Ganska små nixi, 15mm sifferhöjd.
Att bara bygga en nixieklocka verkade tråkigt, så jag ville göra en klockradio. Eftersom jag är som jag är tänkte jag bygga radion med rör

Funktionerna som jag vill ha
Klockdel:
Klocka med sekundvisning
Alarm. Någon hemsk summer (kanske telefonringklocka!

Sleep funktion. Radiodelen går ett tag medan man somnar in. Här har jag en idé som jag beskriver längre ned i inlägget.
Extern utgång för "sleep" funktionen. Exempelvis styra sovrumsteven.
Hur lösa batteribackup för klockan?
Radiodel:
AGC (automatisk förstärkningsreglering)
Superheterodyn design (följdaktligen pga ovan krav).
Antingen konventionell vridkondensator för inställning av frekvens. Eller så får mikrokontollern i klockdelen på något sätt generera lokaloscillatorsignal till blandarröret. På så sätt skulle man få bygget betydligt mer kompakt. Jag tänker ändå inte "cuisa" runt på bandet, utan ställer troligen in radion på en frekvens, och där kommer den att förbli hela tiden. Man skulle kunna sätta en 433MHz radiomodul på UART:en och programmera alarm, frekvens mm från klientprogram på en PC

Tänkte använda en Atmega 16 tillsammans med en 32kHz kristall för att göra klockan. Hade några Atmega16 hemma och såg att de kan köra en av timer enheterna asynkront med extern kristall. Synpunkter på detta? Det borde väl gå att få tillräckligt exakt? Man laddar bara in 0x80 i TCNT och sätter att man får interrupt på owerflow, så har man en 1s tidbas.
Drivningen av nixierören tänkte jag köra med tre 8-bits latchar som får dela en 8-bits port på processorn och i sin tur styra rörens högspänningsdrivkretsar, som vill ha BCD kod.
Fick en idé till "sleep" funktionen som jag tyckte var ganska kul. Vill ju inte spoilera bygget som självklart kommer gå i god retrostil, med någon display eller liknande, men ville ha ett bra sätt att ställa in önskad insomningstid innan radion slår ifrån.
Tänkte ta en motor-pot från ALPS och läsa av den med processorn. När man vrider in önskad tid på poten startar radion. Enklast blir nog att använda en linjär pot och värdet på poten (läses med hjälp av AD ingång på processorn) blir då direkt relativ mot en portion av den maxtiden på "sleep" läget. Processorn räknar sedan ned tiden och styr med hjälp av motorn tillbaka poten till ändläget och radion slås av

Radiodelen blir en "enkel" super med något liknande i rörbestyckning:
Likriktarrör - 80, eller 5Y3, eller 5Y4, eller AZ31 eller ...
Slutrör - 6F6G
LF och detektor - 6B8G
MF förstärkning - 6K7
Blandare - 6J8G
I radiodelen tänkte jag använda sådant jag har liggande. Begagnade rör, nättrafo, utgångstrafo och MF transformatorer från skrotade rörradioapparater. Att få ihop en hel fungerande superheterodynmottagare blir en utmaning, men bör inte vara omöjligt eller hopplöst komplicerat. Layout och design kan göras hyffsat enkelt eftersom jag håller mig till ett frekvensband och inte behöver en massa omkopplare. Beroende på vilket format jag vill ha på den färdiga prylen kan det hända att jag använder "modernare" miniatyrrör än de ovan föreslagna och mindre MF trafos för att försöka få det kompakt. Men hursomhelst blir detta ingen apparat man utan vidare tar i med ena handen och kastar in i väggen när man är seg en måndagmorgon

Synpunkter mottages tacksamt. Tyvärr kan projektet vara avlägset. Men planering är också kul