vad betyder beteckningarna på de tre pottarna i mitten av schemat som man styr bas, mids, och treble med? mig veterligen brukar det anges i ohm, men detta är nåt annat. (ber om ursäkt för storleken på bilden )
Senast redigerad av gustavn 29 april 2005, 20:23:52, redigerad totalt 1 gång.
Sjävklart rör det sig fortfarande om ohm. Tillägget B efter motståndsvärdet (ex. 250kB) brukar betyda att poten ska vara logaritmisk, A innebär linjär bana.
Choke är en induktans. 20H är väääldigt mycket. Jag gissar på att det ska vara 20µH. Symbolen visar att det ska vara en med kärna. Jag skulle gissa på att det är en järnkärna, eftersom den ska klara av DC utan att mättas. Förslagsvis tar du en ringkärna av järn.
HÅller med Icecap - det brukar vara en EI-kärna som dessutom ofta i äldre finare förstärkare var plåtkapslad för att minska störinstrålningen. Dessutom så blir det snyggare så ! På rörförstärkare låt man ju gärna choke nättrafo och rör synans, och då blir man nästan tvungen att ha den plåtkapslad och riktigt jordad av eläskerhetsskäl dessutom.
Men för att komma upp i 20H med järn krävs det ju tiotusentals varv, eftersom järn har så låg permeabilitet. Om det nu inte är väldigt klen förstärkare så att tråden kan vara tunn, vilket jag inte tror att den är.
Nej, det är INTE såna du behöver! Deras värden är ju i mH-klassen eller hur?
Då spänningen är så hög som den kommer att vara (ett par hundra V) kommer 30W att bestå av en ganska liten ström, induktansen kommer därför att ha många tunna lindningar och järns permabilitet klarar fint den ström utan att mättas.
Vad du vet om transistorförstärkare Magnus Pihl, passar inte in på en rörförstårker, grundprincipen är de samma men så mycket är jätteannolunda.
Edit: spolerna är den rätta fysiska formen men helt fel värde....
Mer edit:
På begäran: rätt stavning. Som sett på TV.....tror jag....kanske
Senast redigerad av Icecap 1 maj 2005, 12:23:04, redigerad totalt 2 gånger.
Nej, rörförstärkare har aldrig intresserat mig. Men den kommer bli en väldigt stor induktans, eftersom det blir så många lindningsvarv, då järnet har låg permeabilitiet. Det har inget med rör-, eller transistorteknik att göra.
Citera gärna mitt efternamn rätt, det är bara fyra bokstäver.