Jag har ingen utbildning inom el eller liknande, men har alltid varit intresserad. Jag har grejat lite med lego mindstorms, men det var allt för begränsat. I höstas tog jag steget och beställde en "grundsats" från futurlec och samplade lite atmega8.
Jag upptäckte i höstas att kontrollerkortet till båtvärmaren var kass. Båtvärmaren är en apparat med bränslepump, fläkt, glödplugg, flamdetektor och överhettningsskydd. Dett styrs av ett kort som drar fyra olika reläer. Det gick att få tag i nya kort, för det facila priset av 4000kr. I instruktionsboken var värmarens beteende mycket väldokumenterat, vilket gav mig ideén att konstruera ett kort själv. Detta var låååångt över min dåvarande kunskapsnivå. Jag var glad om jag lyckades få ihop ponyprog-programmeraren!
Nu har jag med hjälp av detta forum, en massa googling och en hel del tid lyckats få ihop en prototyp! Först gjorde jag en prototyp på breadboardet, och nu på veroboard eller vad det heter. Det var lite problem med layouten av verboarden. Vad tycker ni, det borde klassas som årets mest oorganiserade layout?
Det ser rörigt ut på bilden, men jag lovar, det är värre i verkligheten.
Hela projektet ser ut såhär:
Nedre högra delen är reläerna, övre högra är programmeraren, och övre vänstra är orginalet på breadboard. (man ville ju ha nått att titta på om det inte funkade)
Jag har gjort all programmering i avr-gcc. programmet ligger på i runda slängar 900bytes, så jag har lite att växa i. Jag har en massa IO-pinnar över, men de kan komma till nytta när jag byter ut alla "debuggnings-LEDs" till en 16x2-display. Reläerna dras mha var sin 2N2222. Jag hade ingen aning om att de rackarna vår så känsliga, jag sabbade fyra stycken på att mäta på dem. Det verkar också som om jag hade någon form av läckström eftersom vissa LEDs gärna lyste lite svagt. Jag tvättade baksidan på kortet med aceton och en tandborste så blev jag av med det mesta av det problemet. Flamdetektorn är kopplad via en optoisolator till AVR-en, en lysdiod indikerar när lågan brinner. Överhettningsskyddet är löst mestadels i hårdvara, dvs när det löser ut så dras strömmen till bränslepumpen och glödstiftet utan att AVR-en behöver göra något. AVR-en känner dock av detta och reagerar därefter.
Nu är det dags att lära sig eagle, och sedan etsa kort efter cyrs instruktioner.
Tackar för all hjälp jag har fått här på forumet, och jag hoppas att ni står ut med mina n00b-fasoner även i fortsättningen!