Enkortsdatorer, PIC osv, vad gäller så här års?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Enkortsdatorer, PIC osv, vad gäller så här års?

Inlägg av Gimbal »

Jag är inte riktigt uppdaterad på hembyggarfronten längre och nu börjar jag fundera så smått på ett litet projekt. Jag behöver ett par serieportar, någon anlog insignal samt lite vanliga hög/låg I/O's. Helst vill jag undvika assembler, C är att föredra.

Finns det någon prisvärd enchippare eller liknande som klarar detta? Eller blir det enklare att gå direkt på en enkortsdator typ PC104 eller något sådant.

Vad kör ni med när ni behöver lite mer pulver än de enklaste PICarna klarar?

Leif...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själv kör jag en 16 bit Fujitsu processor (MB90F583B) som jag är nöjd med fast starterkittet kostar en liten summa. Kan du klara av att löda lite ytmonterat CPU fast finns det hos bla. ELFA ett interface-kort så du får "vanliga" pinnar tillgängeligt, programmeringen är via ett serieportsinterface (MAX232-typ) och 2 byglinger, kompilern är gratis och finns på data-CD'n. Kruxet kan vara att få tag i CPU'n i enkelstyck.

I den processorserie från Fujutsi finns det många olika varianter, med CAN och så men jag hänger fast i denna, den har 5 UART, A/D, D/A, 128K flash, 6K RAM, 3 timers, PWM osv. Trevlig liten sak, kostar ca: 100:-/st.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

PIC är inte så slöa heller

Inlägg av bengt-re »

16F877a duger till mycket och när inte den räcker till så är 18F serien väldigt trevlig. Skall du lära om så kan det vara lika bra att hoppa på 18f-serien på en gång, annars finns fördelen med 16F att det finns många olika uP och i väldigt olika prislägen. En annan fördel att det finns många som kan dem vilket gör det lätt att få hjälp. Men som sagt, 16F slutar vid 5MIPS, 8K program, 368 byte ram, 33 I/O, 5 10-bitars A/D och 2 Hw-pwm. Behöver du mer så får du leta i annan serie. Men det räcker ofta.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tackar för tipsen, löda ytmonterat lockar inte nämnvärt så den lägger jag nog åt sidan.

Jag kikade lite på pic 16f och 18f, 16f är listad hos elfa som utgående artikel men 18f serien verkar väldigt potent och trevlig. Blev dock inte riktigt klok på möjligheterna till vanlig rs232 seriekommunikation...

Finns det freeware compilator/debugger och dokumentation till dessa eller är man tvingad att köpa startpaket för att komma igång, samt vad krävs i hårdvaruväg för att programmera dem (särskilda programmeringsmoduler eller dylikt).

Leif...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Annars har du ju Atmels AVR-serie. De nyare brukar klara upp till 20 MHz (vilket ger 20 MIPS). Som programmerare och utvecklingskort brukar STK500 rekommenderas. Själv kör jag sedan ett år tillbaka med en programmerare bestående av fyra motstånd och en parallellportkontakt. Men det är snålvarianten det. :D

Den allra största fördelen med AVR tycker jag är C/C++-kompilatorn avr-gcc, som är byggd på öppen källkod. Den fungerar på de flesta system (Windows, Linux, *BSD, Mac osv). För Windows finns ett programpaket kallat WinAVR, som innehåller avr-gcc.

Se även Mikrokontrollers för nybörjare.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Håller helt med Cykze! AVR är väldigt snabbt att komma igång med, jag kan nog få tag på lite handlednings/labb papper som vi kör med här på skolan. De är lättförstårliga.

STK 500 är underbart.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

De_Ville> Kan du fixa det åt mig med? Köpte en STK-500 för några månader sedan men skulle behöva lite labexempel.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Visst! Ska kolla när jag är i skolan... om någon har en server nånstans så kan jag maila dem så att alla kan komma åt dem.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Du kan få adressen till min ftp.

EDIT> Ändrade mig! maila mig dokumenten så lägger jag upp dom så att alla kommer åt dom.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Dokumenten som De_Ville lovat finns i två zippade filer på
http://80.86.67.171/avr
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Utgående 16f

Inlägg av bengt-re »

Läs en gång till. 16-serien har lång tid kvar, det är vissa äldre modeller som är på väg ut som säg 16f877, denna är ersatt med 16f877a och denna tror jag att elfa säljer många år än. Vissa i gamla 12 serien samt vissa 16c är på väg ut, men jag tror att 16f serien har många år kvar trots att 18f kommer att så sakterliga ta över.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Äntligen rast vila, vilken dag, ujujuj..

cykze, atmega88 ser ju trevlig ut och Oh vad jag gillar hårdvarutillverkare som släpper utvecklingsmiljöerna fritt. Verkar dessutom finnas en uppsjö med freeware, me like. Helt klart en mycket stark kandidat.

Leif...
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Om du bestämmer dig för ATmega så kolla igenom dokumenten ovan. där står allt om hur du gör install för AVR Studio samt gör en grundkonfig för GCC kompilatorn. + Bra exempel kod som är lätt att få igång.

Men du verkar ha programmerat innan.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

De_Ville> Dom dokumenten känner jag igen... :)
Min gamle lärare som skrivit dom. Vi fick vara försökskaniner när vi läste kursen i gymnasiet.

Man kanske skulle försöka lära sig C nu.... :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har redan laddat ner dokumenten, tack för dem, men inte hunnit kika på dem än. Och programmerat har jag gjort en hel del, milt uttryckt, så den biten bör gå galant.

Såg också att hårdvaran som behövs för att programmera kretsen var enkelt ihopsvetsad så ett fungerande testsystem kostar i stort sett ingenting, vilket råkar vara precis vad jag är villig att betala.

Leif...
Skriv svar