Hej.
Jag söker en ratt till ett projekt som jag håller på med.
Jag vet att jag har sett att det finns en sådan men minns inte vart, har letat...
Funktionen är att men kan rotera ratten och få en signal/slutning beroende på rotations riktning. Det skall även gå att trycka på knappen.
Vid rotation skall det vara distinkta "knäpp/steg" när den vrids runt, och den skall inte ha några ändlägen.
Är det någon där ute som kan hjälpa mig ?
//
Roger
Tryck ratt.
Re: Tryck ratt.
Mjo, brukar sitta i micros. Syntar har haft dom sen 80-talet, kallas alpha-wheel där. Fast jag kan fan inte komma ihåg vad dom heter på svenska. (Letade fram en jag har men den saknar märkning, kunde ju googlat på det annars.)
Dom fungerar på exakt samma sätt som dom två pulsgivarna för x och y i din datormus.
Edit, knappen finns inte på pulsgivaren, ratten har däremot en genomgående axel som kan trycka en microbrytare.
Dom fungerar på exakt samma sätt som dom två pulsgivarna för x och y i din datormus.
Edit, knappen finns inte på pulsgivaren, ratten har däremot en genomgående axel som kan trycka en microbrytare.
Senast redigerad av Kubbuth 15 april 2011, 05:56:08, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tryck ratt.
Pulsgivare säger jag på svenska men den vanligaste beteckningen är nog rotary encoder. Finns enkla varianter för konsumentelektronik som har tryckknapp inbyggt.
- jonnorberg