Hjälp mig felsöka Humax CX-FOX-CII digitalbox
-
- Kontakt:
Hjälp mig felsöka Humax CX-FOX-CII digitalbox
Hej kära Elektroniter!
Jag har under flera månaders tid haft en felande Humax CX-FOX-CII digitalmottagare liggandes, och nu har det blivit av intresse att försöka fixa den, mest för att lära sig.
Problemet är, att felet för mig ter sig helt ologiskt, och jag hoppas ni kan hjälpa till med idéer.
Det började med att jag kopplade ur både ström och antennsladd pga rådande åskväder (boxen fungerade tills jag kopplade ur den).
När jag sedan lite senare kopplar in sladdarna igen, så började problemen.
PowerLEDn började sakta ''glöda'' när man startade boxen, och vart sakta starkare och starkare (dock inte ''normalstark'').
Notera även att boxen visar bild, dvs menyerna osv utan problem på TVn, men, inga kanaler hittas alls.
Jag märker sen att om jag vrider på RF-kabeln, så börjar PowerLEDn flimra och ibland lyser den helt som den skall.
Dock ändå inga kanaler.
Har idag plockat isär, och började med en optisk inspektion av alla kondensatorer i både nätdelen och huvudkretskortet. Ingen utav dessa ser dåliga ut.
Jag misstänker naturligtvis att felet ligger i tunern. Jag vill åminnas mig att jag hade problem med att få i RF-kabeln i boxen när jag återanslöt, och därför kan ha tagit i lite mer än normalt.
Tunern i sin tur är en CD1316L/IHP-3 (DVB-C mottagare), och en googling på nummret ger mig ingen vidare vettig information.
Nu vädjar jag till eran hjälp, då jag faktiskt inte vet hur jag ska gå tillväga för att felsöka detta.
Till min hjälp har jag endast basic grejor, lödstation, multimeter med capacitansmätningsmöjligheter osv, dock inget oscilloskop.
Jag fixar fram bilder under dagen, om detta kan vara till någon hjälp.
Är det något specifikt ni vill se, så säg till.
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få,
MVH Jani
Jag har under flera månaders tid haft en felande Humax CX-FOX-CII digitalmottagare liggandes, och nu har det blivit av intresse att försöka fixa den, mest för att lära sig.
Problemet är, att felet för mig ter sig helt ologiskt, och jag hoppas ni kan hjälpa till med idéer.
Det började med att jag kopplade ur både ström och antennsladd pga rådande åskväder (boxen fungerade tills jag kopplade ur den).
När jag sedan lite senare kopplar in sladdarna igen, så började problemen.
PowerLEDn började sakta ''glöda'' när man startade boxen, och vart sakta starkare och starkare (dock inte ''normalstark'').
Notera även att boxen visar bild, dvs menyerna osv utan problem på TVn, men, inga kanaler hittas alls.
Jag märker sen att om jag vrider på RF-kabeln, så börjar PowerLEDn flimra och ibland lyser den helt som den skall.
Dock ändå inga kanaler.
Har idag plockat isär, och började med en optisk inspektion av alla kondensatorer i både nätdelen och huvudkretskortet. Ingen utav dessa ser dåliga ut.
Jag misstänker naturligtvis att felet ligger i tunern. Jag vill åminnas mig att jag hade problem med att få i RF-kabeln i boxen när jag återanslöt, och därför kan ha tagit i lite mer än normalt.
Tunern i sin tur är en CD1316L/IHP-3 (DVB-C mottagare), och en googling på nummret ger mig ingen vidare vettig information.
Nu vädjar jag till eran hjälp, då jag faktiskt inte vet hur jag ska gå tillväga för att felsöka detta.
Till min hjälp har jag endast basic grejor, lödstation, multimeter med capacitansmätningsmöjligheter osv, dock inget oscilloskop.
Jag fixar fram bilder under dagen, om detta kan vara till någon hjälp.
Är det något specifikt ni vill se, så säg till.
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få,
MVH Jani
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Hjälp mig felsöka Humax CX-FOX-CII digitalbox
Det är inte alltid elektrolyterna "lyfter på locket", bäst är nog om du lödar loss dom och mäter separat.
Kjelle
Kjelle
-
- Kontakt:
Troligen inuti själva tunerdelen isåfall, som är helt inkapslad i metall.PHermansson skrev:Glappande lödningar?
Jag måste i vartfall löda loss den för att komma åt att inspektera kretskortet på den, då det sitter som en separat daughterboard.
Problemet med boxen kan nog härledas till nära anslutning till tunerdelen, då vickandet på RF-kabeln ger allehanda spöklika fel.
Jag funderar på vad som kan hända om det är överledning från signalkabeln till t.ex. jord?
Potentsialskillnader?
Boxen sitter i ojordat uttag.
Kjelle:
Ja jag bävar för att ta loss alla och mäta, det är nämligen en hel del sådana.
Men hur skulle kondingarna bidra till att PowerLEDn lyser olika starkt beroende på hur man vickar på kontakten till antennkabeln?
Mät upp att matningsspänningarna är ok.
Här är en som byggt om tunern till en spektrumanalysator:
http://www.astro.phys.ethz.ch/astro1/Us ... /callisto/
Här är en som byggt om tunern till en spektrumanalysator:
http://www.astro.phys.ethz.ch/astro1/Us ... /callisto/
-
- Kontakt:
Idag har jag tid att sätta mig ner och jobba med detta.
Naturligtvis mäter jag matningsspänningarna från nätagget, för att vara säker.
Naturligtvis mäter jag matningsspänningarna från nätagget, för att vara säker.
-
- Kontakt:
+30v, +12v, +8v och +3,3v låg alla inom en ~5% från angivet värde.
Det verkar inte vara fel på strömförsörjningen.
Angående lytarna på kretskortet, det är 36st som måste lödas bort för att mäta dessa.
Har ni några förslag på andra mätningar jag kan göra under tiden gällandes själva tunern?
Tacksam för all hjälp jag kan få
Det verkar inte vara fel på strömförsörjningen.
Angående lytarna på kretskortet, det är 36st som måste lödas bort för att mäta dessa.
Har ni några förslag på andra mätningar jag kan göra under tiden gällandes själva tunern?
Tacksam för all hjälp jag kan få

Mät under belastning. Testa någon stor elektrolyt.
-
- Kontakt:
Skall dubbelchecka under belastning.
Finns bara en riktigt stor lyt och den sitter i själva nätagget, resten är alla småfjuttar upp till typ 470uF.
Lödningarna som tunern satt med var dock de fulaste jag någonsin sett från en fabrik.
Jag löder inte bra, men tillochmed jag fattade att det där är illa.
Alla var helt matta till ytan, vissa hade inte ens flytit ut ordentligt.
Har lött om dessa, och skall lite senare idag se om det haft någon inverkan.
Har inte kunnat mäta mig till något fel på tunern annars, det finns ingen förbindelse mellan signalstiftet och skyddsjord/jord, så jag fattar verkligen inte hur vridandet och vickandet på kabeln, när den är ikopplad kan göra någon skillnad, men det gör det.
Tilläggas bör att boxen funkar ''som den ska'' när kabeln är helt urkopplad, men direkt när man trycker in den så börjar PowerLEDn dippa i styrka. Bilden på TVn är dock helt oförändrad.
Hajar ingenting o_0.
Tack för hjälpen tillsvidare iaf!
Finns bara en riktigt stor lyt och den sitter i själva nätagget, resten är alla småfjuttar upp till typ 470uF.
Lödningarna som tunern satt med var dock de fulaste jag någonsin sett från en fabrik.
Jag löder inte bra, men tillochmed jag fattade att det där är illa.
Alla var helt matta till ytan, vissa hade inte ens flytit ut ordentligt.
Har lött om dessa, och skall lite senare idag se om det haft någon inverkan.
Har inte kunnat mäta mig till något fel på tunern annars, det finns ingen förbindelse mellan signalstiftet och skyddsjord/jord, så jag fattar verkligen inte hur vridandet och vickandet på kabeln, när den är ikopplad kan göra någon skillnad, men det gör det.
Tilläggas bör att boxen funkar ''som den ska'' när kabeln är helt urkopplad, men direkt när man trycker in den så börjar PowerLEDn dippa i styrka. Bilden på TVn är dock helt oförändrad.
Hajar ingenting o_0.
Tack för hjälpen tillsvidare iaf!
Kontrollera hur mycket ström som flyter mellan antennkabel och box.
-
- Kontakt:
Menar du att jag ska koppla multimetern i serie mellan kabel och box?
Vad är det för strömstyrkor vi talar om?
Eller menar du att mäta mellan omringande jorden på kabeln och jord i boxen?
Kan även förtydliga att antennsignalen är splittad, och går till en annan box också som fungerar klockrent.
Bara för att utesluta fel på själva signalen, så vet ni nu att den andra fungerar perfekt
Vad är det för strömstyrkor vi talar om?
Eller menar du att mäta mellan omringande jorden på kabeln och jord i boxen?
Kan även förtydliga att antennsignalen är splittad, och går till en annan box också som fungerar klockrent.
Bara för att utesluta fel på själva signalen, så vet ni nu att den andra fungerar perfekt

-
har du provat med en ny antennkabel ???
om du delar tuner och löder om IEC kontakten(antenningången) (sönderjuckad ??? )
om inte fel där så sitter det troligen 2 eller 2 små "lytar" i tunern
har själv bytt dessa på humax tidigare. rör dock inte de små avstämmnings spolarna.
om du delar tuner och löder om IEC kontakten(antenningången) (sönderjuckad ??? )
har själv bytt dessa på humax tidigare. rör dock inte de små avstämmnings spolarna.
Eftersom det händer saker då du juckar på kontakten skulle du kunna prova med att koppla en sån här emellan:
http://www.kjell.com/?item=30411&path=
/Ingvar
http://www.kjell.com/?item=30411&path=
/Ingvar
-
- Kontakt:
Har tagit loss ovandelen på tunern och brände på lite med lödkolven till IEC's anslutning.chrimprider skrev:har du provat med en ny antennkabel ???
Finns inga lytar på ovansidan, och undersidan kommer jag förns åt imorgon då jag ska löda loss hela tunern.
Skall slå ett öga på dessa och mäta, tack för tipsen.
Verkar vara en hel del strul med Humaxboxarna rent allmänt.
SM7CZR:
Intressant tips, då vet jag att det finns en sådan att skaffa om det skulle behövas, tackar!
Varför inte skaffa den redan nu. Det löser kanske hela problemet.
Mantelströmmar kan ställa till bekymmer.
/Ingvar
Mantelströmmar kan ställa till bekymmer.
/Ingvar