Foderautomat för flytande lockmedel
Foderautomat för flytande lockmedel
Tjennare !
Jag har en idé kring en ny slags foderautomat för vildsvinsjakt.
Många använder flytande lockmedel med tex ekollonkoncentrat för att locka vildsvin, vilket också är mycket effektivt.
Jag undrar lite kring en idé jag har pågång kring en automat som skulle kunna sprida denna vätskan automatiskt.
Den skall sprida ca 3-4 dl per spridning och en gång i veckan.
Pumpen jag tänkt använda är en 12v båtpump.
Några idéer om hur jag enklast konstruerar denna produkt?
Mvh/Rickard
Jag har en idé kring en ny slags foderautomat för vildsvinsjakt.
Många använder flytande lockmedel med tex ekollonkoncentrat för att locka vildsvin, vilket också är mycket effektivt.
Jag undrar lite kring en idé jag har pågång kring en automat som skulle kunna sprida denna vätskan automatiskt.
Den skall sprida ca 3-4 dl per spridning och en gång i veckan.
Pumpen jag tänkt använda är en 12v båtpump.
Några idéer om hur jag enklast konstruerar denna produkt?
Mvh/Rickard
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Foderautomat för flytande lockmedel
Man tar med sig dessa 3-4dl en gång i veckan till sin åtel för du har väl annat också som ska ut på åteln. Sen så sköter ju sig inte tjäran själv heller!
- tecno
- Kontakt:
Ta en vanlig foderautomat och komplettera med din pump paralellt med spridarnmotorn och koppla din tank med 'gödslet' och sprid i de intervallerna du vill.
hmm:) så långt hade jag faktiskt inte tänkt!
Dock så fungerar ju nästan alla foderautomater så att det är en daglig spridning?
Finns det klockor som medger ett veckovis alarm?
Mvh//R
Dock så fungerar ju nästan alla foderautomater så att det är en daglig spridning?
Finns det klockor som medger ett veckovis alarm?
Mvh//R
- tecno
- Kontakt:
Den funktionen bör det vara på en riktig timer. Men allvarligt, varför? ( ja jag är jägare själv och jagar gris så därav undran varför )
Vi har väldigt skygga grisar på vår mark och kan inte vandra runt på åteln och sprida tjära och andra lockmedel utan att grisarna håller sig borta länge efter det.
Sålunda har vi fått gå över till 250Liters fat till spannmål för de vanliga spridarna och nu är ja sugen på o försöka lösa "problemet" med tex majskoncentrat och tjära.
Funderar på att köpa en pentrypump och timer för utomhusbruk (230v och bygga om till 12v) från biltema, frågan är dock vilket slags relä jag skal använda för att slippa ha samma batteri till både pump och klocka?
//Rickard
Sålunda har vi fått gå över till 250Liters fat till spannmål för de vanliga spridarna och nu är ja sugen på o försöka lösa "problemet" med tex majskoncentrat och tjära.
Funderar på att köpa en pentrypump och timer för utomhusbruk (230v och bygga om till 12v) från biltema, frågan är dock vilket slags relä jag skal använda för att slippa ha samma batteri till både pump och klocka?
//Rickard
- tecno
- Kontakt:
OT
Det funkar inte med 'nån gång då och då' utan ni måste få kontiunitet med utfodrandet, behövs inga 'dunder-medel' och hokus pokus.
Det finns bara en medicin, KONTIUNITET i åtlandet så kommer grisarna som på räls.väldigt skygga grisar
Det funkar inte med 'nån gång då och då' utan ni måste få kontiunitet med utfodrandet, behövs inga 'dunder-medel' och hokus pokus.
Tro mig, det finns flera kubik med majs på vår mark, vilken är välarronderad och rnt 700Ha; Grisarna är ändå väldigt skygga och det finns gott om gris.
Jag har jagat i många år och vet vad som funkar och inte funkar på min mark.
Hur det funkar med grisarna på er mark har jag ingen anning om,
men denna foderautomatlösnigen vill jag göra på min mark.
//R
Jag har jagat i många år och vet vad som funkar och inte funkar på min mark.
Hur det funkar med grisarna på er mark har jag ingen anning om,
men denna foderautomatlösnigen vill jag göra på min mark.
//R
- tecno
- Kontakt:
OK jag ska inte käfta emot men nåt är galet om inte nassarna kommer som på räls, och ni har en kontiunitet i er utfodring. Provat annan utfodring?
Som sagt en veckotimer löser ditt problem och det SKA en vettig foderautomat ha.
Som sagt en veckotimer löser ditt problem och det SKA en vettig foderautomat ha.
Våra markgrannar jagar väldigt intensivt med stöthundar och är inte så respekterande över gränser som man kan önska:P
Ang fodret så har vi provat olika blandningar av majs ärtor vete havre och korn. Även var för sig. Dock så kommer grisarna inte fram ändå om man varit på åteln typ helgen innan man sitter, och då ska tilläggas att kojjorna vi har är ordentligt tätade och har avluftningsrör.
Vi har redan befintliga spridare som går på 6volt. finns det inget som funkar på 12volt?
/R
Ang fodret så har vi provat olika blandningar av majs ärtor vete havre och korn. Även var för sig. Dock så kommer grisarna inte fram ändå om man varit på åteln typ helgen innan man sitter, och då ska tilläggas att kojjorna vi har är ordentligt tätade och har avluftningsrör.
Vi har redan befintliga spridare som går på 6volt. finns det inget som funkar på 12volt?
/R
-
Tycker att det verkar vara smarta grisar om dom väljer att hitta mat på andra ställen
Men skjut gärna bort samtliga, gillar inte såna grisar alls, tycker att dom är läskiga, och bävar för risken att köra på en sådan.

Men skjut gärna bort samtliga, gillar inte såna grisar alls, tycker att dom är läskiga, och bävar för risken att köra på en sådan.
clas i sjöns elektroniska timer är lättombyggd till 12v
går på 24v internt så om du har en 24v pump är det mycket smidigt
ev kan jag ha en 24v riktig doseringspump som jag kan tänka mig att byta mot koncentrat för test
går på 24v internt så om du har en 24v pump är det mycket smidigt
ev kan jag ha en 24v riktig doseringspump som jag kan tänka mig att byta mot koncentrat för test
- tecno
- Kontakt:
OK, se till att ge dom en knäpp på fingrarna. Kan ni ta dom på bar gärning = ännu bättre. Bara att anmäla för jaktbrott!
Pfeiff har 12V timers och foderautomater men kostar ju därefter.
Jag kan förstå att de skyggar om det skjutits nyligen på åteln, men har du gott om foder så ska det fungera. Ser ni till att en giva 'försvinner' innan ni fyller på mera? Om inte så kan ni ha ett stort problem där. Det är en balansgång att hitta rätt giva och inte köra ut hela lass med foder.
Pfeiff har 12V timers och foderautomater men kostar ju därefter.
Jag kan förstå att de skyggar om det skjutits nyligen på åteln, men har du gott om foder så ska det fungera. Ser ni till att en giva 'försvinner' innan ni fyller på mera? Om inte så kan ni ha ett stort problem där. Det är en balansgång att hitta rätt giva och inte köra ut hela lass med foder.
- tecno
- Kontakt:
limpan4all skrev:Tycker att det verkar vara smarta grisar om dom väljer att hitta mat på andra ställen![]()
![]()
![]()
Har du mark limpan så kan jag ev. hjälpa till att tunna av stammen