T: Fräsa motorfäste i alu ("löst")
T: Fräsa motorfäste i alu ("löst")
Hej,
Har skissat lite på ett motorfäste till en liten brushless-motor.
Måtten är ungefär 31 cm x 8 cm med minsta radie 1 mm.
Vad kan det kosta att få delen utfräst i 1 - 2 mm alu i fyra ex?
Har skissat lite på ett motorfäste till en liten brushless-motor.
Måtten är ungefär 31 cm x 8 cm med minsta radie 1 mm.
Vad kan det kosta att få delen utfräst i 1 - 2 mm alu i fyra ex?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Willow 14 mars 2011, 23:16:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Fräsa motorfäste i alu
2mm alu, kanske en 300kr ställtid och 400kr styck. Dock är min minsta fräs 3 mm, tror jag, kan hända att det finns någon gammal snabbstålsfräs liggandes i någon låda.
Går förmodligen att göra billigare ifall det är någon som känner sig sugen.
Går förmodligen att göra billigare ifall det är någon som känner sig sugen.
Eller vattenskärning? Knepigt att fräsa med den innerradien... Kanske 1000kr totalt.
Jag kanske skulle kunna göra ett försök. Känsligt med de små radierna men skulle kunna gå med de grejer jag har hemma 

Tack för svaren!
Inser att jag skulle ha börjat bygga en fräs först och sedan en quadrokopter...
Tror jag gör så att jag borrar, sågar och filar ut en prototyp för att se om det fungerar först.
Vattenskärning verkar annars intressant. Vad är minsta radie? Något annat man ska tänka på?
Inser att jag skulle ha börjat bygga en fräs först och sedan en quadrokopter...

Tror jag gör så att jag borrar, sågar och filar ut en prototyp för att se om det fungerar först.
Vattenskärning verkar annars intressant. Vad är minsta radie? Något annat man ska tänka på?
Får man fråga varför du ska bygga så avancerade motorfästen till en quad?
Vanlig fyrkantbom och lite plast fungerar alldeles utmärkt..
Och perforeringarna tvärs över armen försvagar konstruktionen rätt ordentligt, varför är de där?
Vanlig fyrkantbom och lite plast fungerar alldeles utmärkt..

Och perforeringarna tvärs över armen försvagar konstruktionen rätt ordentligt, varför är de där?
Kommer den verkligen bli stabil nog i så tunn alu? Känns instinktivt som att det kommer bli väldigt svajigt med en sån del i tunnplåt..
Kan kolla vad jag har för plåt på jobbet, vi skär oftast i 4mm alu, men även det tycker jag känns som om det blir väl svajigt i de dimensionerna, speciellt med de där hålen på mitten. Vad finns det för anledning att köra tunnplåt och inte fyrkantsrör (som ger enormt mycket mer styrka)?
I en krasch kommer det garanterat vika sig.
Kan kolla vad jag har för plåt på jobbet, vi skär oftast i 4mm alu, men även det tycker jag känns som om det blir väl svajigt i de dimensionerna, speciellt med de där hålen på mitten. Vad finns det för anledning att köra tunnplåt och inte fyrkantsrör (som ger enormt mycket mer styrka)?
I en krasch kommer det garanterat vika sig.
Typisk detalj för laserskärning. Med en färdig DXF-fil så tar det någon minut att skära ut fyra sådana. Det största arbetet blir att plocka fram materialet 

Det kanske blev lite mer avancerat än det behövde...
Tanken var att den övre och undre raden perforeringar gör att man kan bocka ner plåten så att den blir en stark kant som styvar upp.
Dom sex hålen är för att popnita fast över och under bommen efter att man böjt biten som en triangel mha perforeringarna.
Motorn blir skyddad i mitten och man får landningsställ på köpet.
Tanken var att den övre och undre raden perforeringar gör att man kan bocka ner plåten så att den blir en stark kant som styvar upp.
Dom sex hålen är för att popnita fast över och under bommen efter att man böjt biten som en triangel mha perforeringarna.
Motorn blir skyddad i mitten och man får landningsställ på köpet.
Perforeringarna "där ute" behövs absolut inte för att kunna bocka ner plåten, inga problem att bocka där även om du skulle köra 4mm aluplåt. Problemet är själva "armen". Med de där tre hålen du har på tre ställen på armen så kommer du införa en enorm svaghet som gör att det viker sig hur lätt som helst. Även utan de hålen kommer det gärna vilja vika sig.
Edit: Läste slarvigt...förstår nu vitsen med de tre hålen på de tre ställena
(förutsatt att du egentligen menar "över- och underbommen".)
Edit igen: Pratar vi om samma hål? Du nämner sex, jag ser 9 "brottanvisningshål".
Edit: Läste slarvigt...förstår nu vitsen med de tre hålen på de tre ställena

Edit igen: Pratar vi om samma hål? Du nämner sex, jag ser 9 "brottanvisningshål".
Senast redigerad av Walle 14 mars 2011, 22:56:53, redigerad totalt 2 gånger.
jag och en polare byggde liknande motorfästen i höstas i ett quadroprojekt. Fast vi gjorde två såna där delar som vi sen monterade i "sandwich"-stil med plastklossar som distanser. Det blev väldigt stabilt och snyggt men tyvärr fick vi extrema problem med vibrationer från dom borstlösa motorerna. Vet inte om vi bara hade otur eller om det finns en anledning till att nästan alla hobby projekt "out there" är med fyrkantsprofiler eller kolfiberrör =)
vibrationer kanske inte är något problem alls dock om man köper dyrare motorer och lite bättre kvalité på propparna, vi körde snålvarianten där..
vibrationer kanske inte är något problem alls dock om man köper dyrare motorer och lite bättre kvalité på propparna, vi körde snålvarianten där..
Här kommer en bild på hur det var tänkt.
Gul är den bockade plåten, röd är 15 mm fyrkantsrör och grön är popnitar.
Gul är den bockade plåten, röd är 15 mm fyrkantsrör och grön är popnitar.