Eventuellt projekt: Digital väggklocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chrille112

Eventuellt projekt: Digital väggklocka

Inlägg av chrille112 »

Tjena!

Jag är grymt trött på min tickande väggklocka, så jag skulle vilja bygga en egen digital väggklocka med lysdioder. Jag har kollat runt lite på elfa, men inte hittat något bra. Det bästa av allt vore om det finns en komplett krets där man får ut timmar och sekunder direkt på, men jag gissar att jag blir tvungen att göra det med räknare.

Någon som har tips på vilken ända jag ska börja i?

Mvh
Chrille

EDIT: Om man måste göra själv måste man ju använda sig av register som hela tiden håller lagrat, visst?

Den här kanske man kan använda som en grund http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /clock.htm

Nåt i den här stilen ska det förhoppningsvis resultera i
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är fullt möjligt att göra med "vanlig" logik fast jag skulle nog göra det med en processor i någon form, t.ex. PIC. Jag byggde en klocka i CMOS logik 1983 och den gick bra men nu hade jag definitivt vald en processor.

Med "vanlig" logik behöver du räknare och en klocka. Räknarna i sig håller ju tiden så du behöver ingen registre osv, du behöver däremot kretsar som dekoder till 7-segment men de är ju också färdiga, t.ex. 4511.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

Jag hittade denna men den lämnar ett stort hål i plånboken.
Här är en länk: Hit Me

Edit: Hittade lite billigare Hit Me
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack, har kollat lite på den också. Det jobbiga är att den ger ju seriell ut.. hur ansluter jag den till bcd-drivare? :)
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

dallas-maxim har en annan variant som heter 12887 som har inbygd oscillator/kristall. Mycket smidigt. Den addreseras parallellt med multiplkexad data/addr-buss.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

tack! det lutar åt att jag köper en billig klockradio och liknande och kopplar bort displayen och ansluter leds istället..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, ska du gå µC-svängen kan du likaväl skaffa en MAX6902 + en MAX32KHZ, med dom har du en RTC (Real Time Clock) med en avvikelse på ±1 min/år, tryck in en super-cap som backup och den klarar sig en vecka utan ström.

Sen tar du en PIC till att läsa av RTC'n, omvandla och visa sedan.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Var hittar man dallas-maxim-grejen? måste man handla från usa?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du kan ju sampla om du annars inte får tag i den.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

DS 1302

Inlägg av bengt-re »

Är annars en bra realtidsklocka. Noggranheten beror då vilken klockkristall du köper. Och DS 1302 finns på ELFA 73-769-81 och sitter i en liten söt 8-pinnars dil. Och en billig klockkristall brukar ligga på 20ppm vilket torde duga bra. Räkna med i praktiken +-5 minut per år i värsta fall.

edit:
http://www.scapro.se/text/jauchkristallara.pdf

Om du vill läsa mer om kristaller..

http://www.acal.se/1/41
De säljer finare kristaller, eller kansek en rubidiumosc ? Kostar dock mycket pengar...

Glöm inte bort möjligheten om du vill ha riktigt bra noggranhet att använda gps eller DCF77 som referens.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Nu är projektet igång! Jag använder mig av en gammal väckarklocka att bygga om. Där har jag färdigt drivningen per segment (datan som går till displayen). Mitt problem är nu att datan som går till displayen verkar vara typ
0 = 0,9 V
1 = 1,1 V

Så nu behöver jag en lysdrivarkrets som tänder lysdioden på 1,1 V och släcker den på 0,9 V. Något tips någon?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Menar du att du vil bygga om en radioclock? Som har multiplexad display? Lycka till!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

hmm.. fattar inte vad du snackar om, men det ser inte så svårt ut? Bara jag får tag på en drivkrets så?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det svarar inte på frågan: Håller du på att "viderutveckla" en radioclock?
Skriv svar