Bygga en bilramp

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Bygga en bilramp

Inlägg av Fritzell »

Hejsan! Var ett tag sen jag skrev nått i projektdelen så jag tänkte att det kunde vara dags igen. Fast den här gången lite mer bilrelaterat dock :)
Ok det är så att ska man ligga under bilen och greja vill man ju gärna ha upp den en bit. Jag har domkraft och pallbockar så jag kan ju få upp bilen om det skulle va nått, men det känns lixom obehagligt att ligga under en sak som väger över 1000kg när den bara "hänger" på två bockar :|

Så jag tänkte att man kunde lösa det på ett säkrare sätt. Typ lägga två stora bitar av nått slag, ungefär såhär som man bara kan rulla upp på och ligga bombsäkert under

Bild

Men jag kommer inte riktigt på vad man skulle kunna använda för material som är billigt eller ifall den här (vansinniga?) idén är realistiskt genomförbar överhuvudtaget :D
Så kom gärna med lite synpunkter på det här
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

trä

8" * 8" räcker till det mesta
eller tar man motorsågen på en lämplig stock och karvar ut fyra lagom bitar

faaast, det där med att koma åt undertill??
skaffa riktig bil så slipper du alla bekymmer med det
fast jag är stor fet och lat så kan jag rulla in under min valp hur jag vill twisted:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Slipers. Går att få tag i rätt billigt.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

min sådan kanske kan ge lite inspiration ;)
Bild

orkade bara göra 1 som aldrig blev helt klar.. hehe..
ska vara stöd under mitten oxå men det är inte med på bilden.. orkade inte gå ut o ställa dit grejjerna som ska vara där så jag tog bilden från fönstret :D
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

du kan ju bygga av wellpapp. Håller för belastningen om man är lite smart. Fast du kanske inte känner dig bombsäker... inte ens vattensäker. :D Smidigast är nog nån konstruktion med 2" plank eller liknande.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack för alla svar

hehe metanolic den där var rätt cool.. var ungefär nått sånt jag tänkte mig. tack för bilden :)
Som sagt så är kanske trä det bästa. Ta ett par plankor och läggaa på varandra. Gäller bara att komma över ett par plank...

Kom på en nästan ännu bättre idé faktiskt. Istället för att köra upp en bil så kör man ner sig själv! Altså att man gräver en längsgående grop som man ligger i medan bilen står helt säkert på backen. dock så tror jag inte föräldrarna blir så glada om jag gräver upp trädgårn :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Säg att du i framtiden skall plantera några blommor där :D
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Uppkörningsramper finns att köpa på t.ex Biltema för några hundralappar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snarare fem stycken ekar eller nått isåfall ;)
Var faktiskt på Jula för inte så längesen och dom hade bilrampar. Av nån anledning köpte jag ingen då (?) Dom såg ut såhär

http://www.jula.se/Butik/assets/product ... =383736172&
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Likadana som biltemas.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

såna där korta ramper kräver tyvärr att man har superhög terrängfjädring... och har man det så behöver man ju ingen ramp till att börja med ;)
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

En klassiker är väl att lägga två kraftiga plankbitar över ett dike vid t.ex. oljebyte. Nackdelen är ju att en del diken tenderar att då och då vara vattenfyllda.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Dikesvarianten är faktiskt inte så dum. Gäller bara att få tag i ett par starka plank och ett lämpligt dike. Tanken på att stå i ett sunkigt dike är inte så upphetsande ;) Dessutom kan det se lite suspekt ut om nån skulle se en...... :D
Snackade med min morbror och han hade en liknande idé. Att man bygger ut i en nerförsbacke två plank med stöd mot marken som man kan rulla ut på. Fast han hade lite plankor också så jag tänkte kolla lite på det sen. Återkommer ifall det blir nått vettigt utav det =)
Sen finns ju risken med sånna där "bilramper" som biltema hade att bilen börjar rulla ner. Kankse inte är så stor risk men ändå :|
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Det allra enklaste är kanske att åka till en OK-mack som har en "gör det själv" hall, men det kostar ju lite pengar.

Om du bor på landet kanske du känner någon bonde som har en loge/höskulle som är rätt tom nu på våren. Om man kan köra in bilen finns det ofta luckor i golvet. Då kan man omdefiniera problemet från att lyfta upp bilen till att lyfta upp sig själv så att man kommer åt (en vanlig stol eller ett bord kanske fungerar).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

ADMJ skrev:Uppkörningsramper finns att köpa på t.ex Biltema för några hundralappar.
Använde just ett par av dessa när jag bytte oljan. Fungerade helt OK och jag slapp bygga något. Så länge man inte behöver lyfta hela bilen räcker dessa.
Skriv svar