, som har noll koll på datorer, skulle kunna använda det från webläsare eller liknande.
Mitt problem är delvis firmware. Jag får dom inte ens att mata ut en etikett i taget från skrivarens frontpanel, trots att etikettstorlekar, mellanrum etc är specade efter konstens alla regler. Jag minns inte detaljerna nu, det var ett tag sedan jag försökte.
Är det enkelt så kan någon enkelt skaffa sig en bra etikettskrivare här alltså
Erbjudandet står alltså kvar.
Mitt problem är delvis firmware. Jag får dom inte ens att mata ut en etikett i taget från skrivarens frontpanel, trots att etikettstorlekar, mellanrum etc är specade efter konstens alla regler. Jag minns inte detaljerna nu, det var ett tag sedan jag försökte.
Är det enkelt så kan någon enkelt skaffa sig en bra etikettskrivare här alltså

Erbjudandet står alltså kvar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om det är OK för dig att skicka paket så tar jag gärna en titt på det hela.janaf skrev:Det är ju inte helt omöjligt att posta men det skulle i så fall bli 2 st 20kg paket, varav ett ska i retur till mig...
Jag har funderat lite och tror att den saknade skruven kan ersättas av en vanlig M3 med några muttrar. Den är för en engångsinställning av spåringen. Orginalskruven har ett flänspar mitt på men ett mutterpar borde fungera lika bra.
tecno; jag låter det här stå några dagar så får vi se om någon Stockholmare nappar. Det är ingen brådska för mig. Har dom stått två år så klarar jag mig ett par veckor till. Skrivarna är del av stora vårstädningen
tecno; jag låter det här stå några dagar så får vi se om någon Stockholmare nappar. Det är ingen brådska för mig. Har dom stått två år så klarar jag mig ett par veckor till. Skrivarna är del av stora vårstädningen

Janaf, Har du något program som kan skriva ut något alls övh på skrivaren?
Bild på kontakterna?
Ett alternativ är annars webbkamera mot skrivaren och fjärrinloggning..
Bild på kontakterna?
Ett alternativ är annars webbkamera mot skrivaren och fjärrinloggning..
Jodå, jag har skrivit med Intermecs demomjukvara, som fungerade hyggligt men bara manuella utskrifter, enstaka etiketter och från Windows utskriftshanterare.
Problemet är alltså mest att komma på hur matningen fungerar, vad som styr; firmware, drivrutin, mjukvara, så att matningslängden stämmer med etikettlängden. Dessutom har jag haft andra problem, typ att det går att skriva ut ett par etikett i taget, skickar man fler så bara försvinner ett antal, den matar ut men ingen utskrift, inga felmeddelanden.
Redan om den inte är kopplad till dator så har dom strulat med att utmatningslängderna inte synkat. Jo ibland. Ett tag. Hurra, nej jäklars! Ja nu fungerar det! 20 etiketter. Sedan ur fas. Så har jag hållit på åtskilliga timmar.
Bara att hitta rätt firmware var ett elände då dom hade flera operativ och protokoll, och bara vissa typer / versioner var kompatibla med viss mjukvara. Men det KAN alltså ha blivit bättre sedan dess då nuvarande firmware verkar klara alla protokoll. Jag har inte testat.
Jag räknar mig som relativt datorvan men gick bet på detta, kanske beroende på att jag till slut blev så frustrerad, småbuggar opedagogisk information, dålig/obefintlig/förvirrande felhantering
Jag fick intrycket att sådana här installerades av konsulter specialicerade på det, dom som kan dom små knepen, undantagen, egenheterna, för att få igång typ 100st skrivare på Arlanda eller Volvo. Det är(var) i alla fall långt från hur vanliga Win-skrivare fungerar.
Så nu kan jag antingen göra en sväng till, uppdatera, installera, testa, eller vänta på att någon nappar.
Historien är pinsam. Jag köpte den första skrivaren på ebay från USA, hade problemet med den skadade skruven, jag fick ersättning för den. Jag köpte då en skrivare till. Den var skadad i transporten på grund av dålig packning, skickad i bara innerlåda. Jag skällde ut leverantören, skickade bilder, fick en ny på transportförsäkringen. Vad gör dom: skickar en till, samma emballage, samma skada, jag skäller ännu mer, säljaren slutar svara på mail, klagotiden går ut. Klantigt av mig. Första och egentligen enda gången jag haft näthandelsproblem
Nu vet jag förhoppningsvis bättre.
Dessbättre är skadorna på dom två senare mest kosmetisk, skadat hölje. Interna mekaniken är mycket robust. Så nu har jag alltså tre skrivare, ingen fungerar. Så visst, jag kan förmodligen fixa dem igen och sälja en eller två men tyckte att ett byte vore bätte. Har fullt upp i alla fall.
På den tid jag lagt ner på att skriva om detta hade jag väl hunnit fixa felen
Problemet är alltså mest att komma på hur matningen fungerar, vad som styr; firmware, drivrutin, mjukvara, så att matningslängden stämmer med etikettlängden. Dessutom har jag haft andra problem, typ att det går att skriva ut ett par etikett i taget, skickar man fler så bara försvinner ett antal, den matar ut men ingen utskrift, inga felmeddelanden.
Redan om den inte är kopplad till dator så har dom strulat med att utmatningslängderna inte synkat. Jo ibland. Ett tag. Hurra, nej jäklars! Ja nu fungerar det! 20 etiketter. Sedan ur fas. Så har jag hållit på åtskilliga timmar.
Bara att hitta rätt firmware var ett elände då dom hade flera operativ och protokoll, och bara vissa typer / versioner var kompatibla med viss mjukvara. Men det KAN alltså ha blivit bättre sedan dess då nuvarande firmware verkar klara alla protokoll. Jag har inte testat.
Jag räknar mig som relativt datorvan men gick bet på detta, kanske beroende på att jag till slut blev så frustrerad, småbuggar opedagogisk information, dålig/obefintlig/förvirrande felhantering

Jag fick intrycket att sådana här installerades av konsulter specialicerade på det, dom som kan dom små knepen, undantagen, egenheterna, för att få igång typ 100st skrivare på Arlanda eller Volvo. Det är(var) i alla fall långt från hur vanliga Win-skrivare fungerar.
Så nu kan jag antingen göra en sväng till, uppdatera, installera, testa, eller vänta på att någon nappar.
Historien är pinsam. Jag köpte den första skrivaren på ebay från USA, hade problemet med den skadade skruven, jag fick ersättning för den. Jag köpte då en skrivare till. Den var skadad i transporten på grund av dålig packning, skickad i bara innerlåda. Jag skällde ut leverantören, skickade bilder, fick en ny på transportförsäkringen. Vad gör dom: skickar en till, samma emballage, samma skada, jag skäller ännu mer, säljaren slutar svara på mail, klagotiden går ut. Klantigt av mig. Första och egentligen enda gången jag haft näthandelsproblem

Dessbättre är skadorna på dom två senare mest kosmetisk, skadat hölje. Interna mekaniken är mycket robust. Så nu har jag alltså tre skrivare, ingen fungerar. Så visst, jag kan förmodligen fixa dem igen och sälja en eller två men tyckte att ett byte vore bätte. Har fullt upp i alla fall.
På den tid jag lagt ner på att skriva om detta hade jag väl hunnit fixa felen

> ...så att matningslängden stämmer med etikettlängden.
Det är på alla skrivare (Intermec och Zebra) självkallibrerande
Det sitter en fotocell som ställer in etikettlängden. Jag har aldrig
varit med om att man själv eller i koden sätter etikettlängden.
Skrivaren "vet" var nästa etikett börjar. När koden säger "formfeed"
(eller motsvarande) så matar skriavren fram till nästa etikett.
> ...skickar man fler så bara försvinner ett antal, den matar ut men ingen utskrift, inga felmeddelanden.
Över vilket gränssnitt ? Handskakning ?
> Det är(var) i alla fall långt från hur vanliga Win-skrivare fungerar.
Ja, normalt lär de inte köras från ett "tabletop" system alls. De ingår sannolikt i ett
större produktionssystem. I det som jag har hand om har vi nog 30-50 skrivare av
samma grundtyp (termotransfer, Zebra och Intermec) som körs från samma
produktionssystem. Alla kod till skrivarna genereras från applikationerna, inga
drivrutiner eller annat tjafs imellan. Etikettlayouter görs av en firma som även
levererar skrivarna och vi skriver data mot deras layout-filer.
Det är på alla skrivare (Intermec och Zebra) självkallibrerande
Det sitter en fotocell som ställer in etikettlängden. Jag har aldrig
varit med om att man själv eller i koden sätter etikettlängden.
Skrivaren "vet" var nästa etikett börjar. När koden säger "formfeed"
(eller motsvarande) så matar skriavren fram till nästa etikett.
> ...skickar man fler så bara försvinner ett antal, den matar ut men ingen utskrift, inga felmeddelanden.
Över vilket gränssnitt ? Handskakning ?
> Det är(var) i alla fall långt från hur vanliga Win-skrivare fungerar.
Ja, normalt lär de inte köras från ett "tabletop" system alls. De ingår sannolikt i ett
större produktionssystem. I det som jag har hand om har vi nog 30-50 skrivare av
samma grundtyp (termotransfer, Zebra och Intermec) som körs från samma
produktionssystem. Alla kod till skrivarna genereras från applikationerna, inga
drivrutiner eller annat tjafs imellan. Etikettlayouter görs av en firma som även
levererar skrivarna och vi skriver data mot deras layout-filer.
Finns det ett fungerande program så kan man alltid analysera kommunikationen och använda det för att skriva egen drivrutin.
Mycket enklare att kolla manalen!
Programmeringen aer simpel och i ASCII...
Programmeringen aer simpel och i ASCII...
Då är det bara wintendo som krånglar till det som vanligt..
Fast jag undrar fortfarande vilket gränssnitt som används!
Fast jag undrar fortfarande vilket gränssnitt som används!