Nexa styrning med webbinterface
Nexa styrning med webbinterface
Tänkte visa upp mitt pågående projekt och kanske få lite tidig respons.
Det är ett nexastyrningssystem med webbinterface. Förutom att styras från webben ska det även gå att styra med vanliga nexaknappar och timers som man sätter upp i gränsnittet (när det är klart iaf.)
Det ska finnas två versioner av sidan, en som är anpassad till mobilen och en som är tänkt att köras i en panel pc (men också via en surplatta eller dator)
Den stora versionen är den jag jobbar med nu och är i princip bara två bilder på över och undervåning samt en rad med grupper.
När man klickar i de olika rummen får man upp alla enheter för det rummet som sedan går att slå på/av eller dimma.
Grupperna är till för att kunna ställa dimmnivån på flera lampor på en gång, tex. för att få en lagom belysning när man ska äta.
http://pajn.se/RAXA/panel.php
Sidans säkerhet är förnuvarande väldigt låg. Alla ändringar ni gör kommer att sparas så var snälla och gör inget som nästföljande kan få problem av.
Sidan använder sig av CSS3 så jag rekommenderar firefox eller chrome.
På hårdvarusidan har jag en PIC 18F2550 tillsammans med http://www.electrokit.se/moduler-radio- ... e_41004048 och en MAX232 för seriell kommunikation med pc'n.
Det är ett nexastyrningssystem med webbinterface. Förutom att styras från webben ska det även gå att styra med vanliga nexaknappar och timers som man sätter upp i gränsnittet (när det är klart iaf.)
Det ska finnas två versioner av sidan, en som är anpassad till mobilen och en som är tänkt att köras i en panel pc (men också via en surplatta eller dator)
Den stora versionen är den jag jobbar med nu och är i princip bara två bilder på över och undervåning samt en rad med grupper.
När man klickar i de olika rummen får man upp alla enheter för det rummet som sedan går att slå på/av eller dimma.
Grupperna är till för att kunna ställa dimmnivån på flera lampor på en gång, tex. för att få en lagom belysning när man ska äta.
http://pajn.se/RAXA/panel.php
Sidans säkerhet är förnuvarande väldigt låg. Alla ändringar ni gör kommer att sparas så var snälla och gör inget som nästföljande kan få problem av.
Sidan använder sig av CSS3 så jag rekommenderar firefox eller chrome.
På hårdvarusidan har jag en PIC 18F2550 tillsammans med http://www.electrokit.se/moduler-radio- ... e_41004048 och en MAX232 för seriell kommunikation med pc'n.
- Jine
- Kontakt:
Re: Nexa styrning med webbinterface
Not so good.Warning: proc_open() has been disabled for security reasons in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 604
Warning: stream_get_contents() expects parameter 1 to be resource, null given in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 606
Warning: stream_get_contents() expects parameter 1 to be resource, null given in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 607
Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 609
Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 610
Warning: proc_close() has been disabled for security reasons in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line 612
Fatal error: No stty availible, unable to run. in /storage/content/43/110643/pajn.se/public_html/RAXA/php_serial.class.php on line
Binero tycker tydligen inte om att man försöker snacka över serieporten på deras servrar, inget att bry sig om. Kan inte hosta på min dator då den inte alltid är på.
Har jobbat lite mer och gjort om ingångarna (bättre ord?) samt lagt till stöd för timers, teman, lösenord och externa sidor i footern (som öppnas i en iframe).
Antalet grupper har även blivit dynamiskt.
Dessutom har jag gjort bilderna i svg istället (för att kunna byta färg på dem)
Jag håller även på att rensa upp koden (snyggare lösningar, mer enhetlig kod, försöka "universiera" vissa saker) samt håller på att flytta all javascript till en sida (och ta bort inline vid knappar). Tanken är att jag ska klara en xhtml validiering
Säkerheten har även ökats genom att ta bort < och > ur namnen, begränsa dem till 20 tecken och "escapea" alla databasanrop som använder $_GET
Är det nått ni tycker verkar konstigt eller fattas?
Kommer släppa all kod när jag är klar (troligast under GPL) en om så önskas så är den ju inte helt stängd nu heller
Kommer troligtvis göra en setup också där man kan ladda upp planritningen på sitt eget hus också och markera ut rummen i sidan.
Höll på att glömma, lösenordet är Anka
Antalet grupper har även blivit dynamiskt.
Dessutom har jag gjort bilderna i svg istället (för att kunna byta färg på dem)
Jag håller även på att rensa upp koden (snyggare lösningar, mer enhetlig kod, försöka "universiera" vissa saker) samt håller på att flytta all javascript till en sida (och ta bort inline vid knappar). Tanken är att jag ska klara en xhtml validiering

Säkerheten har även ökats genom att ta bort < och > ur namnen, begränsa dem till 20 tecken och "escapea" alla databasanrop som använder $_GET
Är det nått ni tycker verkar konstigt eller fattas?
Kommer släppa all kod när jag är klar (troligast under GPL) en om så önskas så är den ju inte helt stängd nu heller

Kommer troligtvis göra en setup också där man kan ladda upp planritningen på sitt eget hus också och markera ut rummen i sidan.
Höll på att glömma, lösenordet är Anka
Testade på min Iphone 4 och sidan var bara grå
Själv kör jag en beprövad metod för hemautomation, de består av Jquery mobile och EventGhost
Fungerar mycket bra, och Jquery är ju framtaget för handhållna enheter så de passar perfekt.
Bjussar på en bild på hur de kan se ut

Dimmern ska gå att lösa med steglös regel, har dock inte kommit på hur man får EventGhost att förstå kommandona ännu.

Själv kör jag en beprövad metod för hemautomation, de består av Jquery mobile och EventGhost
Fungerar mycket bra, och Jquery är ju framtaget för handhållna enheter så de passar perfekt.
Bjussar på en bild på hur de kan se ut

Dimmern ska gå att lösa med steglös regel, har dock inte kommit på hur man får EventGhost att förstå kommandona ännu.
Senast redigerad av gOry 22 mars 2011, 12:48:31, redigerad totalt 1 gång.
>Testade på min Iphone 4 och sidan var bara grå
Det är för att jag kör ccs3+svg. Knapparna görs i kod och för att få gradient och rundade hörn så måste man köra det.
Dessutom är det inte alla webläsare som stödjer svg.
Firefox4 eller Chrome är det säkraste valet
Det är nånting liknande din lösning jag tänkte köra för mobildelen.
Finns det källkod som man får titta på?
Det är för att jag kör ccs3+svg. Knapparna görs i kod och för att få gradient och rundade hörn så måste man köra det.
Dessutom är det inte alla webläsare som stödjer svg.
Firefox4 eller Chrome är det säkraste valet

Det är nånting liknande din lösning jag tänkte köra för mobildelen.
Finns det källkod som man får titta på?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Intressant! Själv är jag dock mer inne på automation än styrning. Tycker mycket av tekniken som tas fram nu handlar om att kunna styra saker på distans. Men jag vill ta det steget längre, jag är inte intresserad av att gå och plicka på en skärm varje kväll när det mörknar. Då gillar jag min uppsättning bättre med veckoscheman som tar hänsyn till solens upp och nedgång. Eller ännu hellre en konstruktion jag hade tidigare som anpassade ljuset i lägenheten mha en LDR. Detta styr en grunduppsättning lampor, mestadels strömsnål led-belysning. Detta rullar på året om, och blir därmed också ett inbrottsskydd.
Automation skulle ju va kul. Frågan är dock hur man ska lösa det
Antingen gör man trådlösa ljusmätare som kör nexa protokollet vilket är rätt enkelt men ger en kostnad på ~100kr per mätare. Visserligen inga jättepengar så det kanske är värt. Eller så gör man trådade mätare över onewire vilket blir mer besvärligt men billigt. Ett sista alternativ är att köra solens upp och nergång, gratis och enklast men ger lite sämre resultat.
Hur gör man en inställning för det då? En graf där y-axeln är hur ljust det är och x-axeln hur starkt lampan ska lysa? Kan bli svårt att illustrera mängden ljus dock...
Att alla lampor ska släckas när man går och lägger sig kan man lösa med http://www.nexa.se/LMDT609IRinomhus.htm och nånting som ser om tv'n är av (är den på och ingen rör sig i rummet kollar man säkert på film).
Nån sorts larm skulle också gå att få till med http://www.nexa.se/LMST606Magnetkontakt.htm iaf. att det skickas ett mail om dörren öppnas efter inställd tidpunkt (eller alltid om man åker på semester).

Hur gör man en inställning för det då? En graf där y-axeln är hur ljust det är och x-axeln hur starkt lampan ska lysa? Kan bli svårt att illustrera mängden ljus dock...
Att alla lampor ska släckas när man går och lägger sig kan man lösa med http://www.nexa.se/LMDT609IRinomhus.htm och nånting som ser om tv'n är av (är den på och ingen rör sig i rummet kollar man säkert på film).
Nån sorts larm skulle också gå att få till med http://www.nexa.se/LMST606Magnetkontakt.htm iaf. att det skickas ett mail om dörren öppnas efter inställd tidpunkt (eller alltid om man åker på semester).
Hej ville bara säga att jag också håller på med ett liknande projekt
där jag använder PIC18F2620 + ENC28J60 och microchips TCP/IP stack.
Detta ger en självständig lösning som inte kräver en PC,
denna har stöd för inbyggd hemsida som lagras i ett externt EEPROM
uppladdningen är lite besvärlig ännu men det fungerar
där jag använder PIC18F2620 + ENC28J60 och microchips TCP/IP stack.
Detta ger en självständig lösning som inte kräver en PC,
denna har stöd för inbyggd hemsida som lagras i ett externt EEPROM
uppladdningen är lite besvärlig ännu men det fungerar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Häftigt! Skriver du hemsidan i vanlig html eller går det att köra serverside saker också typ php + mysql?
Man skriver sidan i vanlig html, filerna som hemsidan består av konverteras ihop till en fil (microchips egna fil-system)
och denna fil laddas sedan ner i webservern.
Här har du app-noten från microchip
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00833b.pdf
(jag kommer göra en egen projekt-tråd inom kort, där jag ska beskriva hur jag gjort)
och denna fil laddas sedan ner i webservern.
Här har du app-noten från microchip
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00833b.pdf
(jag kommer göra en egen projekt-tråd inom kort, där jag ska beskriva hur jag gjort)
Jag sitter med ett liknande projekt där jag ska styra ljuset från en iPhone, fast gränssnittet är gjort med en iPhoneapp istället. Idén med ett webgränssnitt som funkar för både datorer och mobiler känns dock mycket smidigare
Men jag snubblade in här eftersom jag precis har satt mig med RF styrningen. Jag har liknande sändar och mottagarmoduler som du fast mina är köpta på kjell & co. Ifall du är klar med det undrar jag ifall man skulle kunna få se på koden för processorn för att läsa in och sända ut RF signaler?

Tack, det gav en viss insikt och jag ska nog kolla in winlirc lite mer. Fast jag undrade ifall jag kunde kolla på koden för mikrokontrollern, alltså assemblerkod eller c kod för pic processor i det här fallet för att kunna se lite hur programmet kan byggas upp för att skicka iväg en signal. Just nu läser jag av med oscilloskop.
KulChrisn skrev:Jag sitter med ett liknande projekt där jag ska styra ljuset från en iPhone, fast gränssnittet är gjort med en iPhoneapp istället. Idén med ett webgränssnitt som funkar för både datorer och mobiler känns dock mycket smidigareMen jag snubblade in här eftersom jag precis har satt mig med RF styrningen. Jag har liknande sändar och mottagarmoduler som du fast mina är köpta på kjell & co. Ifall du är klar med det undrar jag ifall man skulle kunna få se på koden för processorn för att läsa in och sända ut RF signaler?

Klar är jag inte, det har stått ganska still på sistone, spec. med pic koden. Men du kan få koden i det skick den är nu, fungerande men rätt ful och troligtvis lite felkommenterad.
Koden är skriven för mikroC och ryms tyvärr inte i demoversionen.
Hela mappen med kod, genererad .asm och .hex m.m. : hexfilen kör på en 20MHz kristall, sändaren på RB1 och mottagaren på RB5. Hårdvaru UART i 19200
Protokollet är:
N0248ABCS
Där N = startbit
0 = grupp (vet ej vad det är, kör alltid 0)
2 = kommando (0 = av, 1 = på, 2 = Dimm)
4 = värde att dimma till (ignorerad om förra inte är 2, värde ASCII 0-? (0-9 = 0-9, : = 10, ; = 11, < = 12, = = 13, > = 14, ? = 15))
8 = antalet upprepningar
ABC = SändarID, kan vara dem flesta ASCII tecken förutom S och N.
S = slutbit
Vill du även ha koden för webbsidan (som iaf. är lite snyggare) kan jag ladda upp den när jag kan starta ubuntu.
Anledningen till att det börjat stå stilla är för att det fungerar och att städa kod är så tråkigt

Dessutom var jag tvungen att installera om windows så för att få ordning på pickoden måste jag ju installera mikroC, bumblebee + drivrutiner för seriekortet igen. Jobbigt och tråkigt

En tredje grej att skully på är att vi har visning, vi hade det igår och har en till idag, så det måste vara städat och snyggt här hemma. Det går inte ihop sig med elektronik

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.