T: Lärare/hjälp med simuleringar i tex pSpice UA/Sthlm

marQs^

T: Lärare/hjälp med simuleringar i tex pSpice UA/Sthlm

Inlägg av marQs^ »

Jag har en labb jag måste få klart för att få ut min examen, men jag har glömt bort det mesta jag lärt mig på området... så jag skulle behöva lite hjälp att friska upp minnet.
Det är lite enkla beräkningar och simuleringar som jag skulle behöva hjälp med, det tar nog inte mer än några timmar.
Jag hade alltså inte tänkt att någon skall göra labben åt mig, men jag behöver någon som förklarar och visar hur jag ska göra.

Ersättning kan absolut diskuteras.

Varför jag inte kan få hjälp på skolan är för att jag inte går kvar där/kvar i den staden, har redan börjat jobba, med helt andra saker...
Användarvisningsbild
xraid

Re: T: Lärare/hjälp med simuleringar i tex pSpice UA/Sthlm

Inlägg av xraid »

moral etiskt är nog att du får lära igen istället för glida pappa peng ...
marQs^

Inlägg av marQs^ »

För att dra en parallell till dykning finns det något som heter Scuba Review, där man får en uppfriskning av det man lärt sig på tidigare kurs tillsammans med en instruktör.
Men jag antar att det är förkastligt? Eftersom man faktiskt betalar för att någon skall lära dig hur man gör saker när du istället kan gå och träna själv i havet... varför ska man glida pappa peng?

Men nu var inte det här en moraldiskussion, så jag ser fram emot mer konstruktiva svar, eller PM.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Får du inte tag på någon så fundera på att låna den här boken:

Simulering med PSpice / Bengt Molin Molin, Bengt, 1953- (författare)
ISBN 91-44-03150-5
http://libris.kb.se/bib/9196782

Den är tunn och förklarar bra steg för steg hur du sätter upp allt, visserligen för en äldre version av pSpice men är det en labb du skall dokumentera och lämna in så kan du väl köra version 9.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

om man ens behöver peka på var info finns är det ett förlorat fall .

- jag har studerat men kan inge = förlorat fall ...

pappa glid ...

klart dom inte kan gå låna Molin på biblan ...
marQs^

Inlägg av marQs^ »

xraid: Jag förstår inte riktigt vad du har för personlig agenda mot mig? Varför dessa personangrepp?

Ja, jag har redan beräknat allt för hand och gjort alla praktiska delar i labben (det gjorde jag i höstas).
Nej, jag kommer inte ihåg hur pSpice fungerar för det var 7 år sedan jag använde det sist.
Ja, jag kommer fortfarande ihåg endel, men det kommer ta för lång tid för mig att lära mig allt igen på egen hand.
Nej, elektronik är inte mitt huvudämne, jag har läst industriell ekonomi varför jag inte haft något behov att friska upp kunskapen tidigare. I de praktiska saker jag gjort som att bygga enklare kretsar och liknande har jag aldrig haft något behov av att simulera något, då har det räckt bra med att räkna för hand.
Ja, jag kan andra saker och har inga problem att lära mig, men jag värderar min tid relativt högt och är beredd att betala för att någon kan lära mig snabbare än jag hade gjort själv.

xraid: Du kanske inte vet det, men olika personer lär sig bra på olika sätt... vissa tycker om att läsa böcker och andra tycker om mer praktisk undervisning där man får saker förklarade för sig och sedan träna för att befästa kunskapen. Jag har svårt att tro att du påstår att någon lär sig snabbare på egen hand utan handledning eller kvalitetssäkring under arbetets gång?
Hur skulle jag kunna veta vilket bok jag skall kolla i när det finns fruktansvärt många utdaterade böcker och de som går ner på en alldeles för djup nivå?
Om du vill lära dig något så antar jag att du läser alla böcker inom området på en gång?
För du har väl aldrig glömt bort något i hela ditt liv?

PS
Jag förstår inte heller riktigt vart "Pappa" kommer in i bilden....

Edit: Glömde tacka swesysmgr för det bra tipset :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag kanske kan hjälpa dig igång med LTSpice men behöver i så fall se din konstruktion först. Skicka ett PM
Skriv svar