Bänkfräs XJ9512 vettigt köp?
Bänkfräs XJ9512 vettigt köp?
Jag har hållit ögonen på Blocket en längre tid nu efter en bänkfräs men det är inte så gott om mindre modeller. Nu har jag gett upp och bestämt mig för att köpa en ny.
Det primära behovet för borrning och enklare fräsning hemma. Den kommer gå i aluminium, stål och plast men inte ofta, kanske ett par gånger i månaden. Även om den inte kommer att användas jätteofta vill jag inte köpa en maskin som är halvrisig redan från början, jag köper hellre något som funkar i längden. Jag har inte plats för en "riktig" fräs, det är en bänkfräns med alla dess fördelar och begränsningar jag söker!
Jag har fått ögonen på XJ9512 som finns på http://www.verktygsstallet.se/borrfras.htm. Den kan vara prisvärd, säljaren hävdar det i alla fall... Är det någon som har erfarenhet av den? Har svårt att hitta något på nätet om den. Vad finns det för alternativ? Optimum BF20 - dubbla priset men den är lätt att hitta info om och kvalitén verkar vara bra.
Tack på förhand för input!
Det primära behovet för borrning och enklare fräsning hemma. Den kommer gå i aluminium, stål och plast men inte ofta, kanske ett par gånger i månaden. Även om den inte kommer att användas jätteofta vill jag inte köpa en maskin som är halvrisig redan från början, jag köper hellre något som funkar i längden. Jag har inte plats för en "riktig" fräs, det är en bänkfräns med alla dess fördelar och begränsningar jag söker!
Jag har fått ögonen på XJ9512 som finns på http://www.verktygsstallet.se/borrfras.htm. Den kan vara prisvärd, säljaren hävdar det i alla fall... Är det någon som har erfarenhet av den? Har svårt att hitta något på nätet om den. Vad finns det för alternativ? Optimum BF20 - dubbla priset men den är lätt att hitta info om och kvalitén verkar vara bra.
Tack på förhand för input!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bänkfräs XJ9512 vettigt köp?
Den gör säkerligen ett gott jobb för det priset med som du säger bänkfräns med alla dess fördelar och begränsningar
Måste fråga. Vad är det för för/nackdelar med en sån här fräs mot en portalfräs?
Du menar att cnc-konvertera den sedan alltså?
Det är ju en helt annan grej, "Boris" är ju en cnc-maskin för enklare bearbetingar, kretskort, skyltar och finlir, man kan inte alls ta samma skär med en sådan som med bänkfräsen som har en helt annan stabilitet pga. sin konstruktion.
Jag köpte modellen större (under den du länkade till, DSMD25D!) till jobbet och samtidigt köpte jag ju en "Boris"-cnc så jag vet lite vad jag talar om...
DSMD25D är för övrigt en kopia/parallelltilverkad BF20, säkert inte lika bra kvalitetskollad och vältrimmad men till ett betydligt lägre pris och vår har funkat jättebra till allt jag har behövt inom plansfräsning och borrning.
Det är ju en helt annan grej, "Boris" är ju en cnc-maskin för enklare bearbetingar, kretskort, skyltar och finlir, man kan inte alls ta samma skär med en sådan som med bänkfräsen som har en helt annan stabilitet pga. sin konstruktion.
Jag köpte modellen större (under den du länkade till, DSMD25D!) till jobbet och samtidigt köpte jag ju en "Boris"-cnc så jag vet lite vad jag talar om...

DSMD25D är för övrigt en kopia/parallelltilverkad BF20, säkert inte lika bra kvalitetskollad och vältrimmad men till ett betydligt lägre pris och vår har funkat jättebra till allt jag har behövt inom plansfräsning och borrning.
Jag funderade på DSMD25D ett tag också men säljaren (Rickard?) trodde att den mindre modellen var fullt tillräcklig för mitt behov. När en säljare rekommenderar en billigare produkt så verkar rådet onekligen trovärdigt.
dar303 - hur upplevde du Verktygsstallet, om det nu var därifrån du köpte?
tecno - har du erfarenhet av just denna modell eller gjorde du en bedömning utifrån hemsidan när du tror att den gör ett gott jobb?
dar303 - hur upplevde du Verktygsstallet, om det nu var därifrån du köpte?
tecno - har du erfarenhet av just denna modell eller gjorde du en bedömning utifrån hemsidan när du tror att den gör ett gott jobb?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ingen personlig erfarenhet av varken den du länkar till eller 'boris', däremot har jag en portal och har haft mindre fräsmaskin dock på stativ och nu bara stor fräs.
Det är som att jämföra äpplen och päron..... dar303 har förklarat vad som gäller på ett bra sätt. Köp maskin efter behov och 'lite' till.
Det är som att jämföra äpplen och päron..... dar303 har förklarat vad som gäller på ett bra sätt. Köp maskin efter behov och 'lite' till.
Rickard har varit väldigt bra att ha att göra med, beställde först fel skruvstycke och fick ett GIGANTISKT, han tog tillbaka det utan klagan fast det var mitt fel, skickade snabbt ett mindre och när jag tog lite frässtål för mellanskillnaden så fixade han fin rabatt.
Jag köpte kanske en storlek för stor bänkfräs, utrymmet i verkstaden blir aningen lidande men stabiliteten i 120kg gjutjärn kontra 60kg kommer jag säkert att få nytta av så småningom!
Jag köpte kanske en storlek för stor bänkfräs, utrymmet i verkstaden blir aningen lidande men stabiliteten i 120kg gjutjärn kontra 60kg kommer jag säkert att få nytta av så småningom!
Jag köpte en Optimum BF20L från tops-maschinen i tyskland, med euron i dagsläget så slutade det på cirka 14800 inkl frakten till dörren. Visst det är inte lika billigt som kina fräsarna (ja jag vet bf20'n är med tillverkad i kina eg. ;D), men kvaliten är svårslagen - skall jue dock inflika att det är många som får minsta lika bra resultat med sina DMVD, och DMDV o allt vad dom heter efter dom är konverterade till kulskruvar. Men vad jag själv läst så är det rätt mkt som behöver skruvas åt, trimmas in och rengöras när dom kommer levererade. Själv köpte jag fräs utifrån behovet "måste fräsa om ett förgasarhus, och kanske lite växellåds delar till automaten".. Och sen efter ett tag kom iden, om att göra om den till CNC - mest för att det går. ;D
Det som gör mig lite tveksam till XJ9512 är att jag inte läst något från någon som har använt en. Jag är inte intresserad av att köpa något som kräver en massa pyssel innan den fungerar ok bara för att spara några procent i inköpspris.
Eftersom att många talar gott om Optimums maskiner kanske det är ett bättre val att ta en BF16 istället. Den kostar 10 kkr inklusive moms hos leverantören i Sverige och har likvärdig prestanda på pappret som XJ9512.
Eftersom att många talar gott om Optimums maskiner kanske det är ett bättre val att ta en BF16 istället. Den kostar 10 kkr inklusive moms hos leverantören i Sverige och har likvärdig prestanda på pappret som XJ9512.
Möjligen ett par relevanta länkar:
http://groups.yahoo.com/group/GrizHFMin ... sage/18078
http://www.robobits.com/content/rb9512
http://groups.yahoo.com/group/GrizHFMin ... sage/18078
http://www.robobits.com/content/rb9512
Jag var själv inne på den där maskinen från verktygsboden men backade eg. på grund av att den nog var för liten.
Och kikade lite på CNCzone efter kloner och de har problem med att fräsa metall i dom maskinerna, mkt vibrationer o annat.
Skulle jag handla en Optimum skulle jag inte köpa av den svenska leverantören, då du får bättre pris och samma garantier
av den tyska till ett bättre pris. (tack EU...)
Och kikade lite på CNCzone efter kloner och de har problem med att fräsa metall i dom maskinerna, mkt vibrationer o annat.
Skulle jag handla en Optimum skulle jag inte köpa av den svenska leverantören, då du får bättre pris och samma garantier
av den tyska till ett bättre pris. (tack EU...)