Viahål !!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Viahål !!

Inlägg av lizerdboy »

tjena,

jag skulle behöva kunna göra ricktigt små viahål,
0,5mm skulle inte vara så dumt , jag har tänkt om de finns någe skysst sätt att pressa hålet om man har ett tunt kretskort, men risken finns att man pressar upp kopparbanorna med,

har ni några bra förslag på hur man kan lösa detta??
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Går att borra med hårdmetallborr på 0,6mm sticka i en tråd och löda båda ändar. Finns säkert bättre metoder, men 0,6mm borr finns på clas ohlsson som passar till dremmeln. Du behöver bra varvtal för vettig funktion, så vanliga chuckborrmaskinen duger inte - då knäcker man bara borret.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag har hårdmetallborr ner till 0.25mm som passar dremeln, har aldrig använt de allra minsta men 0.4-0.5mm brukar jag använda till via-hål (och virtråd eller liknande tunn tråd).

Har en dremel med stativet (som är lite småkasst). Inte sabbat något borr hittils faktiskt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, som du säger, stativ och högt varvtal så håller borren, men använd gärna skyddsglasögon ändå.. ett borr som snurrar med 20000rpm kan nog vara lite otrevligt att få i ögat...
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

grejen är att jag har sabbat ett par borrar 0,5mm , men jag har inget stativ så de e inte så konstigt, men jag e ute efter ricktigt små viahål 0,25 mm låter ricktigt trevligt, vart hade du fått tag på de cyr??

vet att högt vartal är bättre på små borrar, men de blir inte bättre om man inte har stativ..

ingen som har ett bra stativ att sälja =) ??
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du till och borra så små hål krävs en hög spindelhastighet och en spindelaxel med 0 i glapp. Givetvis ett stadigt stativ.

Noll i glapp lär man inte få för småpengar, försök hitta en begagnad bänkborrmasin av bättre kvalitet och renovera spindeln.

Fråga: varför ska du behöva borra så smått? Microviahål är nog inget som vi hobbyister har något större behov av. Vad kör du med som minsta ledarbredd?

Bengt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En lämplig kompromiss är att köra med 0,6mm borr - då duger en dremel utmmärkt och skapligt billiga borr med hylsa ist för chuck (som aldrig riktigt centrerar..) Och 0,6mm räcker ofta - det är inte SÅÅÅ stort ! ;)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Köpte mina borr på tradera, de kom från en nerlagt fabrik från början tror jag.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* En del har tur och hittar gosaker...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sodjan (han som säljer borr) brukar sälja borr ganska ofta. Så håll ögonen öppna.

Hårdmetallborr är som sagt välldigt sköra, så stabil borrmaskin med hög hastighet är A & O.
Skriv svar