Det är är nog det roligaste forumet jag varit medlem på! Massa roliga projekt, små och stora!
Jag har hittat en grej som man kan köpa för 1750kr! Och vid första anblicken så kan jag se mig själv bygga ett sånt här statis för en tiondel av den kostnanden. Eller i alla fall mycket billigare

Jag tänker att det här inte borde vara en omöjlighet att göra själv med enkla kunskaper.
Originalutförande:
Men jag tänker mig att min version av ritningen inte behöver ha alla dom möjligheterna som detta stativet har.Mått:
* Bredd: 345 mm
* Djup (max): 355 mm
* 31 mm hög kantlist/front
Dimension/basplatta:
* Bredd: 450 mm
* Djup: 450 mm
Höjdjustering:
* Max: 400 mm
* Min: 50 mm
Rotation:
* Horisontellt: 180 grader
* Vertikalt: 90 grader
Vikt:
* Total vikt: 14,5 kg (med bottenplatta)
* Max lastvikt: 12 kg
En bottenplatta med ett rör monterat. Så långt är det ju inga problem. Men sen på röret ska det sitta en höjochsänk-bar del med en vingmutter som fäster den i läge. Och på den delen så ska det ju ut en arm, och på den armen ska man ju fästa den stora plattan. Plattan kommer inte behöva bära mer än vad en vanlig bärbar dator väger typ...
Som platta tänker jag mig bara en plåt som är bockad i nederkant samt ett hål i mitten för fäster i armen...
Har ni några tips på vart man kan hitta såna här delar? Eller i allafall delar att utgå ifrån?
Tacksam för hjälp =)
/ Oskar