Zeal bygger fräs i MDF

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry

Zeal bygger fräs i MDF

Inlägg av zealotry »

Hej hej! Tänkte ge mig in i cnc-träsket, har gått och varit sugen länge men nu är det dags. Efter 5-6 års robotikstudier på MDH så har jag nyligen fått jobb och det bidrar till lite mer pengar och strukturerad fritid. Jobbar på samma ställe som X-IL och han har varit snäll och hjälpt mig få tummen ur så att säga =)

Lite info så ni vet vilken nivå jag är på, har som sagt studerat en civ utbildning och läst mycket programmering, elektronik och lite mekanik. Har kört cnc-maskiner ett par gånger men har i övrigt väldigt begränsade verkstadserfarenheter. Jag bor i en liten etta tillsammans med min flickvän och har inte tillgång till varken lokaler eller verkstäder så fräsen kommer ta form i köket. Jag har knappt några verktyg alls men kommer väl samla på mig en del under den här resan, X-IL är också snäll och av honom kan jag nog låna det mesta som behövs!

Jag siktar på en fräs med stomme av mdf, det blir en låd-konstruktion, dels för att kanske få lite ljudisolering men främst för att försöka stänga inne spån osv. Det ultimata målet är att maskinen ska kunna bearbeta aluminium och fräsa ut delar för att uppgradera sig själv =) Sitter och knåpar lite i cad, mest en övergripande bild av hur jag tänker mig just nu, mer detaljer kommer efterhand.

jag har köpt linjärenheter från linearmotionbearings2008 på ebay, det blir SBR16 understödda rails, som på boris-fräsarna. 450, 300 samt 200mm.
Motorer och drivare samt power supply är också påväg från kina.
Någon dremelkopia får agera spindelmotor..
Till att börja med blir det antingen gängstång eller trapetsskruvar för drivningen med hemmagjorda muttrar i nån lämplig plast. Men här tänker jag designa så det finns möjlighet för framtida uppgraderingar.

Här är ett par bilder på hur det ser ut i solidworks just nu. Det blir en fast portal med rörligt bord, satsar mer på att det ska vara stabilt och enkelt att tillverka än att få stor arbetsyta. Som det ser ut nu blir arbetsytan ungefär 200*200*50..
sida-20110306.png
topp-20110306.png
Före jag går ner allt för mycket på detaljnivå i ritningarna så tar jag hemskt gärna emot kritik! Kom bara ihåg att jag inte knappt har några verktyg att tillgå så jag försöker hålla allting så simpelt som möjligt. Helst ska alla MDF bitar gå att få uppsågade på tex bauhaus. Alltså inga avancerade konturer osv. För att sammanfoga MDFen siktar jag främst på sargsprintar ala IKEA, lim och genomgående bultar.

Ser fram emot synpunkter så jag kan komma vidare i caddandet!

/Zeal
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Zeal bygger fräs i mdf

Inlägg av X-IL »

Härligt att du fick upp tråden till slut! Ja som jag redan sagt, du får tänka ut hur du får till infästningen av blocken "under" skenorna, men det har du ju redan med i tankebanorna.
Sen kanske det är en synvilla, men visst är det så att du skulle kunna ha lite längre bord än du ritat nu?

Kul att du kommer igång!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rita om Y och Z, gör dessa mycket mer kompakta så du kan nå bättre stabilitet. Som det är nu så hänger Z låååååååååååååååååååååååångt ute.

Kul idé med 'låda' :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta en titt på ElectricMan's CNC-fräs, den är "halvlåda" men har rätt många bra tankar i sig.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28723

Den har han byggt på träslöjden i skolan utan tillgång till någon mängd "riktiga" verktyg utan mest enkla handverktyg.
zealotry

Inlägg av zealotry »

tecno: Det hänger ju bara ut 200mm. Är det verkligen så lååååååångt? Kommer ärligt talat inte på något vettigt sett att rita det tightare? Isf skulle jag gå ner på tunnare MDF (kör 19mm nu) men då måste hela portalen monteras en bit ut från väggen, använder distanser (dom två bitarna som sitter mot ryggen på lådan) för att få ut portalen en bit nu och jag vill tro att det blir stabilare än en fritt hängande portal? Speciellt med tanke på att det kommer på gavlar sen som bl.a fästs i distanserna. Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar här?

Meduza: Har tittat många gånger i Electricmans tråd, mycket därifrån som ide om en låda har kommit från början. Ska kika på hur det är löst med motorfästen och dyl på Elextrimans fräs!

Edit: Tänkte lite galet, såklart är det hela arbetsytan som blir längden på överhänget..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har du sett Jojjes "Lådfräsar"?

Dom har löst det smart genom att hänga Y-axeln i lådans väggar, precis som på electricmans, och därmed slippa samma långa hävstång.

Tyvvär finns inte bilderna kvar på forumet numera... så jag kan inte länka till dom... :(
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Zeal,
Hur mycket kan du bredda X-vagnen? Kan du på nåt vis klämma in spindeln närmare blocken på Z eller mellan blocken om du breddar lite?
Att vända upp X-axlarna 90 grader, är det omöjligt? Blir ju lite svårare att konstruera X-vagnen, men du borde komma längre bak. Hmm, vi får brainstorma lite imorgon om inte annat.

EDIT: Men givetvis är det bättre med fullbreda distanser som skruvas i gavlarna, än en lös skiva "mitt i" fräsen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmmm, om jag lyckats läsa ritningarna rätt så är det 30mm cc på både skenorna "tvärsöver" och på blocken på längden. Isf skulle du kunna använda samma skruv genom både skena, MDF och block om det nu blir enklare än att flytta hop blocken på X-axeln. Du måste ju tänka på att skriven skall gå nånstans också.
zealotry

Re: Zeal bygger fräs i MDF

Inlägg av zealotry »

Överhänget blir detsamma som på tex borisfräsarna, kanske går att designa bättre men jag kommer inte på något sätt. Tipsa mig gärna! Nu kör jag vidare på den här designen så länge, det blir väldigt enkla mdf-bitar att såga upp vilket jag ser som ett stort plus.

Det verkar vara en bra lösning att dra fast rails med samma skruv som blocken, ska cadda vidare på det spåret ikväll.. återkommer med bilder =)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu vill vi se mer bilder och höra det senaste. Kanske har du fått tag på några prylar :P
zealotry

Inlägg av zealotry »

hehe X-IL. Jo jag har fått hem lite prylar, linjärenheter och motorer med drivare osv. Ser ut och känns bra, behöver fixa lite kablar och en dator med skrivarport före jag kan provköra dom sakerna dock.

Har arbetat vidare med cadden, det går sakta frammåt! Har i stora drag bestämt hur xyz ska sitta och monteras, håller på och planerar ut var jag ska borra hål osv för att skruva ihop det hela med sargsprintar. Såhär ser det ut just nu.
sida-20110323.png
trimetric-20110323.png

Tanken är ju att allt ska inneslutas i en låda, har lite svårt att komma fram till nån bra design av lådan dock. Vill ju ha en lucka/fönster så man kan se in när den arbetar samt öppna och komma åt att byta verktyg och sätta fast arbetsstycken osv. Jag bekymrar mig över att det bara är 300mm mellan väggarna och att det kanske blir lite väl trångt att få in händerna där...
trimetric-box-20110323.png
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur går det med bygget? Jag vet att man skall njuta av solen också, men nån uppdatering kan vi väl få? :D

Nu är det så att jag har ju lite "inside information" om detta, och vet att saker hänt bakom kulisserna, bland annat har det slöjdats en del prylar i ett garage i Hallstahammar :vissla:

Nej, nu ska jag nog cadda fötter till mitt bygge, bra att man måste "vakta" när lillen sover middag.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Det går framåt! Har i princip caddat klart, har iaf inte rört några yttermått på mdf-bitarna i cadden på några veckor så bestämde mig för att det var dags att köpa mdf. Fick det mesta uppsågat i butik men fick såga lite själv hemma också. Den slutgiltiga cadden som jag utgått från ser ut som nedan:
trimetric-box-20110423.png
trimetric-20110423.png
sida-20110423.png
Detaljerna i aluminium har X-IL varit grymt snäll och gjort några till att börja med. Jag kanske får hälsa på honom senare och göra resterande bitar. Har även fått hem linjärer, motorer och drivkort från ebay. Bilder på det och byggandet kommer!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är bara roligt att slöjda metall! Men du måste förstås komma och prova på lite själv, så du inser att du måste ha hobbyrum of some sort i ditt nästa boende.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Nu händer det grejejer, varning för mycket bilder nedan!
IMG_6228_s.jpg
IMG_6220_s.jpg
IMG_6226_s.jpg
IMG_6227_s.jpg
IMG_6231_s.jpg
IMG_6232_s.jpg

Det var allt för nu =) Kanske hinner mer ikväll!
Skriv svar