Det kommer inte att bli någon PIC programmering. Kommer att ta alldeles för lång tid för att kunna lära mig att programmera en till allt det som den skall göra. Speciellt som jag måste lära mig allt från grunden, sen så har jag knappt tid till det knappt tid till det heller. Men en miniräknare har ju allt det som är ute efter.
Jag har skrivit om vad det skall bli i denna
tråd.
Så istället för pic så använder jag då mig av en miniräknare. Har tänkt lite snabbt på hur jag skall gå tillväga:
Som det är så har jag 6 räknare med BCD utgång som var och en har en siffra på utgången när tidtagningen är klar. Jag använder en 4017 som cyklar mellan dessa räknare. Vid varje räknare så skickas dess information till en 4514/15 krets som avkodar dess information till en 1a som beroende på vilken siffra som blev avkodad är på ett ben som motsvarar den avkodade siffran som sen är kopplad till respektive knapp på miniräknaren. En 1a är t.ex. på pinne 1 som då kopplas till tangent 1, En 2a är tex på pinne 2 som då kopplas till tangent 2 osv. Har bara ett snabbt schema i huvudet för jag har inte haft så mycket tid att tänka på det så mycket mer jag är ändå rätt säker på att detta kommer att fungera.
Kom upp i 50k sen dog batteriet =(
Mattelektioner kan vara långa
Jag kommer ihåg våra mattelektioner så jag förstår dig.