Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat
Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat
Hej
Jag köpte kjell&co kopparlaminat för att ha som stomme i min tricopter (projekttråd kommer). Nu vill jag gärna ta bort kopparen för att minska risk för kortslutning och störningar på radion. Viktminskning är bonus.
Jag har inte utrustning för att etsa kretskort att tillgå, vilket annars vore en bra idé.
Det bästa jag kommit på är att ta bort kopparn med elektrolys i saltvatten. Men jag mottager tacksamt andra kreativa förslag.
Nu är det redan köpt, men i framtiden vore det ju enklast att använda glasfiberplattor utan koppar, men var kan man få tag på sådant?
Jag köpte kjell&co kopparlaminat för att ha som stomme i min tricopter (projekttråd kommer). Nu vill jag gärna ta bort kopparen för att minska risk för kortslutning och störningar på radion. Viktminskning är bonus.
Jag har inte utrustning för att etsa kretskort att tillgå, vilket annars vore en bra idé.
Det bästa jag kommit på är att ta bort kopparn med elektrolys i saltvatten. Men jag mottager tacksamt andra kreativa förslag.
Nu är det redan köpt, men i framtiden vore det ju enklast att använda glasfiberplattor utan koppar, men var kan man få tag på sådant?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hur ta bort koppar från kjells kopparlaminat
Köp lite etsmedel, glassbunke funkar utmärkt om nu inte laminaten är större förståss men för mindre bitar så.
Kommer det funka? Jag trodde UV-belysning var nödvändigt.
Du kan slipa bort fotoresisten med lite sandpapper.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
pbgp skrev:Kommer det funka? Jag trodde UV-belysning var nödvändigt.
Aj fan, trodde du bara hade kopparlaminat och ej belagd. Enklaste sättet att ta bort filmen är med T-dojja eller aceton (oljefri förståss)
Lägg laminatet utan skyddsfilm ute, helst i direkt solljus (inte innanför ett fönster, eftersom vanligt fönsterglas blockerar rätt mycket UV). Exakt tid som behövs vet jag inte, men säg att det ligger en timme i direkt solljus, då lär det bara vara att framkalla, och sen etsa. Sandpapper är kanske smidigare dock 
En annan tanke, men det tror jag inte går, är att försöka lossa hela kopparlagret med en riktigt vass kniv i ett hörn, och sedan dra av det. Men jag tror det sitter på tok för hårt för att det verkligen ska funka. Kan ju vara värt att prova dock, man vet aldrig
Det är förövrigt en av de billigaste framkallningsmetoderna för fotopapper (att lägga det i solljus, alltså). Andra billiga metoder är kaffe..eller piss (jodå, det går utmärkt att framkalla fotopapper i piss, det tar lite längre tid bara. Fråga mig inte varför jag vet
)

En annan tanke, men det tror jag inte går, är att försöka lossa hela kopparlagret med en riktigt vass kniv i ett hörn, och sedan dra av det. Men jag tror det sitter på tok för hårt för att det verkligen ska funka. Kan ju vara värt att prova dock, man vet aldrig

Det är förövrigt en av de billigaste framkallningsmetoderna för fotopapper (att lägga det i solljus, alltså). Andra billiga metoder är kaffe..eller piss (jodå, det går utmärkt att framkalla fotopapper i piss, det tar lite längre tid bara. Fråga mig inte varför jag vet

- SeniorLemuren
Läste om en flod i forna DDR som var så förorenad att det gick alldeles utmärkt att framkalla film i den lika snabbt som i framkallningsvätska. 
Till ämnet nu. Formica är väl ganska likt Pertinax som vissa kretskort består av. Det finns i byggvaruhusen. Men det är klart måste det vara starkt är det kanske bara glasfiberplattor om gäller.

Till ämnet nu. Formica är väl ganska likt Pertinax som vissa kretskort består av. Det finns i byggvaruhusen. Men det är klart måste det vara starkt är det kanske bara glasfiberplattor om gäller.
Det är gott om UV i solljus till fotoresisten, och sen är det bara att etsa bort kopparn. =)
En cool sak du hade kunnat göra är att ha ett kretskort som både är mottagare och chassi på ditt plan, det hade vart ASBALLT =D
En cool sak du hade kunnat göra är att ha ett kretskort som både är mottagare och chassi på ditt plan, det hade vart ASBALLT =D
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
För att ta bort koppar använder du t.ex. saltsyra och väte(su)peroxid. Den senare oxiderar koppar, den förra löser upp kopparoxiden mer än gärna. Järnklorid, salpetersyra och annat lär också fungera, men det är antingen långsamt eller giftigt.
Jag har köpt etsmedel och tänker sandpappra bort fotoresisten. Jag har inte kommit mig för att göra det ännu, men det kommer nog gå bra 
Jag provade elektrolys, men det var en smula omständigt, sen provade jag att stoppa en hobbykniv mellan kopparen och laminatet, men det satt fast för bra för att det skulle vara praktiskt.

Jag provade elektrolys, men det var en smula omständigt, sen provade jag att stoppa en hobbykniv mellan kopparen och laminatet, men det satt fast för bra för att det skulle vara praktiskt.
- ElectricMan
- Kontakt:
Torka bara av kortet med aceton så får du ju bort fotoresisten.
I första inlägget frågar jag ju efter ett ställe att köpa kopparfritt laminat. Och jag vill inte ha hål i mina skivor, det är det väl i vero-plattorna?
Jag skulle bli sjukt förvånad om det fanns ett veroboard UTAN koppar som xraid föreslår. VAD vore poängen med att ha ett kort fullt med hål, men utan koppar?
Jo det finns det, har (eller möjligen hade) några liggandes här hemma. Har och kommer nog aldrig ha nytta av dem.
edit, Elfa säljer det tom: 48-329-61
edit, Elfa säljer det tom: 48-329-61