Industrirobot ASEA IRB 6

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Industrirobot ASEA IRB 6

Inlägg av chille »

Som vissa säkert har sett har jag under ett par veckors tid varit spekulant på en industrutobot modell ASEA IRB 6. Nu har jag slagit till och köpt den. Eftersom jag vet att många är svaga för robotar och annat skoj, men tyvärr saknar möjlighet att själv mecka med dessa, kommer jag självklart hålla en väluppdaterad projekttråd. Kommer försöka ha lite grundläggande information i första posten och skriva separata inlägg med mer utförlig information i tråden. Ni får gärna spåna på för fullt och komma med idéer hur jag kan använda den.

Senaste status (2011-04-03):
Roboten står utanför dörren till lokalen. Skall gå lös med vinkelslip och gigantisk insex för att plocka bort rälsmekanik och sedan baxa in den i lokalen. Styrskåpet är nästan helt slaktat nu.

Historik:
2011-04-03 Hämtat roboten i enköping.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Re: Industrirobot ASEA IRB 6

Inlägg av chille »

Har som sagt köpt en industrirobot av ToPNoTCH här på forumet (Se säljtråd).

Tyvärr blev det så att styrskåpet i princip var omöjligt att få in lokalen. Efter att ha börjat plocka isär det så bestämde jag mig för att slakta hela skiten, plocka ut all elektronik etc, och sedan skicka själva skåpet i kontainern. Troligtvis kommer jag förenkla elektroniken så mycket det bara går och använda tillhörane elektronik för att styra roboten. På sikt finns det planer på att byta ut styrningen mot t ex geckodrive + någon embedded pc, eller något annat lite modernare.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Grattis!? :D Vågar man fråga om du ska använda den till något särskilt?
johano

Inlägg av johano »

Grattis till köpet

Vart lite förvånad att skåpet var så stort, t.o.m. större än roboten(!)

/johan
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kul, hoppas du får fart på den :D (jag tror dessvärre inte du skall ha för stora förhoppningar på att driva denna med Gecko-prylar, men jag kan ha fel :), brukar vara ganska speciella styrningar till industrirobotar)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

strombom:
Ingen aning faktiskt. 8)

PeterH:
Det finns kort som konverterar "Resvoler -> Quadrature encoder" vilket borde räcka som komplement för att få servona att fungera ihop med en Geckodrive. Däremot så verkar det inte så knepigt att jacka in sig på befintliga servokort för att styra den vägen, det kanske är ett bättre alternativ.

Nu har jag iaf baxat in roboten i lokalen. Skruvade bort rälsmekaniken och monterad ett par hjul på den, sen var det bara att rulla i den.

Tyvärr visade det sig att detta inte är en IRB 6... det är e IRB 6/2 som är gjord att hänga uppochner. Det blir ju lite problem att använda den till något om man inte kan skruva upp den i taket. :neutral:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Spännande! Jag hade tänkt köpa den andra roboten som var till salu här, men råkade ju köpa på mig tre plockrobotar så det är lite för robot-tätt hemma just nu. Får se hur jag gör med dessa, har inte riktigt bestämt mig ännu... Skulle ju helst vilja ha den här typen av robot just för att lära mig tekniken och programmering, fast å andra sidan kanske man ska ha något nyare då om det ska vara riktigt rättvist.

Jag har inte forskat i om det finns, eller är möjligt att montera en fräsmotor på en robot och få till det med fräs-/bildprogramvaror och annat. Men tänk vilka saker man skulle kunna fräsa då :D

Jag ser verkligen fram emot vad du kommer att hitta på med din robot :mrgreen:
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Saknas ord för att beskriva hur sugen jag är på att skaffa nått liknande o börja bygga om :(

Men just nu så saknas tiden så jag får nöja mig med att följa ditt bygge o det kommer jag verkligen göra :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Fantastiskt projekt, vore synd om den inte gick att modifiera för "normal" användning.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Var billigt pris på den får man allt ta och säga :) Hur mycket klarar den av att lyfta?
Sen ang att den ska hänga i taket, det går inte att lösa genom att ändra sista delen på armen? Vild tanke men misstänker att det blir svårt iaf.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Annars får du väl starta firma "chilles lampbytare sevice, vi byter dina glödlampor snabbt och exakt" Nå, tror fantasin är den största begränsningen här. :)
Påminner mig om kablaget... :oops:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hur går det för dig? Hunnit kolla något mer på roboten?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

chille "Ni får gärna spåna på för fullt och komma med idéer hur jag kan använda den."
Jag skulle vilja se den som CD växlare eller som DJ på ett party :wink:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Barmonkey årsmodell 2011!

Skall helt klart se till att min skall få blanda en grogg eller två. :)
Den skulle även göra sig bra brevid den vedeldade badtunnan. Där kan den både sköta elden, rensa tunnan från skräp och förse gäster med drinkar och tilltugg.
Senast redigerad av Hedis 17 juni 2011, 11:19:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vore nice att ha en sån där stå vid grillen och flippa hamburgare när man kör grillfest ;)
Skriv svar