Hur fungerar en RGB led?
Hur fungerar en RGB led?
om ni går in på länken ser ni en 8x8 RGB ledmatris. Hur får man till färgerna? Har man flera ledlampor som tillsammans bildar en pixel eller finns det led lampor som kan återge flera färger?
Re: Hur fungerar en RGB led?
Det sitter tre/fyra leds i varje RGB led, en RED en GREEN och en BLUE (ibland två)
Re: Hur fungerar en RGB led?
Och man styr vilken färg det blir genom att ge olika ström till dioderna så att dom får olika styrka?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11811
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Hur fungerar en RGB led?
Precis.
Har du bara blå tänd, blir det givetvis blått, men tänder du även röd, blir det då lila, osv.
Sen om du styr ljusstyrkan kan du alltså få fram alla färger.
Har du bara blå tänd, blir det givetvis blått, men tänder du även röd, blir det då lila, osv.
Sen om du styr ljusstyrkan kan du alltså få fram alla färger.
Re: Hur fungerar en RGB led?
Nja... man brukar pulsa dom för att undvika färgskifte och för att det är enklare att styra med pulsning. Korta pulser = låg intensitet, långa pulser = hög intensitet. Färgar kan då blandas vid att just blanda de olika färger i olika intensiteter.
Re: Hur fungerar en RGB led?
hänger på denna tråd då frågan jag har just berör detta ,, jag har köpt ett par LED baklysen till min bil och naturligtvis är det av amerikansk modell dvs blinkers i rött så nu tänkte jag bygga om dom för "svenska" förhållanden och då jag kollat runt lite utan att få någon riktig förklaring hur man ska få funktionerna jag söker så ställer jag frågan här
jag vill från samma diod få tre scenarion
1. RÖTT Ljus (svagt) /parkerings/körljus
2. RÖTT Ljus STARKT/intensivt/Bromsljus
3. GULT Intensivt / Blinkers
dom möjligheterna jag funnit har samtliga varit inblandat en pwm regulator men det känns owerkill och framför allt en risk för "reset" . det borde väl funka att få denna funktion statiskt med vanliga motstånd ? ..
eftersom jag inte har någonting att luta mig mot blir frågan lite svävande men hur "finkänsligt" är det med volt/strömmen ut till dioderna ? ,, eftersom jag ska använda detta i en bil och jag inte har en statisk spänning ( varierar med belastingen/laddningen ) bör jag sänka spänningen ut till lamporna så jag får en stabbat spänning till lamporna ? och isånnafall hur gör jag det enklast ? även om man använder en regulator så brukar det ju vara att sänker man matningen så sjunker även den begränsade outputen ? så hur ska jag göra för att få dessa baklampor att fungera med rgb dioder ? man vill ju inte åka runt och blinka "blått" eller huvaligen rosa
jag vill från samma diod få tre scenarion
1. RÖTT Ljus (svagt) /parkerings/körljus
2. RÖTT Ljus STARKT/intensivt/Bromsljus
3. GULT Intensivt / Blinkers
dom möjligheterna jag funnit har samtliga varit inblandat en pwm regulator men det känns owerkill och framför allt en risk för "reset" . det borde väl funka att få denna funktion statiskt med vanliga motstånd ? ..
eftersom jag inte har någonting att luta mig mot blir frågan lite svävande men hur "finkänsligt" är det med volt/strömmen ut till dioderna ? ,, eftersom jag ska använda detta i en bil och jag inte har en statisk spänning ( varierar med belastingen/laddningen ) bör jag sänka spänningen ut till lamporna så jag får en stabbat spänning till lamporna ? och isånnafall hur gör jag det enklast ? även om man använder en regulator så brukar det ju vara att sänker man matningen så sjunker även den begränsade outputen ? så hur ska jag göra för att få dessa baklampor att fungera med rgb dioder ? man vill ju inte åka runt och blinka "blått" eller huvaligen rosa

Re: Hur fungerar en RGB led?
Har jag förstått det rätt om jag tror att du vill byta ut de röda lysdioderna till RGB? Det borde gå att få tag på diodkroppar med endast röd och gulorange om du inte vill köra ut grönt och blått. Då slipper du oroa dig om ev. rosaskiftningar.
Det kan gå att köra resistorer och omkopplare, men såvida du inte är väldigt bekväm med att bygga sådana kopplingar och obekväm med PWM-lösningar skulle jag rekommendera en mikroprocessorlösning för att det går att göra billigare, energieffektivare och mer flexibelt.
Det kan gå att köra resistorer och omkopplare, men såvida du inte är väldigt bekväm med att bygga sådana kopplingar och obekväm med PWM-lösningar skulle jag rekommendera en mikroprocessorlösning för att det går att göra billigare, energieffektivare och mer flexibelt.
Re: Hur fungerar en RGB led?
Oki .. jo det är ju bara 2 färger jag behöver så det är helt klart ett alternativ ,, finns det något namn/betäckning på en sådan diod och finns dom både i "vanliga" och piranha utförande ?
Re: Hur fungerar en RGB led?
Röd och gul är inte alls lika vanlig som RGB, så det kan vara svårt att få tag på sådana som du vill ha.
Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad du är ute efter. Vad är det för pryl du har köpt och vad för slags insignal ska du ha?
Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad du är ute efter. Vad är det för pryl du har köpt och vad för slags insignal ska du ha?
Re: Hur fungerar en RGB led?
För att få gul ska du blanda grön och röd.
Om du alltid har röd lite tänd (bakljus) så kommer du få en totalt högre intensitet av gul och du då samtidigt tänder grön (gul blinkers).
För broms skulle du då kunna styra ut lite mer ström till röd.
Ska nog gå att klara sig utan PWM för detta. Med lite olika resistanser och dioder så kan man lösa den mesta av logiken/färgstyrningen.
Om du alltid har röd lite tänd (bakljus) så kommer du få en totalt högre intensitet av gul och du då samtidigt tänder grön (gul blinkers).
För broms skulle du då kunna styra ut lite mer ström till röd.
Ska nog gå att klara sig utan PWM för detta. Med lite olika resistanser och dioder så kan man lösa den mesta av logiken/färgstyrningen.
Re: Hur fungerar en RGB led?
halloj jo det är inte ens i närheten av "krångligt" den "prylen" jag köpt ,, det är ett BAKLYSE till en bil ,, den är från leverantörern utrustad endast med RÖDA dioder då den är avsed för den amerikanska marknaden där det är godkänt med röda blinkers , .. i nuläget är den utrustad med 4 rader dioder . 3 rader med piranha dioder och en rad med "vanliga" dioder ,JustNeed skrev:Röd och gul är inte alls lika vanlig som RGB, så det kan vara svårt att få tag på sådana som du vill ha.
Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad du är ute efter. Vad är det för pryl du har köpt och vad för slags insignal ska du ha?
i orginalutförande så lyser alla dioder svagt under normala förhållanden (körljus/parkeringsljus) sen ett läge där dom lyset INTENSIVT ( Bromsljus) , detta läge används oxå för blinkers (intensivt) men själva blinkningen sköts ju från bilens elektronik
Re: Hur fungerar en RGB led?
Ok, vet inte mycket om elsystem i bilar men jag om det funkar som en lampa:
Lysdioder brukar strömdrivas, d.v.s man siktar på att mata en viss ström istället för en spänning. Ju mer ström, desto mer ljus, i stort.
Lysdioder har en specifierad framåtspänning, Vf, och en nominell maxström som brukar ligga mellan 20 och 40mA för de små rackarna.
Om du begränsar strömmen med resistorer så kan du räkna ut hur mycket ström som går igenom genom att ta (Vin - Vf) / R.
För att få en jämn inspänning kan du använda en spänningsregulator.
Lysdioder brukar strömdrivas, d.v.s man siktar på att mata en viss ström istället för en spänning. Ju mer ström, desto mer ljus, i stort.
Lysdioder har en specifierad framåtspänning, Vf, och en nominell maxström som brukar ligga mellan 20 och 40mA för de små rackarna.
Om du begränsar strömmen med resistorer så kan du räkna ut hur mycket ström som går igenom genom att ta (Vin - Vf) / R.
För att få en jämn inspänning kan du använda en spänningsregulator.
Re: Hur fungerar en RGB led?
Angående baklysena så kan det väl vara värt att fundera på om det är ok att modifiera. Sånt där ska väl vara godkänt? Går det att få bilen genom besiktningen om det är hemmamoddat? Hur stor är risken att det upptäcks? Vad händer om din modifiering orsakar ett fel som i sin tur orsakar en olycka, går du skadelös då? Jag vet inte, men det kan vara värt att kolla upp och fundera över.
Re: Hur fungerar en RGB led?
jorå det är "okay" eller .. hmm så här ligger det till IGENTLIGEN (detta är ett av mina specialämnen och det är RUTTET)
När du gör den initziala besiktningen kallad registreringsbesiktning så går man igenom och kontrollerar att allt överensstämmer dem dom lagar och regler som finns , vad det gäller belysning så kontrollerar man endast att glasen är märkta med E nummer som i sin tur berättar vad dom är godkända för , efter den första regbesiktningen så kommer dom årliga KONTROLLbesiktningarna och se då kontrollerar man bara funktionen , dvs att glasen är hela och att rätt färger visas
en av dom vanligaste 2:orna idag hos besikningsorganen är faktiskt felaktig färg på blinkers ,och detta tackvare att det blivit modernt med vita glas , för att få en gul/orange blinkers sätter man sedan in en lampa doppad i färg , blinkerslampan är på 21w och under drift så utvecklar den en hög värme , en värme som torkar ut färgen som spricker och ramlar av varvid den oranga blinkersen blinkar vitt , tyvärr verkar folk aldrig kunna kontrollera sina lampor visuellt och kvaliteten på lamporna så pass bra att livslängden på glödtråden vida överstiger färgen på lampan ,
så ang min modifiering så är den i "teorin" olaglig men i praktiken laglig då det är allmänt accepterat att modifiera
det jag gör är att jämnställa med att byta ut din E godkända glödtrådslampa mot en motsvarande diodlampa . sålänge jag får till färgerna så kommer det heller inte ge några problem genom bilprovningen
den enda modifieringen i detta fack som INTE är acceptabelt hos bilprovningen är att eftermontera HID lampor (gasurladdningslampor) som idag sitter orginalmonterade på ett växande antal tillverkare , men där är oxå gälandes att resultatet kan vara rent trafikfarligt , en orginalmonterad HID bygger ljuset i reflektorn /projektorn och sen ut på vägen , många eftermonterar HID´s i vanliga strålkastare där den slutliga ljusbilden byggs upp genom brytningar i glaset , men intesiviteten av HIDS gör att det blir en felaktig brytning och massor med stickljus som bländar motttrafikanterna , sen finns det faktiskt ombyggnads satser som är godkända men då måste dom kompletteras med ett automatiskt bil nivåregleringssystem på bilen så att bilen automatiskt justerar ner ljusbilden om fronten höjs pga tung last
och ja just de ,,skulle min bil ha importerats under deviset "flyttgods" så hade modifiering varit onödigt ,, ÄLDRE bilar samt flyttgods importer är godkända att framföra på svenska vägar med röd blinkers , men nu är min il importerad som privatimport så då blir det plötsligt "livsfarligt" med röda blinkers och måste justeras
När du gör den initziala besiktningen kallad registreringsbesiktning så går man igenom och kontrollerar att allt överensstämmer dem dom lagar och regler som finns , vad det gäller belysning så kontrollerar man endast att glasen är märkta med E nummer som i sin tur berättar vad dom är godkända för , efter den första regbesiktningen så kommer dom årliga KONTROLLbesiktningarna och se då kontrollerar man bara funktionen , dvs att glasen är hela och att rätt färger visas
en av dom vanligaste 2:orna idag hos besikningsorganen är faktiskt felaktig färg på blinkers ,och detta tackvare att det blivit modernt med vita glas , för att få en gul/orange blinkers sätter man sedan in en lampa doppad i färg , blinkerslampan är på 21w och under drift så utvecklar den en hög värme , en värme som torkar ut färgen som spricker och ramlar av varvid den oranga blinkersen blinkar vitt , tyvärr verkar folk aldrig kunna kontrollera sina lampor visuellt och kvaliteten på lamporna så pass bra att livslängden på glödtråden vida överstiger färgen på lampan ,
så ang min modifiering så är den i "teorin" olaglig men i praktiken laglig då det är allmänt accepterat att modifiera
det jag gör är att jämnställa med att byta ut din E godkända glödtrådslampa mot en motsvarande diodlampa . sålänge jag får till färgerna så kommer det heller inte ge några problem genom bilprovningen
den enda modifieringen i detta fack som INTE är acceptabelt hos bilprovningen är att eftermontera HID lampor (gasurladdningslampor) som idag sitter orginalmonterade på ett växande antal tillverkare , men där är oxå gälandes att resultatet kan vara rent trafikfarligt , en orginalmonterad HID bygger ljuset i reflektorn /projektorn och sen ut på vägen , många eftermonterar HID´s i vanliga strålkastare där den slutliga ljusbilden byggs upp genom brytningar i glaset , men intesiviteten av HIDS gör att det blir en felaktig brytning och massor med stickljus som bländar motttrafikanterna , sen finns det faktiskt ombyggnads satser som är godkända men då måste dom kompletteras med ett automatiskt bil nivåregleringssystem på bilen så att bilen automatiskt justerar ner ljusbilden om fronten höjs pga tung last
och ja just de ,,skulle min bil ha importerats under deviset "flyttgods" så hade modifiering varit onödigt ,, ÄLDRE bilar samt flyttgods importer är godkända att framföra på svenska vägar med röd blinkers , men nu är min il importerad som privatimport så då blir det plötsligt "livsfarligt" med röda blinkers och måste justeras
Re: Hur fungerar en RGB led?
Ok, bra att du har koll 
Det sista stycket var väl det enda som jag hade 100% koll på, eftersom jag själv har importerat ett stort antal bilar från USA. Vad jag gjorde då var att jag lämnade dom till en firma i Årsta som "byggde om" till godkänt enligt svenska regler och även genomförde regbesiktning (ja alltså, själva besiktningen genomfördes såklart i Västberga av en besiktningsman, däremot skötte Anders inmatningen av all data in i deras system).

Det sista stycket var väl det enda som jag hade 100% koll på, eftersom jag själv har importerat ett stort antal bilar från USA. Vad jag gjorde då var att jag lämnade dom till en firma i Årsta som "byggde om" till godkänt enligt svenska regler och även genomförde regbesiktning (ja alltså, själva besiktningen genomfördes såklart i Västberga av en besiktningsman, däremot skötte Anders inmatningen av all data in i deras system).