Bygga stativ

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
oskars

Bygga stativ

Inlägg av oskars »

Hej bästa forumkamrater!

Det är är nog det roligaste forumet jag varit medlem på! Massa roliga projekt, små och stora!

Jag har hittat en grej som man kan köpa för 1750kr! Och vid första anblicken så kan jag se mig själv bygga ett sånt här statis för en tiondel av den kostnanden. Eller i alla fall mycket billigare :)

Jag tänker att det här inte borde vara en omöjlighet att göra själv med enkla kunskaper.

Originalutförande:
Mått:
* Bredd: 345 mm
* Djup (max): 355 mm
* 31 mm hög kantlist/front

Dimension/basplatta:
* Bredd: 450 mm
* Djup: 450 mm

Höjdjustering:
* Max: 400 mm
* Min: 50 mm

Rotation:
* Horisontellt: 180 grader
* Vertikalt: 90 grader

Vikt:
* Total vikt: 14,5 kg (med bottenplatta)
* Max lastvikt: 12 kg
Men jag tänker mig att min version av ritningen inte behöver ha alla dom möjligheterna som detta stativet har.

En bottenplatta med ett rör monterat. Så långt är det ju inga problem. Men sen på röret ska det sitta en höjochsänk-bar del med en vingmutter som fäster den i läge. Och på den delen så ska det ju ut en arm, och på den armen ska man ju fästa den stora plattan. Plattan kommer inte behöva bära mer än vad en vanlig bärbar dator väger typ...

Som platta tänker jag mig bara en plåt som är bockad i nederkant samt ett hål i mitten för fäster i armen...

Har ni några tips på vart man kan hitta såna här delar? Eller i allafall delar att utgå ifrån?

Tacksam för hjälp =)

/ Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Bygga stativ

Inlägg av Bosen »

Som sågverksmekaniker så ser jag detta som ett enkelt bygge, beroende på vilka inställningsmöjligheter du vill ha.
Men min första fråga till dig är vad du har tillgång till för verktyg?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag föredrar att du svarar i tråden och inte skickar PM om sådant som inte är personligt!

Eftersom du svarade i ditt PM att du inte har några verktyg så är det klart svårare. Måste du ha just en sådan här design på ditt stativ?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Alltså vad tänkte jag med? Självklart hade jag ju inte menat att PMa dig! Jag var nog lite stressad bara!

Här är det jag skrev till Bosen:
Bosen skrev:Som sågverksmekaniker så ser jag detta som ett enkelt bygge, beroende på vilka inställningsmöjligheter du vill ha.
Men min första fråga till dig är vad du har tillgång till för verktyg?
Jag har inte tillgång till några verktyg alls, förutom standardverktygslådan. Mycket det som är problemet. Så jag måste söka mig till något man kan pussla ihop. Eller om jag kan söka hjälp med vissa delar här på forumet! Bor i en liten tvåa och den här grejen skulle passa mkt bra där jag tänkt att ha den.

----

Bosen skrev:... att du inte har några verktyg så är det klart svårare. Måste du ha just en sådan här design på ditt stativ?
Nej, designen är inte tvungen. Bara den har funktion för att höja sänka på stora röret. Själva armen måste inte vara lika vinklingsbar som den på bilden!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde gå att mecka ihop med aluprofiler från tex www.alucon.se ...
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Meduza, jo, vore ju lite enklare om man visste hur dom där grejerna hängde ihop. Ska titta närmare på det strax! Tack för tipset!

Bosen, intressant att höra vad du har för idé också! Om du har någon dvs. :)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Min idé va ju mest att ändra design för att det skulle bli lättare att bygga, men gunne verkar ha pekat dig på rätt spår tycker jag.
Jag googlade lite snabbt på lite laptop-stands för att se lite modeller..... Detta är inte alls vad du är ute efter, men jag tycket det va rätt så fräckt så jag tänkte att jag måste visa upp det:
BildBild
Länk

EDIT:
Jag kom på att en kontorsstol består av en justerbar stolpe med en vinklingsbar plåtplatta i toppen!, Det borde gå att använda kanske.....
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

gunne, tack för tipset! Ska kika in det där direkt!

Bosen, ja, det var ett fint ställ du hitta! Jag ska titta in lite kontorsstolar efter hur dom funkar. låter intressant, helt klart! Men behöver inte dom ganska mkt kraft för att sänkas? Man bör ju sitta på en stol för att den ska åka ner om man drar i spaken liksom... Annars åker den ju bara upp...
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

gunnes sida var ganska bra, men dyrt...

Jag har skissat upp hur jag skulle kunna tänka mig att ha det. Bilden visar en förenklad version. Ett rör, med en platta högst upp på.

Men vill ändå ha röret höj- och sänkbart... och så den där vinkeln på plattan... Några tips? Egentligen en superenkel konstruktion. Gäller bara att hitta rätt grej att utgå ifrån.

Hur fäster man ett rör i en platt skiva så som jag tänkt mig egentligen? Alltså fästet för röret i grundplattan.

EDIT: haha... sökte lite mer på Google... Allting finns redan: http://www.recordcase.de/cosmoshop/pix/ ... 8-2298.jpg <- Det är precis så jag vill ha det antar jag... Men fortfarande för dyrt... Vill bygga själv :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Lite stål, lite svets, lite färg...

Men om du har nollbudget och inga verktyg så gäller det ju att hitta saker att bygga av. Ta en titt i närmsta grovsoprum och se vad du kan hitta!

Den väger ju inte så mycket. Ett teleskopiskt rollerskaft från Jula?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Att sveta ihop en sån här grej vore ju så sjukt bra och enkelt. Synd att man inte har en svets i lägenheten :doubt: :humm:
Skriv svar