Är det nån som har erfarenhet av att laga styrboxen som sitter på turbon på Ford Mondeo -04?
Går endast att köpa ny tillsammans med turboaggregat annars så det blir svinigt dyrt...
Så här ser den ut:
http://www.tocmai.ro/hella-712120-6nw008412-735478.html
Garrett 712120
Hella 6NW008412
T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mondeo
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Vad är felet? Har du kollat inuti? Bilder?
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Det var en bekant som ringde och undrade om jag kände nån som håller på med sånt eller kunde höra mig för så jag har ingen koll på vad problemet är. Har inte tittat på den själv men jag antar att den inte fungerar alls. Han kunde inte se nåt som såg bränt ut eller liknande dock.
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Går det inte att få tag på nån från skroten?
Vet av erfarenhet att Mondeos tyvärr inte är ovanliga på skroten..
Men den kanske ska programmeras in ihop med bilen osv osv??
/DeVille
Vet av erfarenhet att Mondeos tyvärr inte är ovanliga på skroten..
Men den kanske ska programmeras in ihop med bilen osv osv??
/DeVille
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Han hade sökt på skrotar men det gick inte att få tag på boxen, inte ens om man köpte hela turbon tydligen. Ny turbo med box går på 20 papp...
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Det verkar handla om att styra skenorna inuti en VNT-turbo. Dieselbil?
Verkar finnas massor av nyttig info i den här tråden:
http://www.superturbodiesel.com/std/thr ... 2-actuator
Och här en video där den styrs.
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1207
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1204
Ifall hela boxen med motor och elektronik är trasig kanske det går att ersätta motorn med ett RC-servo, och elektroniken med en uC som översätter insignalen (verkar vara PWM i 140 Hz) till en servo-signal.
Är du säker på att boxen är trasig? jag har läst att det händer att skenorna i turbon sotar fast. Det kanske räcker med att rengöra turbon?
Verkar finnas massor av nyttig info i den här tråden:
http://www.superturbodiesel.com/std/thr ... 2-actuator
Och här en video där den styrs.
Det ser ut som att att kretskortet innehåller en etsad stator som tillsammans med en rörlig del blir en 3-fas synkronmotor/servomotor. EDIT: det är nog bara är någon sorts positionssensor, för en motor med snäckväxel sitter ju i lådan.Here is a video of me using a function generator to control a Hella VNT actuator on my GT2056V turbo off of a 2007 Sprinter. It is also the same actuator used on the GT23 turbo on my '05 E320 CDI. It is controlled by a PWM signal with a period of 7.1ms (ignore the "PWM Frequency" shown while the actuator is constantly moving). Pin 1 is power (12V), pin 2 is ground, and pin 4 is the PWM input signal. Between 0-15% the actuator is in the "vanes open" position. Between 95-97% the actuator is the "vanes closed" position. At 98% and above, the actuator returns to the "open" position in order to protect against a short to 12V on the signal line. Note: The HQ version is actually legible!
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1207
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1204
Ifall hela boxen med motor och elektronik är trasig kanske det går att ersätta motorn med ett RC-servo, och elektroniken med en uC som översätter insignalen (verkar vara PWM i 140 Hz) till en servo-signal.
Är du säker på att boxen är trasig? jag har läst att det händer att skenorna i turbon sotar fast. Det kanske räcker med att rengöra turbon?
Re: T: Behöver hjälp med en trasig turbo-styrning, Ford Mond
Tack för infon...
Jag är inte säker på nånting men ska ta reda på hur det går för honom så återkommer jag när jag vet mer. Ska se om jag kan titta på boxen själv så blir det lättare.
Jag är inte säker på nånting men ska ta reda på hur det går för honom så återkommer jag när jag vet mer. Ska se om jag kan titta på boxen själv så blir det lättare.