Modifiering av Clas Ohlson Fuktvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johann

Modifiering av Clas Ohlson Fuktvakt

Inlägg av Johann »

Hej!

Jag har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på. Idag köpte jag en fuktvakt på Clas Ohlson... Den funkar ungefär som en timer som slår på och av beroende på vilken önskad luftfuktighet man ställt in den på.

Länk till produkten: http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... BABE813244

I denna manick finns det en liten sensor av något slag som registrerar gällande luftfuktighet. Den sitter i en liten kåpa undertill på produkten. Vad jag vill göra är att ta bort denna kåpa, förlänga sladden till cirka 1.5 meter (just nu är den 2 cm) för att på så sätt kunna mäta på andra områden än just där eluttaget är.

Vad jag nu undrar är:

Påverkar det kalibreringen om man förlänger sladden?

Måste jag använda exakt likadan sladd (samma tjocklek) för att det ska funka?

Är det bäst att skarva sladden eller bör jag löda en ny sladd mellan sensor/givare och kretskort?

Tacksam för svar!

Mvh

Johann - som inte är speciellt kunnig på elektronik.
Johann

Inlägg av Johann »

hej igen!

Här kommer en länk till några bilder jag själv tagit!

http://hem.bredband.net/b244084/Fuktvakt/index.htm

Hoppas någon kan ha nytta av dem!

Mvh

Johann
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det finns två typer av fuktsensorer: Resistiva och Kapacitiva.

En resistiv fuktsensor har en hög resistans som sjunker med ökad luftfuktighet. Resistansen är avsevärt högre än kabelresistansen (1900-7500 Ohm t.ex.) så det går bra att förlänga ledningen.

En kapacitiv fuktsensor har en väldigt liten kapacitans (122pF t.ex.) som beror på luftfuktigheten. Då en ledning alltid har en viss egen-kapacitans kommer detta att påverka kalibreringen avsevärt.

För att kontrollera vilken typ av givare du har får du mäta lite.

Antingen mäter du över givaren i drift.

OBS: Nätspänning (transformatorlös design) ! !

Om det är en kapacitiv sensor ligger det växelspäning med en frekvens i området 1-100 kHz över den.

Om det är en resistiv sensor har du likspänning <10V över den.

Eller så löder du loss sensorn och mäter resistansen.
Oändlig resistans = kapacitiv sensor.
Se till att inte röra vid anslutningarna / sensorn när du mäter, annars mäter du resistansen i fingret... :oops:

Har du tur är sensorn resistiv i annat fall får du flytta hela apparaten m.h.a. skarvsladdar.

OBS: Även om det bara är 10-20V över givaren så är det 230V i förhållande till jord.

Du kan alltså inte ta in givaren i våtrum t.ex. badrummet hur som helst.

Ledningen måste vara godkänd för nätspänning (lampsladd t.ex.).

Hålen i skalet får inte vara större än de i orginal-kåpan (använd den) pga. täthets-krav (IP-klass).
Johann

Inlägg av Johann »

Ok! Tack för ditt svar!

Jag har hittat produkten på en annan sida med lite specifikationer...

http://www.timertek.com.hk/thermost.htm

Det är den som heter TH-810H, och finns en bit ner på sidan...

Jag kan inget om sånt här, men jag ser ordet resistive där...

Kan det vara något?

Mvh

Johann
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nä, det har bara att göra med vilken typ av last du kan koppla på, alltså vad den ska styra. Följ tipsen som Tony gav så kan du nog klura ut det hela.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

En annan sensor.

Inlägg av bengt-re »

http://www.robotshop.se/catalog/product ... ucts_id=72

Kapacitiva sensorer är tämligen hopplösa att kalibrera till god noggranhet då de har liten givarkonstant och dessutom ofta är temperaturberoende samt olinjära i större eller mindre grad. Resestiva sensorer är lättare att interfaca och billigare, men går oftast till max 90% luftfuktighet samt är än mer olinjära. Kolla exempelvis på ELFA 73-026-65. En billig, rätt dålig givare.

Som sagt råden om elsäkerhet och IP-klassning från tidigare personer. TA DESSA PÅ ALLVAR! 230V i badrum är farligt och kräver stor noggranhet, ta inga risker.
Skriv svar