Köpa nya batterier till min APC-UPS.
-
- Kontakt:
Köpa nya batterier till min APC-UPS.
Hej!
I julas fick jag en UPS av en polare, en APC Smart-UPS 1000.
Gamla bilder: http://mattajas.no-ip.com/index.php?lin ... t-UPS_1000
Nu har den börjat klaga på att den inte kan ladda batterierna längre. Så jag antar att det bara är att byta.
På batterierna som sitter i nu (2st) står det: 12V 11Ah.
Nu till frågorna:
1. Om jag köper nya batterier på Biltema, tex 2st 80-412 som är på 12V 12Ah.
Kommer det funka OK och kommer den få samma prestanda som när den var ny då? Eller kan det vara sämmre kvalité på Biltemas batterier på något sätt?
2. Om jag köper batterier tex 80-413 på 12V 18Ah, vi säger att dom får plats i UPS:n. Kommer det då att ge längre batteritid, och kommer det funka utan problem, kommer de att laddas fullt och utnyttjas optimalt?
3. Om man köper tex 4 batterier och parallellkopplar dom i par, kommer det då att ge dubbelt så lång batteritid utan problem för UPS:n att hantera det?
4. Tror ni det är värt att lägga pengar på den gamla UPS:n, eller är det bättre att köpa en ny?
P.S Skulle vara kul att veta rent allmänt vad ni har för erfarenhet av att stoppa i nya batterier i gamla UPS:r, såg en annan kille här på forumet som gjort det.
I julas fick jag en UPS av en polare, en APC Smart-UPS 1000.
Gamla bilder: http://mattajas.no-ip.com/index.php?lin ... t-UPS_1000
Nu har den börjat klaga på att den inte kan ladda batterierna längre. Så jag antar att det bara är att byta.
På batterierna som sitter i nu (2st) står det: 12V 11Ah.
Nu till frågorna:
1. Om jag köper nya batterier på Biltema, tex 2st 80-412 som är på 12V 12Ah.
Kommer det funka OK och kommer den få samma prestanda som när den var ny då? Eller kan det vara sämmre kvalité på Biltemas batterier på något sätt?
2. Om jag köper batterier tex 80-413 på 12V 18Ah, vi säger att dom får plats i UPS:n. Kommer det då att ge längre batteritid, och kommer det funka utan problem, kommer de att laddas fullt och utnyttjas optimalt?
3. Om man köper tex 4 batterier och parallellkopplar dom i par, kommer det då att ge dubbelt så lång batteritid utan problem för UPS:n att hantera det?
4. Tror ni det är värt att lägga pengar på den gamla UPS:n, eller är det bättre att köpa en ny?
P.S Skulle vara kul att veta rent allmänt vad ni har för erfarenhet av att stoppa i nya batterier i gamla UPS:r, såg en annan kille här på forumet som gjort det.
-
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns många som säljer lämpliga batterier. Kolla på Jula, Clas i sjön och Kjell och co. Priserna är lite olika och inte självklart vem som är billigast, så lönar sig att titta runt. Det finns även så kallade longlife batterier, men de är så pass mycket dyrare att jag inte tror att det lönar sig. Har för mig att Global batterier säljer dessa om du ändå vore intresserad.
-
- Kontakt:
Tackar ytterligare, kunde aldrig tro att det skulle vara så här enkelt att byta batterier!
bengt-re, Oki, kommer att köpa dom i Jönköping, och där finns ju alla de affärerna du snackade om tror jag, får bli en shoppingrunda i början på sommaren
Får bli de billigase jag kan finna, har inga extrema krav egentligen.
grym, Jaha, blir de så varma, är ju lufthål på lådan iaf
Försökte få isär den när jag fick den, men det det var svårt att komma in där elektroniken sitter. Det ljudet som hörs när den går på batterier, skulle det kunna vara fläktar?
Snabelost, Mmm, de verkar billiga, alltid trott att man skulle få ge bra mycket mer!
MadModder, visst det kan man göra, men hade varit skönt att slippa
bengt-re, Oki, kommer att köpa dom i Jönköping, och där finns ju alla de affärerna du snackade om tror jag, får bli en shoppingrunda i början på sommaren

grym, Jaha, blir de så varma, är ju lufthål på lådan iaf

Snabelost, Mmm, de verkar billiga, alltid trott att man skulle få ge bra mycket mer!
MadModder, visst det kan man göra, men hade varit skönt att slippa

-
- Kontakt: