Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat

Användarvisningsbild
pbgp

Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat

Inlägg av pbgp »

Hej

Jag köpte kjell&co kopparlaminat för att ha som stomme i min tricopter (projekttråd kommer). Nu vill jag gärna ta bort kopparen för att minska risk för kortslutning och störningar på radion. Viktminskning är bonus.

Jag har inte utrustning för att etsa kretskort att tillgå, vilket annars vore en bra idé.

Det bästa jag kommit på är att ta bort kopparn med elektrolys i saltvatten. Men jag mottager tacksamt andra kreativa förslag.

Nu är det redan köpt, men i framtiden vore det ju enklast att använda glasfiberplattor utan koppar, men var kan man få tag på sådant?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat

Inlägg av tecno »

Köp lite etsmedel, glassbunke funkar utmärkt om nu inte laminaten är större förståss men för mindre bitar så.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Kommer det funka? Jag trodde UV-belysning var nödvändigt.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Du kan slipa bort fotoresisten med lite sandpapper.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

pbgp skrev:Kommer det funka? Jag trodde UV-belysning var nödvändigt.

Aj fan, trodde du bara hade kopparlaminat och ej belagd. Enklaste sättet att ta bort filmen är med T-dojja eller aceton (oljefri förståss)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Lägg laminatet utan skyddsfilm ute, helst i direkt solljus (inte innanför ett fönster, eftersom vanligt fönsterglas blockerar rätt mycket UV). Exakt tid som behövs vet jag inte, men säg att det ligger en timme i direkt solljus, då lär det bara vara att framkalla, och sen etsa. Sandpapper är kanske smidigare dock ;)

En annan tanke, men det tror jag inte går, är att försöka lossa hela kopparlagret med en riktigt vass kniv i ett hörn, och sedan dra av det. Men jag tror det sitter på tok för hårt för att det verkligen ska funka. Kan ju vara värt att prova dock, man vet aldrig :)

Det är förövrigt en av de billigaste framkallningsmetoderna för fotopapper (att lägga det i solljus, alltså). Andra billiga metoder är kaffe..eller piss (jodå, det går utmärkt att framkalla fotopapper i piss, det tar lite längre tid bara. Fråga mig inte varför jag vet ;) )
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Läste om en flod i forna DDR som var så förorenad att det gick alldeles utmärkt att framkalla film i den lika snabbt som i framkallningsvätska. :shock:

Till ämnet nu. Formica är väl ganska likt Pertinax som vissa kretskort består av. Det finns i byggvaruhusen. Men det är klart måste det vara starkt är det kanske bara glasfiberplattor om gäller.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det är gott om UV i solljus till fotoresisten, och sen är det bara att etsa bort kopparn. =)

En cool sak du hade kunnat göra är att ha ett kretskort som både är mottagare och chassi på ditt plan, det hade vart ASBALLT =D
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

För att ta bort koppar använder du t.ex. saltsyra och väte(su)peroxid. Den senare oxiderar koppar, den förra löser upp kopparoxiden mer än gärna. Järnklorid, salpetersyra och annat lär också fungera, men det är antingen långsamt eller giftigt.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har köpt etsmedel och tänker sandpappra bort fotoresisten. Jag har inte kommit mig för att göra det ännu, men det kommer nog gå bra :)

Jag provade elektrolys, men det var en smula omständigt, sen provade jag att stoppa en hobbykniv mellan kopparen och laminatet, men det satt fast för bra för att det skulle vara praktiskt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Torka bara av kortet med aceton så får du ju bort fotoresisten.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

köp en vero platta utan koppar ...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

I första inlägget frågar jag ju efter ett ställe att köpa kopparfritt laminat. Och jag vill inte ha hål i mina skivor, det är det väl i vero-plattorna?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag skulle bli sjukt förvånad om det fanns ett veroboard UTAN koppar som xraid föreslår. VAD vore poängen med att ha ett kort fullt med hål, men utan koppar?
Borre

Inlägg av Borre »

Jo det finns det, har (eller möjligen hade) några liggandes här hemma. Har och kommer nog aldrig ha nytta av dem.

edit, Elfa säljer det tom: 48-329-61
Skriv svar