Tja!
Sitter och planerar ett bygge som ska drivas med en LiPo-ack på 11.1V. LiPo-batterier gillar inte när man tömmer dom helt, kan börja svälla och brinna om man har otur. Vid ungefär 9V är det lämpligt att klippa strömmen, hur bygger man bäst en dylik krets? Förslaget i den här tråden verkar bra http://www.electro-tech-online.com/elec ... esign.html men ingenstans hittar jag var man kan köpa sig en FDS4685. Vad kan den kanske bytas mot? Prioriteringen är att kretsen är så billig som möjligt att tillverka samtidigt som den är pålitlig. Den ska klara av att släppa igenom kring 2-3A kontinuerligt.
Tack på förhand!
Urkoppling vid låg spänning, LiPo skydd.
Re: Urkoppling vid låg spänning, LiPo skydd.
Det finns nog hundra sätt att göra det på
Min gyllene hammare är AVR:er så jag hade
tagit den billigaste jag kunde hitta som har A/D och använt den tillsammans med ett relä eller en MOSFET. Alternativt en enkel analog konstruktion med zenerdiod och opamp som styr relä eller MOSFET. Tråkigt nog finns det säkert billiga grejjer att köpa som gör just detta också...
MVH: Mikael

tagit den billigaste jag kunde hitta som har A/D och använt den tillsammans med ett relä eller en MOSFET. Alternativt en enkel analog konstruktion med zenerdiod och opamp som styr relä eller MOSFET. Tråkigt nog finns det säkert billiga grejjer att köpa som gör just detta också...
MVH: Mikael