volt/ström-meter med PIC och 16x2 LCD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slurry

volt/ström-meter med PIC och 16x2 LCD?

Inlägg av slurry »

letar efter ett projekt som presenterar en spänning/ström från två mätställen på en LCD (16x2 eller liknande)
jag skall ha kretsen i ett dubbelt nätaggregat och vill ha varje spänning synlig i displayen, spänningen och strömmen behöver inte synas samtidigt, nån som har ett tips på var jag hittar liknande projekt?

ps. jag är kass på att knacka kod så det är bra om det finns nån färdig.. :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det blir nog svårt att hitta någon färdig applikation som gör exakt det du vill göra.

Det finns ju en massa liknande projekt som använder PICens A/D-omvandlare för att mäta olika storheter, men du får nog hursomhelst modifiera koden för att den ska passa dina syften.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är ett tämligen enkelt projekt, men som sagt lite svårt om du inte vill skriva koden själv.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

jag får väl försöka knacka själv, fast det tar nog en väldig tid :)
men principen är väl att man låter den (dom) inbyggda A/D-omvandlarna jobba och bara "streamar" ut infon på LCD:n ?
Nåt tips på en liknande applikation (kod) som går att modifiera om på ett lätt sätt tro?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är de 2 nätdelar oberoende av varandra?

Är de skilda från varandra rent galvanisk? Om det är fallet kan det nog bli ytterst intressant att få det att fungera bra, då ska du ju mäta på 2 olika system utan att "knyta ihop" dom.

Kodknäkandet kommer nog att vara det minste i det fall.....
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är ju bara att läsa av A/D- skala värden och mata ut på LCD. Så visst kryllar det av kodexempel att ta moduler av. Det är ett perfekt uP-projekt så till vida att det är jobbigt att lösa med vanlig digitalteknik, men lätt med uP. Skrev du vilken uP du använde ?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

slurry skrev:jag får väl försöka knacka själv, fast det tar nog en väldig tid :)
men principen är väl att man låter den (dom) inbyggda A/D-omvandlarna jobba och bara "streamar" ut infon på LCD:n ?
Nåt tips på en liknande applikation (kod) som går att modifiera om på ett lätt sätt tro?
Det är betydligt mer kompicerat än att bara "streama" ut datan från A/D-omvandlaren till LCD:n. Du måste ju först och främst beräkna spänningen utifrån A/D-omvandlarens data, och sedan måste du omvandla detta värde till ASCII-kod som du sedan kan mata ut till LCD:n.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, men uppdatering på säg två gånger per sekund är problemfritt. Fundera på att använda något högnivåspråk till picen om du tycker att det är jobbigt att knacka assambler. Jag gör så själv numera och tar bara fram assamblern när jag måste få hög fart. Det spar en oherrans massa utvecklingstid om inte annat...

edit.
Ett exempel på hur lätt det är att få en pryl att göra avancerade saker med enkel högnivåkod.
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=4749
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

okej.. nä snabb uppdatering är väl inte nödvändigt, två gånger per sekund känns som det räcker.. jag vrider väl inte så fort på spänningsratten antar jag..
->icecap
nej, dom är inte skilda galvaniskt, det är ett nätagg med en positiv och en negativ utgång bara..
->bengt-re
jag anatr att det funkar med 16F84? gammal, jag vet, men I/O-benen räcker väl till?
har du nåt exempel på bra program för högnivåspråk? du menar ett program där man ritar typ ett blockschema/flödesschema så gör programmet koden åt en?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

16F84 har ju ingen inbyggd A/D-omvandlare, så den får du nog skippa.

Ta en 16F676 istället, då slipper du dessutom den externa kristallen.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 3 maj 2005, 13:39:25, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag har en lab-PSU där en 16F870 mäter ström/spänning och visar på LED-displayer. Om du tror du har någon nytta av den koden kan jag försöka leta reda på den...

Jag gjorde det lätt för mig i översättningen från mätvärde till display. Genom att jag skalade spänningen så att fullt utslag på ADn blev 25.6V resp. 2.048A så blir varje steg 25mV resp. 2mA (det är 1024 steg på ADn). På så sätt blir det ganska enkelt att räkna ut värdet som ska visas på displayen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Högnivåspråk är t.ex. BASIC (nåja...), C, PASCAL eller liknande. Där skriver man i "klartext" vad man vill ska hända och då klarar kompilern av resten.

Jag har aldrig ens hört om att man (inom PIC) kan nöja sig med att rita bilder/dra blockar, jag vet att den sorts programmeringsverktyg finns men jag har som sagt aldrig hört/seet det till PIC.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

->cyr
det vore underbart, det är nog precis vad jag letar efter, mitt agg lämnar 18V per sida och max 1,5A så det är ju helt inom gränserna!! :shock: :P
jag tror minsann att min programmerare klarar 870 också..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

16f870 är trevlig till just sådana här prylar. INte så mycket minne, men många pinnar och A/D samt lågt pris ! Kan det bli bättre ? ;)
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

ja, minne har man väl ingen glädje av, eller behöver man buffra något innan det skrivs ut i ascii?
det är väl bara 2k minne.. men ISP:n gör det hela lite enklare förstås..
Skriv svar