Klass D-förstärkare, skapande av dödtid

Berätta om dina pågående projekt.
sabinaf

Klass D-förstärkare, skapande av dödtid

Inlägg av sabinaf »

Jag håller på med ett projekt där vi ska bygga en klass D-förstärkare från grunden med diskreta komponenter.
Förstärkaren ska leverera en effekt på ca 100W när den belastas med en högtalarlast på 8 ohm.
För att försäkra oss om att mosfetarna i slutsteget inte ska leda samtidigt (vid övergång från positiv puls till negativ)
måste vi konstruera en del av drivsteget till att skapa dödtid.
Att förstå vad dödtiden innebär är inte så svårt, men jag har lite funderingar på olika kretslösningar för skapandet
av denna. De jag kommer över känns onödigt avancerade.
Har ni några bra tips eller källor?

Tacksam för alla tips
Mvh S
Tekko

Re: Klass D-förstärkare, skapande av dödtid

Inlägg av Tekko »

Det enklaste är en RCD krets.

Jag minns inte om denna behöver 2 inverterare till på utgången för att ge korrekt signal, du får testa och kolla med oscilloskop och se att du får korrekt vågform.
Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

förlåt min okunskap, men är inte en sådan förstärkare analog? Då måste väl båda leda delvis samtidigt för att kunna ge en analog signal ut? Eller går den på pwm?

Kör du pwm bör väl det finnas färdiga dubbla gate-drivers med inbyggd dödtid som passar?
sabinaf

Inlägg av sabinaf »

Tack för tipset.

Jo, förstärkaren är analog, men slutsteget fungerar ju som switchar och precis som du säger så är insignalen omgjord till en PWM-signal. Och tyvärr har vi beslutat oss för att på egen hand konstruera drivsteget och inte använda ett färdigt sådant. (Vi har dock kollat upp det men skulle behöva beställa från USA verkade det som)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tekko's lösning fungerar bra, har gjort sådan själv i en "half-bridge"-lösning vilket är fallet här. Men gaterna ska ju helst drivas med ett drivsteg också, och då kan det vara enklast att kombinera det med en gatedriver med inbyggd dödtid, t.ex. IR2184
Den har drivare för high-side N-channel MOSFET och low-side N-channel MOSFET. IR21844 har dessutom reglerbar dödtid. Kan ju vara värdefullt om ni utvecklar.

EDIT: eller IRS2184 / 21844 är ännu bättre. De förra måste ha logisk nivå på insignalen (max 5.3 volt) men IRS klarar insignal upp till högst VCC (vilket är 25 volt). Drivspänning på utgången kan vara upp till 625 volt, så det blir nog inga problem :)
Skriv svar