För hög laddningsspänning och lysande laddningslampa.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
avvita

För hög laddningsspänning och lysande laddningslampa.

Inlägg av avvita »

Se bild. Någon som vet vad den svarta delen, som saknas på den nya laddningsregulatorn är för något? Bild

Jag gissar på att det är en diod, i slutet på min tråd med förvirrade frågor på mazdaklubbens forum http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c ... tPageNum=1 men jag är osäker om den har någon betydelse för funktionen. Har hur som helst bytt till den nya men får lite konstiga fel med för hög laddspänning samtidigt som laddlampan tänds när generatorn börjar ladda.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: För hög laddningsspänning och lysande laddningslampa.

Inlägg av SM7CZR »

Denna tråden handlar om liknande problem. Laddlampan lyser...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=50374

EDIT. Du blev antagligen förvånad.
Jag menar bara att du skall läsa igenom diskussionen i den andra tråden eftersom det var en diod i likriktaren som orsakade problemet med laddningslampan.
Senast redigerad av SM7CZR 20 april 2011, 17:35:46, redigerad totalt 1 gång.
avvita

Re: För hög laddningsspänning och lysande laddningslampa.

Inlägg av avvita »

:oops:

Edit.
Nu har jag läst igenom den tråden. Men jag kan inte finna att de är fel på dioderna, iaf när likriktarbryggan är borttagen. När den är fastskruvad i generatorn får jag däremot konstiga värden, men det kan ju hända att strömmen kan gå andra vägar då.. Tror jag..
Har svalt stoltheten och lämnat in generatorn till en firma som lever på att greja med bilgeneratorer. Får veta imorgon vad det är för fel som är trasigt.

Edit igen. Byt diodbrygga lyder domen.
Säkert glapp som det föreslås i andra tråden, då dioderna visar normala värden när bryggan är lös, men en diod avviker när bryggan skruvas fast. Men komma åt att löda är bara att glömma. Så det blir byte.
Skriv svar