Gammal dvd-spelare på steroider

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Gammal dvd-spelare på steroider

Inlägg av hanzibal »

Hej!

Tänkte bygga om min gamla dvd-spelare Tangent modell d400 till en htpc med xbmc, linuxmce eller xp. Visade sig att det fanns hyggligt med plats i lådan och stoppar ner ett mini-itx kort från via istället för det "dvd-kort" som satt i.

Det fina är att utgångarna på spelarens baksida ganska väl matchar via-kortets samt att dvd-kragget är enkelt att konvertera då alla pc-spänningar utom -12v och 3,3v finns. Finns 2x+5v, +/-9v, +12v och -25v, den senare tänkte jag spänningsdela med två rejäla effektmotstånd och få ut -12v.

Frontpanelen matchar också behoven skapligt och itx-kortet är fläktlöst med onboard 10/100, vga, dvi, tv-out, mpeg2-decoder, component, 5.1-ljud och cpu på 1Ghz så det blir en rätt flippad dvd-lirare om man säger så, dessutom snorbillig!

Har knäppt några bilder men den här förbenade ifånen fixar ju inte upload vad jag förstår så det bli senare. Nu skall jag på valborgsfest, valde att köra för i natt skall det byggas :-)
blueint
Kontakt:

Re: Gammal dvd-spelare på steroider

Inlägg av blueint »

Sätt en negativ linjärregulator för -12V matat från -25V. Tror ändå att det är RS-232 porten som använder den. Så det är sannolikt låg belastning.

Mät upp värmeutvecklingen också. En PC lär avge mer värme en en DVD spelare i ASIC.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för tipsen, är beredd på att sätta en liten fläkt och försöka få till ett litet men tillräckligt flöde. Kanon att det funkar med regulator, skall testa men osäker på om jag har någon linjär - hur ser de ut och i vilken sorts apparat kan en sådan tänkas sitta?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

regulatorn bör heta 7912 och några random bokstäver. Kan hända att det finns i vissa förstärkare där dom används som stabbad nätdel till preamp och liknande. Eller så köper man en :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Coolt, köper nog en sån. Förresten, någon som har pinout eller motsvarande för en Fuss 9815 som sitter i denna dvd-kärra?

Misstänker att det faktiskt är IDE eller variant på, har bara hittat en fransk "blocket"-annons utan direkt info alls, står i princip bara att det är en dvd-tröska:

http://www.buyland.fr/store/product_inf ... ts_id=1646

Har dubbla IDE på itx-kortet så det hade ju varit smarrigt om det funkade att koppla in nästan rakt av.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Blev rätt sent ikväll, så jag pallar inte riktigt fortsätta bygget inatt men här kommer i alla fall lite mer info och några bilder om någon är intresserad:

Detta är själva spelaren så som den var tänkt:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=12 ... iled#extra

Har för mig att Eltax är en svensk firma, de bygger en del riktigt fina AV-grejor, just denna är en volymprodukt som jag köpte för 600 kr på Elgiganten (tror jag) till svärföräldrarna för ca 5 år sedan. När BRL lade ner här krokarna så köpte jag en Pioneer med HDMI-utgång och en 46" LG LCD åt dem (de betalade). Svärfar hann knappt se några matcher alls innan han plötsligt coolade så det var lite osis men svärmor har den fortfarande och tanterna på seniorboendet är totalt hänförda. Hon har även en Yamaha soundbar (dx1000 tror jag den heter) med ungefär 100 små högtalare och tills för ett år sedan även en Klipsch 10" subba som jag sedermera köpte tillbaka för 500 kr eftersom tanten inte hör skillnad med eller utan :-) Kör den ihop med min Onka nr609 i 5.1 och väldigt prisvärda Proson-högtalare (fynda.se är guld).

Oj, vad jag svamlar (tog mig en whiskey efter hemkomst). Nåja, här är några bilder på "bygget" som alltså inte kommit särskilt långt alls, har egentligen bara tagit bort dvd-kortet och kragget samt provat in itx-kortet i lådan:

Köksbordet ockuperat av en massa prylar, frugan är tokig på mig och för ett otränat öga så ser det ju ut som en galning huserar där, kanske har de rätt:
d400_1.JPG
Luftigt i lådan men måste troligen såga till nätaggregatet lite för att det skall gå ner:
d400_2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hmmpf...ibland är passionen och därmed även ambitionen långt större än orken men jag har i alla fall inhandlat en påse 7912:or och överväger en lödnatt...eller som man sade i den underbara filmen:

Science is a cruel mistress

Veckans tittarfråga: Vilken film är citatet hämtat ifrån?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser intressant ut, lycka till!!

Tittarfrågan: Le grand bleu?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Nice WORK!

Jag gjorde en liknande sådan för två år sen. Den blev jätte bra tills den gick sönder. Problemet var att platsen inte var ideal för allt, så det slutade med kortet gick. Så nu har jag mer satsat på ett färdigt skal som innehöll nätagget men jag blev nöjd med den också.

Den du håller på med har definitiv tillräckligt med utrymme, det ända som jag skulle tänka på var förbrukningen, för dvd-spelaren kan mycket väl ha dragit mindre ström, så då får du problem med att strömkortet brinner upp. Men det har du säkert koll på.

Aha nu läste jag att du tänker stopp med ett ITX, ja som sagt du har koll på det.

Lycka till!

/Ted
Johanb

Inlägg av Johanb »

Vad är det för grafikchip på kortet? Xbmc är rätt så grinig på grafiken, enklast att lyckas har man med ett någorlunda modernt nvidia med deras egna drivrutiner. Om det inte har hänt något i och med senaste versionen så vill xbmc ha accellererad grafik.
Själv har jag itx-kort med tvåkärnig atom + ION i ljudlös låda, väldigt nöjd.
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Hm, själv använder jag också XBMC och jag har inte haft några som helst problem med grafiken. Och det moderkortet jag har är av den billigare varianten. AT5NM10-I heter det och har ett integrerat grafikkort som heter Intel GMA 3150 och det kan inte vara så känt. Jag måste verkligen haft tur i så fall med mitt moderkort.

/Ted
Johanb

Inlägg av Johanb »

Eller så är xbmc mer tolerant i senaste version, jag har haft enorma problem med ATI-kort vilket resulterade i att moderkortet byttes till ett med nvidia (brorsans htpc). Det kan ju vara just ATI som har buggiga drivrutiner, hursomhelst så tog jag det säkra före det osäkra när jag handlade :)
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Jo det är bättre att göra så. Det hade jag också gjort men jag visste inte först att jag tänkte använda XBMC. Utan tänkte bara köra den vanliga Ubuntu 10.11 versionen. I slutändan kändes ändå XBMC som det naturliga valet efter att tittat rundor på Internet. Och det kan också vara så att jag kör XBMC som ett skal ovanför det vanliga Ubuntu istället för att köra det som ett eget os, som man också kan göra om man vill.

Men jag måste säga att XBMC är nog ett av smartaste till byggnads system som teamet har utvecklat till Linux och andra os.

/Ted
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

MicaelKarlsson skrev:Ser intressant ut, lycka till!!

Tittarfrågan: Le grand bleu?
Tack, helt rätt svar - du har vunnit ett trådlöst tgb (se separat post). Står på en bensinmack så jag får återkomma men PMa din adress om du vill ha tgb.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag kör xbmc som skal till Ubuntu, har aldrig hört talas om xbmc som eget os. Jag har nyligen gått över från XBOX-versionen av xbmc för att kunna ha en helt tyst maskin så jag har kört xbmc i många år :)
Skriv svar