Andersson A324DC ingen bild
Andersson A324DC ingen bild
Hejsan skulle starta TV´n igår och såg att det inte kom någon bild på skärmen. Testade allt som gick att testa vid 00:00 tiden utan att störa grannarna men inget fungerade. Ljudet fungerar, kan även höja o sänka o muta, Fungerar även att byta kanal osv men ingen bild oavsätt va jag gör.
Hade gärna velat fixa detta om det går. Tyvärr har jag inget kvitto på tv´n då det va en födelsedagspresent, Frågat mamma om kvitto men hon tror hon har slängt det.
Tv´n är som sagt en Andersson A324DC 32" LCD. köpt på netonnet för ca 3-4 månader sen.
MVH: Fille/Seiko89
Hade gärna velat fixa detta om det går. Tyvärr har jag inget kvitto på tv´n då det va en födelsedagspresent, Frågat mamma om kvitto men hon tror hon har slängt det.
Tv´n är som sagt en Andersson A324DC 32" LCD. köpt på netonnet för ca 3-4 månader sen.
MVH: Fille/Seiko89
Re: Andersson A324DC ingen bild
Kolla först av allt om det faktisk är bild men ingen belysning. Använd en ficklampa om du måste.
- SeniorLemuren
Är skärmen helt svart eller får du upp text när du går in i konfig. menyn?
Jag är inte så teknisk av mig när det kommer till tvapparater, Kan du förklara hur jag ska göra för att se om det är bild med en ficklampa?
Det kommer absolut inte upp nått, oavsätt va jag gör. helt svart, även om strömsladden är urdragen eller om den sitter i och jag klickar för fulla livet.
Det kommer absolut inte upp nått, oavsätt va jag gör. helt svart, även om strömsladden är urdragen eller om den sitter i och jag klickar för fulla livet.
Man startar TV'n och när du hör ljud kollar du NOGA på skärmen. Det är oftast bakljuset som går sönder, alltså visar själva skärmen bild men inget ljus kommer bakifrån till den varför den ser svart ut. Men kollar man med ljus på skärmen kan man se mörka färger ändra sig med bilden och har du ingen lampa nära duger en ficklampa.
Och detta har inget att göra med att vara teknisk, bara att vara icke-blind...
Och detta har inget att göra med att vara teknisk, bara att vara icke-blind...
Ska testa, Var så att den inte fungerade mitt i natten och jag va trött och hade inte riktigt ork att pilla med den just då 
Säg till om ni vill ha bilder osv för att försöka hjälpa. Har haft isär tv´n och har inte hittat nått som ser konstigt ut än.

Säg till om ni vill ha bilder osv för att försöka hjälpa. Har haft isär tv´n och har inte hittat nått som ser konstigt ut än.
Kollade precis med en ficklampa och man ser tydligt att skärmen faktis visar bild!
Så då kan man konstatera att backlighten är kass? Går det att fixa?
Så då kan man konstatera att backlighten är kass? Går det att fixa?
Kondensatorer eller skadade lödningar på backlightinverterkortet brukar ofta vara felet, det är ett kretskort med ett antal små transformatorer på som sitter kopplade till backlightrören. Ta en bild så kan vi "peka"
Här kommer en bild. Säg om jag ska ta fler bilder fast lite närmare osv.
http://i.imgur.com/kz5Af.jpg
http://i.imgur.com/kz5Af.jpg
Det är det beiga kortet och det gröna med två trafos som är till höger som du får underöka. Kolla efter lödningar som lossnat eller ser lite vita ut och kondensatorer som är uppsvällda i toppen.
Kollar alla kondingar på korten men ingen av dom är svulna. Kollat löddningar på korten och även där ser det bra ut. Testade att vicka och pilla på alla komponenter oxå och allt sitter fast...
lite mer bilder här http://imgur.com/a/Xcd0T
lite mer bilder här http://imgur.com/a/Xcd0T
Kontrollera den ytmonterade säkringen (vit) som sitter på det gröna långsmala kortet.
Säkringen sitter precis vid kontakten. Dessa kan gå utan orsak.
Säkringen sitter precis vid kontakten. Dessa kan gå utan orsak.
Den lille vita säkringen ser hel och fin ut. Vet dock inte om jag på nått sett ska kontrollera den?
Har du en multimeter? Du får mäta om den leder ström, går inte att se på den om den är hel eller inte