Trasig varmvattenberedare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Trasig varmvattenberedare

Inlägg av säter »

När jag kom hem till lägenheten i går, hade kylskåpet lagt av. :tumner:
Det visade sig att säkringen hade gått.
Orsaken till detta verkar vara varmvattenberedaren.
Det är en 3-fas beredare som körs på 1-fas, dvs. enbart på en slinga.

Så länge säkringen är hel ger den ifrån sig ett fräsande ljud.
Det mystiska är, att fast jag vrider ned termostaten till min. så upphör inte fräsandet.
Hur kan det vara möjligt? Jag hör ju att det klickar i termostaten.

Det finns ingen brytare på beredaren, så jag vart nödgad att koppla ur kabeln i väggen.
ds77

Re: Trasig varmvattenberedare

Inlägg av ds77 »

Kortsluten kontaktor?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

En hypotes,

Kan vara så att termostatbrytaren sitter på nollan och fasen går direkt in i elementet. Om det blir överledning till jord, så går strömmen tillbaka i jordledningen och då blir strömmen så stor att säkringen går sönder. Fräsandet kan bero på att det värms vatten vid kontaktpunkten.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Tror de flesta bredare kan kopplas 1fas eller 2fas. 1fas och nolla brukar bli 1kw och om man kopplar 2faser blir det 3kw.
Till saken. Jag skulle gissa att det är glapp omkring termostaten. Fast det är ju oroande att säkringen löst ut för dig. kan ju vara fukt tidigare skrev om.
Går verkligen kylskåpet och bredaren på samma säkring? Uppenbarligen så håller säkringen nu. Utveckla.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Går verkligen kylskåpet och bredaren på samma säkring? Uppenbarligen så håller säkringen nu. Utveckla.#

Det verkar inte bättre än att kylskåpet går på samma. Idiotiskt.
Att säkringen håller nu, beror ju på att jag har kopplat ur beredaren. Den saknar brytare så jag vart så illa tvungen för att få igång kylskåpet.

Gustav180, jag tror på din hypotes. Jag ska kolla ikväll huruvida termostaten är 1-polig eller ej.
Är den 1-polig, så kan det ju defenitivt vara nollan som bryts. Det är ju slumpen som avgör hur den blivit inkopplad.

Undrar om man vågar montera en vanlig stickpropp för lite vidare test?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Du kan montera stickpropp på den. Säkra inte mer än 10A bara.
Hur gammal e bredaren? Kanske dax för en ny? Kan ju va knepigt att få tag i en ny termostat som passar om det e den.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vet inte åldern. Med mina mått ser den ganska ny ut.
EffektAbel, är det något känt kvalitetsfabrikat?

Måste jag köra med jordad stickpropp? Jag vete sjutton om har något jordat vägguttag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du jordfelsbrytare? Isåfall skulle den löst om det var överledning till jord.

Du MÅSTE absolut ha jordad stickpropp om du nu ska göra detta test, om det är jordfel som vi misstänker så kommer höljet på apparaten och alla vattenledningar att bli spänningssatt.

Bättre är väl att helt enkelt plocka fram multimetern och resistansmäta anslutningskabeln mot jord, och sedan vidare in på element, termostat osv.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du har mycket kalk eller annat skit som ligger som en beläggning på värmepatronen så kokar det lokalt (det blir dålig kylning), då får man ett "fräsande" även säkringen går då du kan få lokala överslag.
Stäng av vattnet, tappa ur beredaren, skruva loss värmepatronen och kolla den.
Hade detta problem i somras...

Bara mitt lilla tips.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Om du inte vet åldern så lär den suttit där ett antal år. Att den ser fin utanpå är inget man kan gå på.
Ska du montera ner den så kan man lika gärna byta den till en som funkar. Kostar inte så mycket om du kollar på Pricerunner.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nästa beredar från China-Export kalkar väl sönder med turbofart :vissla:
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Inte ovanligt att termostat kontakterna "klibbar" ihop. Har själv haft problem där man hör klicket på termostaten men kontakterna sitter ihop.
Att det fräser är inget gott tecken det heller, låter som elementet är trasigt. Det är kanske överhettat om termostaten hängt sig. Koppla ur elementet och mät mellan jord/hölje och matning, skall vara oändligt eller i praktiken några Mohm.

Om jag förstod det rätt så var det en tre fas som du kör på en fas, pröva en annan fas om det funkar bättre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beträffande åldern, så skall det finnas en märkplåt som talar om hur gammal den är.
Byt element och termostat, ev kan överhettningsskydden (ofta normala klixon) fått sig en smäll också.

Är det mantelelement, torra element eller är de våta?

När du ändå är på det, byt anoden också om det finns en sådan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tog en multimeter med mig hem i går kväll.

Mätte på den urkopplade gummikabeln.
Mellan nolla och skyddsjord: 100ohm.
Mellan fas och nolla, termostaten från, oändligt motstånd.
Mellan fas och nolla, termostaten till, 50ohm.

Det verkar som att "Gustav180" gissar rätt, enpoligt brytande termostat, som i mitt fall råkar bryta nollan.
Då hjälper det ju liksom inte att stänga av termostaten. (märkligt att det inte finns en riktig avstängningsbrytare?)

Jag tog bort flatkabelskorna från aktuell slinga, och mätte direkt på flatstiften.
Här verkar allt normalt.
Mellan flatstiften, 50ohm.
Mellan flatstift och skyddsjord, oändligt motstånd.

Jag drog mig till minnes att jag för några år sedan fick avbrott på slingan, och då helt enkelt flyttade en kabel till en oanvänd slinga, och allt vart att fungera igen.

Nu har förmodligen den avbrända slingan fått överslag mot jord, och eftersom ena stiftet på samtliga slingor sitter på en gemensam kabel, gör att det blir överledning trots att slingan är urkopplad.

Åtgärd:
Klippte av den återstående kabeln till det avbrända elementet. Kopplade in gummikabeln igen, och nu fungerar allt som det ska. :tumupp:

Tomas:
Nu har jag läst av skylten, Abel-Effekt 1989, så det är ju ingen urgammal pjäs.
Vad är skillnaden mellan mantlade och omantlade element?
Från änden, där flatstiftet sitter, kommer det ut likt en liten rörbit.
På den avbrända slingan kan man se ett visst vattenläckage där.

Är det brukligt att man byter element? Eller är det hela beredaren som gäller, med nytt rörmokeri och hela köret?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Antagligen så levererades maskinen med stickpropp, den fungerar då som brytare.
Eftersom jordat uttag och jordfelsbrytare saknas så klippte elektrikern stickproppen och anslöt beredaren fast, egentligen borde han då monterat en säkerhetsbrytare.

Kolla hos tex rinkabyrör om någon av dom vanliga elpatronerna passar, annars är det troligen billigast med ny beredare.

Hade du haft en jordfelsbrytare hade den löst långt innan det började bli så varmt att det fräste.
Skriv svar