Äkta 8 kanal stereo
Äkta 8 kanal stereo
Nån som provat stereoeffekter med 8 separata kanaler? Blev det nått kul? Jag har 8 dörrhögpratare till bil, och några bostrar. Funderar på att börja med 4 kanaler. Hur många ljudkort kan man ha till datorn? Finns det nån kul mjukvara till 4/8 kanals effekter. Tips på flerkanals (2/4/8) effekter sökes ytubbar mp3 wav mfl. Kanske en humla som flyger runt...
-
Re: Äkta 8 kanal stereo
Varför inte köpa ett 7.1 ljudkort till datorn för ett par hundra. Alternatiuvt har du relativt ny dator har du säkerligen minst 5.1 ljudkort.
Ang ljud så är det bara att googla på dts sound effects eller whatever. Ett tag hade sr.se en hel del dolby digital ljud.
Ang ljud så är det bara att googla på dts sound effects eller whatever. Ett tag hade sr.se en hel del dolby digital ljud.
4 räcker för full 3D om du sätter upp i en tetraed med lyssnaren i centrum.
På mitt jobb så har vi en studio med 8.0 system med parallellmatad sub (Genelec) och tre PA-system (Genelec och L'acoustic) som vi använder för konserter. Det går att göra väldigt mycket med det och jag rekommenderar att du testar!
8.0 är vanligt inom akademisk konstmusik/EAM (elektroakustisk musik) och det finns även andra märkliga högtalarplaceringar som t.ex en bur med 12 högtalare, 4 vid golvet, 4 i öronhöjd och 4 i taket!
Om man gillar ljudexperiment så kan man kolla in in Audiorama.se (21 kanalers toppmodernt Genelecsystem!) och elektronmusikstudion.se i Stockholm
8.0 är vanligt inom akademisk konstmusik/EAM (elektroakustisk musik) och det finns även andra märkliga högtalarplaceringar som t.ex en bur med 12 högtalare, 4 vid golvet, 4 i öronhöjd och 4 i taket!
Om man gillar ljudexperiment så kan man kolla in in Audiorama.se (21 kanalers toppmodernt Genelecsystem!) och elektronmusikstudion.se i Stockholm
Kubbuth: Hur får du höjdled med 4 högtalare?
dar303: 12 kanaler puh så långt har jag inte ens tänkt.
danielr112: SB 5.1 finns, men är det äkta 4 sep kanaler? Och vilken programvara krävs?
Har ni några exempel på matreal? Är det musik och/eller ljudeffekter?
dar303: 12 kanaler puh så långt har jag inte ens tänkt.
danielr112: SB 5.1 finns, men är det äkta 4 sep kanaler? Och vilken programvara krävs?
Har ni några exempel på matreal? Är det musik och/eller ljudeffekter?
Tre st i golvnivå, liksidig triangel, den fjärde rakt ovan centrum.

Lyssnaren har alltså huvudet mitt i tetraedern.
Edit: detta skulle kunna göras i rätt småttigt format, typ en "hatt" man tar på eller huv (utan att täcka sidorna förståss, bara ram) på stativ, som hårtork, sidlängd 50-100 cm...
(omformulerade lite)
Ed igen: För att göra tydligt hur det fungerar; ta en punkt i rummet, mät avståndet till dom fyra hörnen och du vet exakt var punkten finns. Alltså, det finns bara ett svar. Avstånd = ljudstyrka (eller för att vara noga; ljudstyrka = 1/(1+avstånd^2) ).

Lyssnaren har alltså huvudet mitt i tetraedern.
Edit: detta skulle kunna göras i rätt småttigt format, typ en "hatt" man tar på eller huv (utan att täcka sidorna förståss, bara ram) på stativ, som hårtork, sidlängd 50-100 cm...
(omformulerade lite)
Ed igen: För att göra tydligt hur det fungerar; ta en punkt i rummet, mät avståndet till dom fyra hörnen och du vet exakt var punkten finns. Alltså, det finns bara ett svar. Avstånd = ljudstyrka (eller för att vara noga; ljudstyrka = 1/(1+avstånd^2) ).
Senast redigerad av Kubbuth 12 april 2011, 11:55:44, redigerad totalt 5 gånger.
-
1802. Jag har 7.1 och de flesta jag tittat på idag har 7.1. Och ja det går att köra specifikt ljud i varje kanal...
Det är ju lite ideen med Surround ljud... (Försva varianterna av 5.1 så var det mono bak och liknande men idag är det olika ljud i alla)
Det är ju lite ideen med Surround ljud... (Försva varianterna av 5.1 så var det mono bak och liknande men idag är det olika ljud i alla)
Jag har googlat och ytubbat lite. Det finns en hel del kul till 2 kanaler med. Har varit hos frisören ett antal gånger... Hur vet man att matrealet är inspelat i 5.1 7.1 mfl? Klarar VLC mfl att spela upp?
Kubbuth:Triangeln får jag testa. Skall bara bli av...
En mixer skulle inte vara dumt. Har en, men bara 3 kanaler stereo. 3 reglage, och jag som vill styra minst 4 mono kanaler
Men bostrarna har vol och fader 
Kubbuth:Triangeln får jag testa. Skall bara bli av...
En mixer skulle inte vara dumt. Har en, men bara 3 kanaler stereo. 3 reglage, och jag som vill styra minst 4 mono kanaler

-
Om du går till affären så kan du ju se på förpackningen...
t ex: http://ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=322560
Den har 5.1
t ex: http://ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=322560
Den har 5.1
danielr112: En bra påminnelse.
Men det finns ju mer. Går det tex att få ut mer än 2 kanaler på youtube eller dyl? Div mp3'or man springer på?
Stereo är en kanal som splittas, ena kanalen ligger utanför det hörbara. Hur funkar 5.1 formatet?
Men det finns ju mer. Går det tex att få ut mer än 2 kanaler på youtube eller dyl? Div mp3'or man springer på?
Stereo är en kanal som splittas, ena kanalen ligger utanför det hörbara. Hur funkar 5.1 formatet?
-
Hur menar du med stereo är en kanal som splittas? Nu tänker du väl på radio eller liknande.
Stereo = 2 kanaler. därav namnet stereo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound
Youtube är bara 2 kanaligt.
Det finns flerkanaliga ljudfiler.
Stereo = 2 kanaler. därav namnet stereo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound
Youtube är bara 2 kanaligt.
Det finns flerkanaliga ljudfiler.
Visst blandar jag ihop med radio. Kom att tänka på att gamla kasetterna var 2 spår i varje riktning. Är 5.1 6 separata kanaler? Eller sammansatt på nått vis.
Finns det en tråd om coola 3D ljudeffekter(alla format)?
Jag har även en JVC äkta 4kanal stereo modul. Anv till äkta 4 kanal från vinylskivor. Säkert inget man har nytta av. Och det gjordes nog inte så många vinyl plattor.
Finns det en tråd om coola 3D ljudeffekter(alla format)?
Jag har även en JVC äkta 4kanal stereo modul. Anv till äkta 4 kanal från vinylskivor. Säkert inget man har nytta av. Och det gjordes nog inte så många vinyl plattor.
Kopplade in SB 5.1. Kör 4 kanaler. 32" plattv som front (lite för klent), och dator kit 2 sat+sub. Hittade en del kul effekter med org programvara. Bäst hittils "kidnapper". Den får sångare i låtar att låta förvrängt som på filmer. Lite "fader" skillnad blir det vid volymändringar, men inte så farligt.
Kan man få träningsverk i öronen?
Kan man få träningsverk i öronen?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
1802:
"Kom att tänka på att gamla kasetterna var 2 spår i varje riktning."
Men med rätt tonhuvud så kan man spela in/upp fler kanaler.
"Portastudios" kallades bandspelare+mixer som kunde hantera 4 eller 8 spår samtidigt.
Rubriken är förresten lite förvirrande. "Äkta 8 kanal stereo"..
Att döma av inläggen så är du ute efter 8 kanalsljud, inte 8st sterokanaler, det blir 16 kanaler.
"Hur många ljudkort kan man ha till datorn?"
Så många som får plats och som går att installera utan att adresser och drivrutiner krockar.
Jag har nog som mest kört 4 eller 5st.
Men för att få ut surround-ljud från "surround-filer" (heter inte så, jag vet) så rekommenderar
jag starkt att du använder ett och samma ljudkort för alla kanaler. Det blir mycket lättare att
komma igång med om man inte är van vid att gräva i ljudkortsinställningar och drivrutiner.
"Hur får du höjdled med 4 högtalare?"
Det går att få höjdled med enbart stereo (dvs 2 högtalare). Vi har ju som bekant bara två öron.
Tricket ligger i att filtrera och fördröja frekvenserna och kanalerna på samma sätt som öronen uppfattar höjdskillnad i ljud.
Att ljudet kommer från högtalarna eller från en verklig fågel har ingen större skillnad när det gäller att återge ljud.
Hjärnan luras på samma sätt ändå (psykoakustik).
"Det finns en hel del kul till 2 kanaler med. Har varit hos frisören ett antal gånger... "
Precis!
"Går det tex att få ut mer än 2 kanaler på youtube eller dyl? Div mp3'or man springer på?"
Youtube stödjer i dagsläget bara 2 kanaler. MP3-formatet klarar surround, men det är *väldigt* ovanligt att det används,
så chansen är väldigt liten att man hittar MP3-filer med ljud i fler än 2 kanaler.
5.1-formatet är mycket riktigt 6st separata kanaler.
'32" plattv som front (lite för klent)'
Personligen tycker jag om att använda TV-apparater med monohögtalare som fronthögtalare.
De är i första hand anpassade (inte direkt med flit egentligen) efter tal och folk på filmer är
oftast i synfältet när de pratar, så det blir perfekt. Tycker jag alltså.
Det här har inte nämnts ett ord om i tråden, men det borde ha stått först:
Har du kollat så att ditt uppspelningsprogram (såg något om VLC) *och* ditt ljudkorts drivrutiner
överhuvudtaget klarar (och är konfigurerat för att spela upp) ljud med fler kanaler än 2 ?
Annars lär det inte gå så länge du inte gör egna flerkanalsinspelningar.
"Kan man få träningsverk i öronen?
"
På sätt och vis.
En parentes:
När folk menar "det verkar som att" så skriver de ofta "värkar". Och du som *menade* värk skrev "verk"..
Slutligen ett par ord som kan vara bra i jakten på flerkanals-ljud:
"AC3" (Ett sätt att "packa ihop" flerkanals-data för att lättare transportera i diverse format.)
"Dolby Surround" eller "Dolby Digital". (Enkelt förklarat ett flerkanals"format" för ljud.)
(Man brukar läsa att AC3 och Dolby Digital är samma sak, men det stämmer alltså inte.)
"Kom att tänka på att gamla kasetterna var 2 spår i varje riktning."
Men med rätt tonhuvud så kan man spela in/upp fler kanaler.
"Portastudios" kallades bandspelare+mixer som kunde hantera 4 eller 8 spår samtidigt.

Rubriken är förresten lite förvirrande. "Äkta 8 kanal stereo"..
Att döma av inläggen så är du ute efter 8 kanalsljud, inte 8st sterokanaler, det blir 16 kanaler.
"Hur många ljudkort kan man ha till datorn?"
Så många som får plats och som går att installera utan att adresser och drivrutiner krockar.
Jag har nog som mest kört 4 eller 5st.
Men för att få ut surround-ljud från "surround-filer" (heter inte så, jag vet) så rekommenderar
jag starkt att du använder ett och samma ljudkort för alla kanaler. Det blir mycket lättare att
komma igång med om man inte är van vid att gräva i ljudkortsinställningar och drivrutiner.

"Hur får du höjdled med 4 högtalare?"
Det går att få höjdled med enbart stereo (dvs 2 högtalare). Vi har ju som bekant bara två öron.

Tricket ligger i att filtrera och fördröja frekvenserna och kanalerna på samma sätt som öronen uppfattar höjdskillnad i ljud.
Att ljudet kommer från högtalarna eller från en verklig fågel har ingen större skillnad när det gäller att återge ljud.
Hjärnan luras på samma sätt ändå (psykoakustik).
"Det finns en hel del kul till 2 kanaler med. Har varit hos frisören ett antal gånger... "
Precis!

"Går det tex att få ut mer än 2 kanaler på youtube eller dyl? Div mp3'or man springer på?"
Youtube stödjer i dagsläget bara 2 kanaler. MP3-formatet klarar surround, men det är *väldigt* ovanligt att det används,
så chansen är väldigt liten att man hittar MP3-filer med ljud i fler än 2 kanaler.
5.1-formatet är mycket riktigt 6st separata kanaler.
'32" plattv som front (lite för klent)'
Personligen tycker jag om att använda TV-apparater med monohögtalare som fronthögtalare.
De är i första hand anpassade (inte direkt med flit egentligen) efter tal och folk på filmer är
oftast i synfältet när de pratar, så det blir perfekt. Tycker jag alltså.

Det här har inte nämnts ett ord om i tråden, men det borde ha stått först:
Har du kollat så att ditt uppspelningsprogram (såg något om VLC) *och* ditt ljudkorts drivrutiner
överhuvudtaget klarar (och är konfigurerat för att spela upp) ljud med fler kanaler än 2 ?
Annars lär det inte gå så länge du inte gör egna flerkanalsinspelningar.
"Kan man få träningsverk i öronen?

På sätt och vis.

En parentes:
När folk menar "det verkar som att" så skriver de ofta "värkar". Och du som *menade* värk skrev "verk"..

Slutligen ett par ord som kan vara bra i jakten på flerkanals-ljud:
"AC3" (Ett sätt att "packa ihop" flerkanals-data för att lättare transportera i diverse format.)
"Dolby Surround" eller "Dolby Digital". (Enkelt förklarat ett flerkanals"format" för ljud.)
(Man brukar läsa att AC3 och Dolby Digital är samma sak, men det stämmer alltså inte.)
Med ett par hörlurar kan man simulera ljud som sveper 360º (vilket inte går med 5.1 och dylikt
). Trixet är att fördröja ena kanalen runt 0 till 2 ms, ändra amplitud samt simulera efterklang (reverb). Ytterliggare kan man med equalizer få ljud att kännas komma från olika höjder, enklast är att tänka sig att bas kommer längsmed golvet medan diskant känns komma högre. Svårast är nog att få till efterklangen som spelar troligen en större roll än vad man tror.