Frågor om att realisera ett "el-fordon" ???

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Zatrec

Frågor om att realisera ett "el-fordon" ???

Inlägg av Zatrec »

Hej alla!!

Nu är det såhär att jag har fått kli i fingrarna och vill bygga något kul, eftersom att jag är här inne ofta så ser man ett och annat kul. Och det står liksom mellan 2 olika el-fordon, antingen så tänker jag en el cross eller är det lite mer avancerad "elbil". Nu menar jag ingen riktig elbil utan snarare en stor gokart med 2 säten. Hoppas bilderna hjälper er att förstå hur jag tänker men att ni ändå ska tänka att de ska vara lite mindre avancerade:

Bild
Bild

Det som jag ser som negativt är väl min kompetens, laglighet(går det få dessa trafikgodkända som bil eller Moped har inte motorcykelkörkort),ingen verkstad inga riktiga verktyg.
Positiva är väl att jag har lätt att lära mig och har hyfsat med resurser.

Som ni säkert ser i frågorna under är jag mest intresserad av att sätta ihop färdiga saker som blir en produkt, mesta är för att jag inte har den rätta kunskapen att komma så långt och att byggtiden skulle ta längre tid. Så därför vill jag att ni som känner att ni kan hjälpa mig med någon del så tveka inte att skriva.

Så nu till frågorna:

1. Går det att genomföra billigare än att köpa en färdig produkt?
2. Skulle behöva hjälp med att få fram rätt sorts motor tappar bort mig i de olika sorterna?
3. Det finns saker som jag själv inte bör bygga själv som tex styrning, bromsar och stötdämpare förslag på billiga återförsäljare?
4. Styrkretsar och kontrollerkort, finns det något som kan hjälpa mig här för en rättvis återbetalning?

Kom gärna med kritiska frågor eller argument så ska jag besvara eller ta åt mig det ni har att säga.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Frågor om att realisera ett "el-fordon" ???

Inlägg av AndLi »

Cykel klass III är nog din möjliga väg.

Om värdena i en annan tråd stämmer blir det svårt att få in gokart på bredden...

Max 20km/h
Längd: 1,6 m.
Bredd: 0,75 m.
Broms min: 3 m/s^2

Men en elmoped verkar ju vara okej...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gokarten är nog bäst som MC. Jag tror att det är en viktgräns på 180kg + batterier. Får köras på B kort.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Jag tittade upp det som du skrev och det är upp till 400 kg max 15 Kw och man får köra med B-körkort om fordonet har fyra hjul så det låter som det bästa alternativet
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast går det att regga som det då ? hur ? finns det CoC-dokument ? tveksamt ? eller ? ..om inte, vad finns det för alternativ då ? knappast som egenbyggt fordon (efterssom det inte är det) iaf, då tror jag det är kört.

Finns det CoC däremot, då är det väl inga problem.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Som jag har fått det till är Coc-dokumentet ett bevis att ditt fordon är säkert och klarar de krav som du är ute efter sen för att få den registrerad. Jag läste runt på forumet lite och fick fram att man ska få sitt fordon testad men vem eller var det görs vet jag inte. Men inget är omöjligt dock så kommer det att ta sin tid!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vill man kan man kolla med SFRO, då kan man rent faktisk bygga en egen bil med vilket drivningssystem som helst och få godkänd det som amatörbyggt bil!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

zatrec: Ja, problemet är att du inte kan få till ett CoC själv, det är tillverkaren (eller möjligen importören ?) som kan det, och det är dyrt+++, det är därför så få av "kinafordonen" har dessa. (och dom som har det är mycket dyrare.)

icecap: ja, men då krävs det också att man byggt det SJÄLV, det får inte vara ett färdigbyggt fordon. (byggsatser är väl en gråzon, tror dom bedömer hurpass komplicerad den är där, caterham seven går ju tex att regga som amatörbyggt fordon.)
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Men om jag sätter ihop delar som andra har tillverkat räknas det inte då som att jag har byggt den själv?
alltså måste allt som finns på mitt byggda fordon vara tillverkad av mig själv?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, en amatörbyggd bil är ju oftast byggd på delar av andra bilar.

Men dom är griniga på det där, bäst är nog att kolla med SFRO, det är ju ändå dom som måste godkänna ditt bygge för att bilprovningen ska godkänna den efteråt.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Hur är det med segways? Såg en reklam på pendeltåget. Men Gopeder är väl olagliga. Skillnaden mellan en Goped och Segway är att hjulen sitter olika..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nä segway är väll lagliga iom den nya cykeldefinitionen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

El sparkcyklarna går nog att få lagliga inom den ramen också.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En kit-car är inte amatörbygge men om man köper svängarma osv. kan det fint bli ett amatörbygge!

Generellt kan man väl säga att om det finns färdig ritning är det INTE amatörbygge, om man gör ritning (eller får gjort av kunnig) är det amatörbygge för det första fordon, kommer man med ett (eller fler) mer är det serieproduktion.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

AndLi skrev:Nä segway är väll lagliga iom den nya cykeldefinitionen?
Har man slopat kraven på att man måste tillföra pedalkraft för att motorn ska få driva?
Skriv svar