Allmänna frågor inför köp av ny tvättmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MinusPol

Allmänna frågor inför köp av ny tvättmaskin

Inlägg av MinusPol »

Tro-tjänaren på runt 15 år har gett upp tvätten blev kokhet igår och den fastar i olika lägen m.m så nu är det dags att byta ut den, och jag känner mig fullkomligt vilse, så vart ska man då vända sig om inte till expertisen? :P

Jag skulle helst ha en maskin som håller ett tag d.v.s inget fuskbygge som gärna är ganska snabb och tyst d.v.s funktionen står över priset, är det några märken man ska titta särskilt på eller undvika helt? Integrerad torktumlare LÅTER himla smidigt men är det bra? Blir det väldigt mycket varmluft som kanske skapar problem på min övervåning (där om sanningen ska fram luften står ganska stilla)? Vikten som den klarar fem/sju kilo känner jag att det lika bra är att ta i rejält d.v.s sju kilo kan detta innebära något problem?

Alltså
Vilka märken är värda att satsa pengar på?
Vad bör en bra maskin max ha för ljudnivåer? (De flesta verkar ligga kring 50 under drift och 75 i centrifug)
Vad bör en bra maskin max ha för fuktighetsnivå efter centrifugring?
Är integrerad torktumlare något att satsa på?
Skapar integrerad torktumlare väldigt mycket extra våt och/eller varm luft och är detta ett problem i ett badrum?

Förlåt alla frågor jag googlar efter recensioner och liknande med men det är svårt att få någon objektiv information kring ämnet så jag försöker med er med.

Tack på förhand
Mvh //Minus.
Pejlaren

Re: Allmänna frågor inför köp av ny tvättmaskin

Inlägg av Pejlaren »

Har detta blivit husmorsforum? :humm:

Har en Bosch, gör det den ska - tvättar. Hade en whirpool tidigare, och den tvättade den också. Inga överraskningar alltså.

Tror faktikst inte det skilljer något nämnvärt mellan märkesmaskiner. Det var väl 8-års reparationsgaranti också har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vilken av dem...
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Har ingen erfarenhet av kombinerad tvätt/tork, men våran torktumlare av kondensationstyp skickar mest ut varm torr(?!) luft. Iaf inte så fuktig så glasytor eller annat bli kondensigt. Jag antar att en tvättmaskin med inbyggd dito gör samma sak.

Vi köpte BOSCH tvätt och tumlare för tre år sedan. 7 Kg, 1400 varv centrifugering. Hyggligt tysta.
Tvätten blir betydligt torrare efter centrifugering än med den gamla 1000 varvaren. Frågan är om man inte skulle satsat på 1600 varv. Kör man bara syntet behövs knappt någon extra torkning alls (lite överdrift).

Något som kan vara bra att tänka på är att det finns (en knapp för) extra sköljning då många tvättmaskiner får dåligt i betyg på just sköljningen (vattenbesparande för att klara energi och vattenkrav).

Borstlösa motorer (induktionsmotor brukar de väl heta) är väl bra antar jag.
Svågern fick byta kol efter 5 år på sin Cylinda (eller om det var ElektroHelios). 700:- Bara kolen. Inte bytet (1500:-). Men det verkar vara ungefär samma till alla märken enligt den reparatören han pratade med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med egen kontroller kan man implementera en extra vattenslösande sköljning.. :badgrin:
osterman
Kontakt:

Inlägg av osterman »

Köpte denna maskin i våras och är nöjd http://www.electrolux.se/Products/Tv%C3 ... EWW148540W
//Peter
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Electrolux lackar inte sina kretskort = rostar.

Miele:s maskiner kan man begära att få egna specialprogram inprogrammerade för övrigt. Ett riktigt kvalitétsbygge.. för ett pris dock :badgrin:
En del av deras lågprismaskiner är dock av sämre kvalité.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Får tacka för all input :)

Blev en Ariston Hotpoint (för att den hade 3 års garanti ist för 1) på 7 Kg och 1400v Centrifug får väll se hur pass bra den håller måttet mot den gamla Husqvarnan

Tack!

//Minus
Skriv svar